최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.24 no.6, 2019년, pp.37 - 43
Han, Sun-Gwan (Dept. of Computer Education, Gyeongin National University of Education)
This study focused on the design and development of contents using Unplugged CS method to learn computer science knowledge. With the strengthening of software education, all universities students including elementary and junior high school students are demanding knowledge of computer science centere...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
언플러그드 수업의 목표는 무엇인가? | 언플러그드 수업의 목표는 컴퓨터 과학의 지식 중 개념과 원리를 이해하도록 돕는 것이다. 이를 위해 이 연구에서는 개념형성 모형과 발견학습, 탐구학습 모형을 고려하였다. | |
언플러그드 CS는 무슨 역할을 하는가? | 이를 해결하기 위해 컴퓨터 과학의 지식과 개념을 보다 쉽고이해하기 편하도록 학습하는 새로운 학습 방법이 등장하였는데 이것이 바로 언플러그드 컴퓨터 과학(Unplugged Computer Science, 이하 언플러그드 CS) 학습 방법이다[14]. 언플러그드 CS는 놀이와 신체활동 그리고 엔터테인먼트적인 게임 요소를 가미하여 즐겁고 쉽게 컴퓨터과학의 원리나 알고리즘을 이해하도록 도와준다[13]. | |
언플러그드 컴퓨터 과학의 학습 방법이 등장하게 된 계기는 무엇인가? | 자동화를 위한 프로그래밍 학습의 경우 코딩의 즐거움과 실제 실행되어 출력 결과를 시각적으로 확인할 수 있어 상대적으로 이론과 원리를 학습하는 컴퓨터과학 지식은 학생들에게 따분하고 인지적으로 어려운 학문으로 느끼게 한다[11]. 하지만 컴퓨터과학의 기반 지식과 개념 없이는 실생활에서 유용하고 강력한 힘을 발휘하는 소프트웨어의 개발은 거의 불가능하다. |
A. Tucker (2003), A Model Curriculum for K-12 Computer Science: Final Report of the ACM K-12 Task Force Curriculum, ACM, site(http://www.acm.org/curric_vols/k12final1022.pdf)
H. S. Han, S. K. Han (2009), A Case Study on Information Education for Pre-Service Teacher using Unplugged Computing, Journal of The Korean Association of Information Education,, 13-1, 23-30.
J. H. Park(2017), The Effect on Unplugged Computer Science Edutainment Activity based on Computing Fairy Tales, Journal of the Korea Entertainment Industry Association, Vol. 11, No. 8, 281-288
Ministry of Science, ICT and Future Plan, "SW-centered Society and Software Education", SW Policy Reports, 2015.
R. Taub, M. ArmoniI, and M. Ben (2012), CS Unplugged and Middle-School Students' Views, Attitudes, and Intentions Regarding CS, ACM Transactions on Computing Education, 12(2), 1-29.
S. K. Han (2010), Teaching Strategy of Intelligent Systems Course with Unplugged Computing, 2010 Proceeding of The Korean Association of Intelligent Information Systems, 250-255.
S. K. Han (2011), A Educational Program for Elementary Information Gifted Student using Unplugged Computing and EPL, Journal of The Korean Association of Information Education,, 12-1, 31-38.
S. K. Han, K. S. Kim (2007), The Study on Unplugged Learning Method of Computer Science for Elementary School Students, Journal of The Korean Association of Information Education,, 11(4), 497-504.
S. K. Han, M. Y. Ryu (2016), Software Education, Seoul: Saengreung-Press
S. K. Han, M. Y. Ryu (2018), Teaching and Learning Method for Software Education, Seoul: Saengreung-Press
S. K. Han, S. B. Shin(2011), Development of Edutainment Program using Computer Science Unplugged, Journal of The Korean Association of Information Education, 15(2), 201-208.
T. Bell, F. Rosamond, and N. Casey(2012), Computer Science Unplugged and Related Projects in Math and Computer Science Popularization, Lecture Notes in Computer Science 7370, 398-456
T. Bell, I. H. Witten, M. Fellows (2005) Computer Science Unplugged: An enrichment and extension programme for primary-aged children. Computer Science Unplugged., ITiCSE '09 Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, 41-3, 56-62.
T. Nishida, Y. Idosaka (2008), New Methodology of Information Education with "Computer Science Unplugged", International Conference on Informatics in Secondary Schools - Evolution and Perspectives, 241-252
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.