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Digital Contents for Learning Computer Science using Unplugged CS 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.24 no.6, 2019년, pp.37 - 43  

Han, Sun-Gwan (Dept. of Computer Education, Gyeongin National University of Education)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study focused on the design and development of contents using Unplugged CS method to learn computer science knowledge. With the strengthening of software education, all universities students including elementary and junior high school students are demanding knowledge of computer science centere...

주제어

표/그림 (9)

AI 본문요약
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문제 정의

  • 그리고 한선관(2010)은 인공지능을 위한 컴퓨터과학 언플러그드 콘텐츠를 위한 수업 전략을 제시하고 그 가능성을 제시하였고 영재학생을 대상으로 언플러그드 컴퓨터 과학의 콘텐츠와 코딩을 연구를 제안하여 컴퓨터 과학의 학습에 긍정적인 효과를 제시하였다[8]. PageRank 알고리즘을 이해하기 위한 언플러그드 활동에 관한 연구를 통하여 구글 검색 엔진의 원리와 알고리즘을 위한 방안도 제시하였다[16].
  • 따라서 이 연구에서는 컴퓨터 과학의 이해를 통하여 컴퓨팅 사고를 신장시키고 더 나아가 자동화를 구현하는 프로그래밍 능력을 확장하기 위해 언플러그드 CS 교육 프로그램을 설계하고 온라인에서 활용할 수 있도록 디지털 콘텐츠를 개발, 적용하고자 한다.
  • 언플러그드 콘텐츠의 설계를 바탕으로 개발된 콘텐츠들의 타당도를 조사하였다. 개발된 모든 콘텐츠들에 대하여 컴퓨터 과학 지식의 정확성과 수업 적용 적합성의 2가지 문항을 통합하여 검사를 하였다.
  • 이러한 3가지 수업 모형을 바탕으로 초중급 언플러그드 콘텐츠를 설계하고 개발하기 위한 기준을 확정하였다
  • 이에 본 연구에서는 초중등 학생과 컴퓨터과학 비전공 대학생을 대상으로 보다 쉽게 컴퓨터 과학의 지식을 학습하기 위한 언플러그드 CS 교육 콘텐츠의 설계와 구체적인 개발 내용에 관한 연구를 제시하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
언플러그드 수업의 목표는 무엇인가? 언플러그드 수업의 목표는 컴퓨터 과학의 지식 중 개념과 원리를 이해하도록 돕는 것이다. 이를 위해 이 연구에서는 개념형성 모형과 발견학습, 탐구학습 모형을 고려하였다.
언플러그드 CS는 무슨 역할을 하는가? 이를 해결하기 위해 컴퓨터 과학의 지식과 개념을 보다 쉽고이해하기 편하도록 학습하는 새로운 학습 방법이 등장하였는데 이것이 바로 언플러그드 컴퓨터 과학(Unplugged Computer Science, 이하 언플러그드 CS) 학습 방법이다[14]. 언플러그드 CS는 놀이와 신체활동 그리고 엔터테인먼트적인 게임 요소를 가미하여 즐겁고 쉽게 컴퓨터과학의 원리나 알고리즘을 이해하도록 도와준다[13].
언플러그드 컴퓨터 과학의 학습 방법이 등장하게 된 계기는 무엇인가? 자동화를 위한 프로그래밍 학습의 경우 코딩의 즐거움과 실제 실행되어 출력 결과를 시각적으로 확인할 수 있어 상대적으로 이론과 원리를 학습하는 컴퓨터과학 지식은 학생들에게 따분하고 인지적으로 어려운 학문으로 느끼게 한다[11]. 하지만 컴퓨터과학의 기반 지식과 개념 없이는 실생활에서 유용하고 강력한 힘을 발휘하는 소프트웨어의 개발은 거의 불가능하다
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참고문헌 (16)

  1. A. Tucker (2003), A Model Curriculum for K-12 Computer Science: Final Report of the ACM K-12 Task Force Curriculum, ACM, site(http://www.acm.org/curric_vols/k12final1022.pdf) 

  2. H. S. Han, S. K. Han (2009), A Case Study on Information Education for Pre-Service Teacher using Unplugged Computing, Journal of The Korean Association of Information Education,, 13-1, 23-30. 

  3. J. H. Park(2017), The Effect on Unplugged Computer Science Edutainment Activity based on Computing Fairy Tales, Journal of the Korea Entertainment Industry Association, Vol. 11, No. 8, 281-288 

  4. M. Y. Ryu, S. K. Han. "The Structural Equation Modeling of Factors Affecting the Parent Willingness on Child's Software Education". Journal of The Korean Association of Information Education, Vol 20, No 5, pp.443-450, 2016. 

  5. Ministry of Science, ICT and Future Plan, "SW-centered Society and Software Education", SW Policy Reports, 2015. 

  6. R. Taub, M. ArmoniI, and M. Ben (2012), CS Unplugged and Middle-School Students' Views, Attitudes, and Intentions Regarding CS, ACM Transactions on Computing Education, 12(2), 1-29. 

  7. S. K. Han (2010), Teaching Strategy of Intelligent Systems Course with Unplugged Computing, 2010 Proceeding of The Korean Association of Intelligent Information Systems, 250-255. 

  8. S. K. Han (2011), A Educational Program for Elementary Information Gifted Student using Unplugged Computing and EPL, Journal of The Korean Association of Information Education,, 12-1, 31-38. 

  9. S. K. Han, K. S. Kim (2007), The Study on Unplugged Learning Method of Computer Science for Elementary School Students, Journal of The Korean Association of Information Education,, 11(4), 497-504. 

  10. S. K. Han, M. Y. Ryu (2016), Software Education, Seoul: Saengreung-Press 

  11. S. K. Han, M. Y. Ryu (2018), Teaching and Learning Method for Software Education, Seoul: Saengreung-Press 

  12. S. K. Han, S. B. Shin(2011), Development of Edutainment Program using Computer Science Unplugged, Journal of The Korean Association of Information Education, 15(2), 201-208. 

  13. T. Bell, F. Rosamond, and N. Casey(2012), Computer Science Unplugged and Related Projects in Math and Computer Science Popularization, Lecture Notes in Computer Science 7370, 398-456 

  14. T. Bell, I. H. Witten, M. Fellows (2005) Computer Science Unplugged: An enrichment and extension programme for primary-aged children. Computer Science Unplugged., ITiCSE '09 Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, 41-3, 56-62. 

  15. T. Nishida, Y. Idosaka (2008), New Methodology of Information Education with "Computer Science Unplugged", International Conference on Informatics in Secondary Schools - Evolution and Perspectives, 241-252 

  16. Y, Park(2018), An Unplugged Activity to Understand the PageRank Algorithm, Journal of The Korean Association of Information Education,, 22(4), 409-417. 

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