최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.9 no.5, 2019년, pp.137 - 146
장인자 (경기대학교 사회복지대학원) , 박경남 (한세대학교 행정사회복지대학원)
The purpose of the study is to examine the effects of peer relationships and parental relationships on suicidal ideation in elementary school students and the mediating effects of anxiety in the process. For this purpose, 273 students in grades 4-6 of elementary school are examined for path analysis...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
자살이란? | 오늘날 심각하게 대두되고 있는 사회문제 중 하나는 자신의 생명을 스스로 파괴하는 자살이다. 자살은 아동 및 청소년, 성인과 노인 등 전 연령층에 걸쳐 나타나고 있는 현상이지만, 이러한 자살이 연령적으로 점점 더 낮아지는 추세에 있다. | |
초등학생의 자살생각과 불안의 매개효과와의 관계는? | 위에서 살펴본 자살생각에 영향을 미치는 다양한 변수들의 직·간접경로에 대한 연구결과들을 전체적으로 정리해 보면 초등학생들의 자살생각은 부모관계, 불안이 개별적으로 직접적인 영향을 미치는 것뿐만 아니라 부모관계 및 또래관계는 자살생각의 위험요인인 불안을 매개로 하여 영향을 미치는 간접적인 영향력도 의미 있게 존재한다는 것을 알 수 있다. | |
청소년들의 자살의 주요 원인은? | 이렇게 불안한 아동은 또래 아이들보다 친구를 원활하게 많이 사귀지 못하며, 한정된 소수의 친구만을 사귀므로 다른 아이들처럼 친구들과 원활히 어울리지 못하는 경우가 많은데, 이로 인한 불안은 여러 가지 신체증상, 즉 피로 및 권태감이나 극심한 무력감 등의 증상을 나타내고 가출 및 자살과 비행 등의 문제행동이나 부적응을 유발하게 된다[24]. 조사에 의하면 학교생활 부적응에 원인이 되는 여러 요인들 중에서 불안은 많은 청소년들이 가장 흔히 경험하는 부정적 정서로 이러한 불안은 그 자체가 매우 심각한 문제이며 청소년들에게 자살의 주요 원인이 되는 것으로 밝혀지고 있다[15]. 또한 고등학생들의 불안 및 부적응과 자살생각과의 연구에서도 불안이 높아질수록 자살생각이 증가하는 결과를 보이고 있으며[25], 대학생들의 불안과 자살생각과의 연구에서도 불안이 높아질수록 자살생각이 증가하는 결과를 밝히고 있다[7]. |
J. S. Lim, B. S. Gu & O. S. Cho. (2018) The Effect of Early Adolescents' Depression on Suicidal Ideation in the Times of Convergence : The Mediating Effects of Self-Esteem and Life Satisfaction. Journal of Convergence for Information Technology, 8(4), 135-143.
S. Park & S. B. Moon. (2014). A Structural Analysis of School-aged Children's Suicide Ideation and Related Variables. The Korean Home Management Association. 30(2), 75-86.
S. S. Kim & J. H. Jeong. (2015). The Effects of Parent's Life Satisfaction and Depression on the Children' Suicidal Ideation. The Korea Contents Society. 16(2), 257-267.
Y. H. Jang & J. H. Song. (2011). Influence of the Experience of the Childhood abuse on the Self-esteem and Suicidal thought in the Adolescence Period. Institute Policy Science, 20(2), 80-102.
J. H. Hur & J. O. Lee. (2003). Family Risk Factors for Child Suicidal Ideation. The Korea Journal of Youth Counseling, 11(2), 85-95.
M. S. Choi. (2012). The Relationship Between School Bullying and Adolescents' Suicidal Ideation : Mediators of Depression, Anxiety, Dysfunctional Impulsivity, and Self-Esteem. Graduate School of Education Kyungnam University.
M. Jeong. (2016). The Mediating Effects of Depression and Anxiety on the Relationship between Stress and Suicidal Ideation of College Students: Focused on Gender Difference. The Journal of Humanities and Social science, 7(5), 519-541.
H. N. Kim & Y. S. Choi. (2013). Study on the Control Effect of Christianity in Relation to Adolescents' Depression/Anxiety and Suicidal Idea. Journal of Church Social Work, 24, 149-177.
E. Seo. (2009). The Effects of the Degree of Intimacy with Parents and Friends and Media Message on Adolescent's Suicide Ideation. Korea University Graduate School.
Y. J. Hong & M. K. Lee. (2014). Effects of Parent-Adolescent Relationship on Anxiety, Interpersonal Sensitivity and Depression: Moderating effects of Resilience. Korea Youth Research Association, 21(10), 445-474.
H. J. Sin, I. J. Chung, S. A. Lee, H. Y. Lee & J. Y. Park. (2014). Factors Affecting Depression, Suicidal Ideation, Suicide Plans and Suicide Attempts in Adolescence. Journal of School Social Work. 27(1), 25-50.
S. N. Seo, S. G. Lee & S. H. Lim. (2012). The effect of positive parenting style, self-efficacy, stress, and depression on school adjustment of adolescents. The Society of Digital Policy & Management, 10(8), 327-333.
M. Y. Nam & O. H. Kweon. (2017). The Convergence over Effect of Adolescents' Maladaptive Perfectionism and Bullyingon Victim on Suicidal Ideation : Focusing on the Mediating Effect of Parents- Children Communication. Journal of Convergence for Information Technology, 7(4), 129-138.
M. Y. Lee. (2012). The Effects of Perceived Peer-Relationship, Parent-Adolescent Communication and Self-Esteem on Suicide Ideation of Middle School Students. Yonsei University Graduate School.
S. A. Kim. (2009). Effects of Childhood Stress, Depression, and Social Support on Middle School Adolescent Suicidal Ideation. Korean Journal of Family Welfare, 14 (3), 5-27.
O. J. Lim. (2005). The Relationships between Anxiety/Depression and Friendship Characteristics in Elementary School Children. Yonsei University Graduate School.
O. H. Sin & S.Y. Park. (2016). Effects of Adolescents' Interpersonal Relationship Stress on Suicidal Ideation: Examination of the Moderating Role of Self-Esteem. Journal of Youth Welfare, 18(1), 235-259.
L. H. Lee & Y. Z. Yang. (2018). The Effects of Parenting Attitudes on Peer Attachment in Early Adolescents : Focusing on Moderating Effects of Gender in Convergence Era. Journal of Convergence for Information Technology. 8(2), 37-44..
S. Y. Kim & S. H. Hong. (2012). Identifying and Predicting Trajectories of Latent Classes in Adolescents' Suicidal Ideation. Studies on Korean Youth, 23(1), 251-275.
Y. Z. Kim & C. S. Lee. (2014). The Mediating Effect of Hope between Stress and Suicidal Ideation of Adolescents. The Society of Digital Policy & Management, 12 (6), 539-547.
O. K. Kim & J. S. Lee. (2008). Effects of Abusive Experiences on Adolescent's Suicidal Ideation : Focusing on Mediating Effects of Shame-proneness and Friendships. The Korean Home Management Association, 26(6), 123-134.
H. S. Song & Y. M. Baek. (2013). Effects of Depression-Anxiety on School Maladjustment in Economically Poor Adolescents : The Moderating Effects of Material and Emotional Support. Korean Journal of Youth Studies, 20(12), 23-42.
J. S. Jung & K. S. Kim. (2008). A Case of Art Therapy on a Group of Children Maladaptive at School to Improve Their Self-Esteem and to Treat Their Anxiety and Depression. Journal of Arts psychotherapy, 4(1), 125-150.
M. S. Choi. (2012). The Relationship Between School Bullying and Adolescents' Suicidal Ideation : Mediators of Depression, Anxiety, Dysfunctional Impulsivity, and Self-Esteem. Graduate School of Education Kyungnam University.
H. N. Kim & Y. S. Choi. (2013). Study on the Control Effect of Christianity in Relation to Adolescents' Depression/Anxiety and Suicidal Idea. Journal of Church Social Work. 24, 149-177.
W. M. Reynolds. (1988). SIQ, Suicidal Ideation Questionnaire: Professional Manual. Florida: Psychological Assessment Resources, 17-30.
B. K. Park. (2007). Factors Associated with Adolescents' Suicidal Ideation: Focus on Self-Esteem and Depression as Mediators. Korean Living Science Association, 16(3), 505-522.
J. Y. Koh. (2004). A Study on the Development and Validation of Self-Concept Scales. A Dissertation for the Doctor of Education.
A. T. Beck, G Emery & R. L. Greenberg. (1985). Anxiety Disorders and Phobias: A Cognitive Perspective. New York: Basic Books.
S. G. Seo. (1996). Relationship between Self-Discrepancy and Depression or Anxiety with Consideration of Self-Focused Attention, Actual Self-Concept, and Self-Guides Preference. A Study on the Master's Degree of Seoul National University.
R. M. Baron & D. A. Kenny. (1986). The Modertator-Mekiator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Srategic and Statistical Considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1177.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.