최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.10 no.6, 2019년, pp.129 - 138
김성수 (난곡중학교) , 유현석 (한국교원대학교 기술교육과)
The trend of maker education has been mainly focused on program using digital devices, but maker education programs that can make students' creative ideas instantly in various shapes and make them by hand is insufficient. Therefore, in this study, we developed a maker education program using cement ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
디지털기기를 활용하는 메이커 교육 프로그램의 단점은 무엇인가? | 이러한 흐름을 바탕으로 최근까지 국내·외 메이커 교육은 학생들의 아이디어를 결과물로 구현하는 과정에서 디지털기기를 활용하는 메이커 교육 프로그램 연구들이 주류를 이루어 왔다[4-7]. 이와 같이 첨단 디지털 기기를 활용하는 만들기 활동은 상당히 정교한 수준의 제품 제작이 가능하지만, 학생들로 하여금 첨단 디지털 기기에 대한 새로운 교육을 필요로 하고 첨단 디지털 기기를 능숙하게 활용할 수 있기까지 상당시간을 필요로 하는 문제점이 있다. 이런 점 때문에 실제 만들기 과정에서 교사가 3차원 형상 모델링과 3D 프린팅 과정을 대신해주거나, 전문업체에 제작을 위탁하는 사례가 흔히 발생하고 있다. | |
메이커 교육이 기술 교과에 적합한 이유는 무엇인가? | 함진호 등[1]은 메이커 교육의 가장 큰 특징을 협력·공유 기반의 창의융합 교육이라 하였으며, 황중원 등[3]은 메이커 교육은 학습자가 다양한 도구와 재료를 활용하여 결과물을 설계 및 제작하고 제작과정을 포함한 자신의 지식과 기술에 대한 공유와 소통이 이루어지는 교육이라고 정의하였다. 이와 같이 기술 교과와 메이커 교육 모두 공통적으로 실천적이고 창의적인 만들기 활동을 중요시한다는 점에서 메이커 교육은 기술 교과에 매우 적합한 교육이라 할 수 있다. | |
메이커 교육 프로그램이란 무엇인가? | 최근까지 메이커 교육의 흐름은 3D 스캐너, 3D 프린터, 피지컬 컴퓨팅 도구 등과 같은 디지털 기기를 활용한 메이커 프로그램 연구들이 주류를 이룬 반면, 학생들의 창의적인 아이디어를 즉시 다양한 형상으로 구현하여 직접 손으로 만들 수 있는 메이커 교육 프로그램 개발은 다소 미흡한 실정이었다. 이 연구에서는 중학교 기술 교과를 학습하는 학생들을 위해 시멘트와 거푸집을 이용한 메이커 교육 프로그램을 개발하고 학생들의 창의융합 역량에 미치는 효과를 분석하였다. |
J. H. Ham, S. Y. Lee & H. J. Kim. (2015). ICT DIY Policy and Standardization for Building Maker Ecosystem. Information & Communications Magazine, 33(1), 5-10.
Ministry of Education. (2015). Curriculum of Technology and Information Subject. Notice No. 2015-74 [Appendix 10]. Sejong : Ministry of Education.
J. W. Hwang, I. Kang & H. S. Kim. (2016), Possibility Analysis of TMSI model as Maker Pedagogy, 2016 Fall conference of Korean Society for Educational Technology, 1, 169-170.
M. Eisenberg. (2013). 3D printing for children: What to build next?. International Journal of Child-Computer Interaction, 1(1), 7-13.
A. Brown. (2015). 3D Printing in instructional set-things: Identifying a curricular hierarchy of activities. Tech-Trends, 59(5), 16-24.
I. S. Choi. et al. (2018). 4th Industrial Revolution : with STEAM Education & Maker Education. Seoul : Da Vinci Publishers.
Y. H. Lee & D. H. Gu. (2018). Development of imitation learning-based teaching and learning model for maker education. Journal of The Korean Association of Information Education, 9(1), 11-15.
D. S. Ryu. (2018). Development and Validation of the Diagnostic Test for Convergence Ability for Creativity. Doctoral dissertation. Korea National University of Education, Cheongju.
P. Blikstein. (2013). Digital fabrication and 'Making'in education: The democratization of invention. In J. Walter-Herrmann & C. Buching (Eds.), FabLabs: Of Machines, Makers and Inventors. Bielefeld: Transcript Publishers.
P. Blikstein. & M. Worsley. (2016), Children Are Not Hackers: Building a Culture of Powerful Ideas, Deep Learning, and Equity in the Maker Movement, Makeology, 1(1), 64-79.
S. L. Martinez & G. Stager. (2013). Invent to learn: Making, tinkering, and engineering in the classroom. CA : Constructing modern knowledge press.
D. V. Loertscher, L. Preddy & B. Derry. (2013). Maker spaces in the school library learning commons and the uTec maker model. Teacher Librarian, 48-51.
E. S. Kang. (2017). A study on the educational effects of the maker education outreach program : a case study focused on free semester activity. Doctoral dissertation. Kyung Hee University, Seoul.
J. W. Lee. (2017). A Case Study on Space Building of Middle School Technology Education Facility for Maker Education. Master's Thesis. Gwangju National University of Education, Gwangju.
I. Kang & H. S. Kim. (2017). Exploring the Value of the Maker Mind Set at Maker Education . Journal of the Korea Contents Society, 17(10), 250-267.
J. S. Lee. (2017). A Study of Design Thinking Adaptation for Maker Education Process. Korea Design Forum, 54, 225-234.
S. H. Jun. (2018). A study on Development Maker Education Program for Software Education. Master's Thesis. Seoul National University of Education, Seoul.
J. M. Eom. (2014). Development of Hands-on Activity Tasks for Eco-Construction Material in Technology Education of Middle School. Master's Thesis. Korea National University of Education, Cheongju.
H. J. Kim. (2015). Development of an Eco-Friendly House Construction Hands-on Activity Task for the Unit 'Construction Technology and Environment' in Technology Education of Middle Schools. Master's Thesis. Korea National University of Education, Cheongju.
Y. D. Lim. (2010). Making of the Type-letter based Teaching Materials for Understanding of Industrial Technology, Home Economics, and Traditional Technology. Master's Thesis. Korea National University of Education, Cheongju.
J. S. Kim. (2011). Development of PDIE Model for Teaching Materials of STEAM Integrated Education, 2011 Conference of Korean Institute of Industrial Educators. 386-392.
Y. H. Choi, J. A. Noh, Y. J. Lim, D. W. Lee, E. S. Lee & J. H. Noh. (2013). The Development of the STEAM Literacy Measurement Instrument for elementary, junior-high, and high school students. The Korean Journal of Technology Education. 13(2), 177-198.
S. J. Hwang. (2015). Effect of Programming Education using App Inventor on Informatics Gifted Elementary Students' Creative Problem Solving Ability and Learning Flow. Master's Thesis. Korea National University of Education, Cheongju.
I. Kang & H. J. Yun. (2017). Exploring the Evaluation Framework of Maker Education. The Journal of the Korea Contents Association, 17(11), 541-553.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.