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NTIS 바로가기수산해양기술연구 = Journal of the Korean Society of Fisheries and Ocean Technology, v.55 no.2, 2019년, pp.172 - 180
김경현 (부경대학교 대학원 제어기계공학과) , 서진호 (부경대학교 기계시스템공학과) , 김영복 (부경대학교 대학원 제어기계공학과)
In this study, a ship motion control system design method is introduced for autonomous ships. Some related research results and technologies for autonomous ships have already been developed and applied to testing ships. Recently, the Norwegian Maritime Authority and the Coastal Administration have s...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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무인화 기술이 산업에 가져온 변화는? | 무인화 기술은 산업전반에 걸쳐 활용되어 생산성 향상뿐만 아니라, 작업환경 개선을 통해 산업구조의 질적인 개선효과를 누리고 있다. 무인화 기술은 자동차를 비롯한 이동 및 이송용 도구에도 활발히 접목되어 실생활에서 누구나 접할 수 있게 되었다. | |
무인 선박접안기술이 완성되지 못하는 이유는? | 특히 운항알고리즘에는 운항 환경에 따른 선박의 유체력특성변화 등이 면밀하게 반영되어야 한다는 필요성에 따라 최근 이와 관련한 연구가 시도되고 있다. 안벽으로 접근하는 과정 중에 발생하는 선박유체력특성변화는 상당히 복잡하고, 선박운동에 미치는 영향 또한 커, 이것은 선박접안기술이 아직도 완성되지 못한 결과로 이어진다(Hasegawa and Fukutomi, 1994; Kasasbeh et al., 1993). | |
해상 환경의 무인화 기술의 발달의 최대 장애물은? | 그러나 열악한 해상환경 때문에 최근까지도 완전한 무인화는 극히 일부대상에 국한되어, 그 활용도는 육상에서 운용되는 자동차 수준에 이르지 못한 것이 현실이다. 여러 가지 이유가 있으나, 무엇보다 적용환경의 열악성이 가장 큰 장애요인이라 할 수 있다. 단적인 예로, 출항 후 외해에서의 자동운항기술은 이미 오래전부터 적용되어 항해사들의 근무환경개선과 운항경비절감 등의 효과를 가져왔다. |
Bui VP, Jeong JS, Kim YB and Kim DW. 2010. Optimal control design for automatic ship berthing by using bow and stern thrusters. Journal of Control, Automation and Systems Engineering 24(2), 10-17.
Fossen TI. 2002. Marine control system-guidance, navigation, rigs and underwater vehicle, Trondheim, Norway:Norwegian University of Science and Technology.
Hasegawa H and Fukutomi T. 1994. On harbour maneuvering and neural control system for berthing with tug operation. Proc. 3rd International Conference on Maneuvering and Control of Marine Craft, UK, 197-210.
Kasasbeh YA, Pourzanjani MM and Dove MJ. 1993. Automatic berthing of ship. Proc. of the Institute of Marine Engineers, the 3rd International Conference on Maritime Communications and Control, London, 10-17.
Kim KH, Kim BG and Kim YB. 2018. A study on the optimal tracking control system design for automatic ship berthing. Journal of the Korean Society for Power System Engineering 22(4), 72-80. (DOI:10.9726/kspse.2018.22.4.072).
Kim KH, Kim CH and JI SW. 2018. A study on heuristic berthing system design with winch and damper assistance. Journal of Korean Society for Power System Engineering 22(6), 20-27. (DOI:10.9726/kspse.2018.22.6.020).
Ji SW, Bui VP, Balachandran and Kim YB. 2013. Robust control allocation design for marine vessel. Ocean Engineering 63, 105-111. (DOI:10.1016/j.oceaneng.2013.02.004).
Ji SW, Choi MS and Kim YB. 2015. A study on positioning mooring system design for the vessel moored by mooring lines. IEEE/ASME Transactions on Mechatronics 20(6), 2824-2831. (DOI:10.1109/tmech.2015.2407612).
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