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원전 비상전원 적용성 판단을 위한 다양한 C-rate 기반 원통형 리튬이온 배터리의 전기적 특성분석 및 모델링
C-rate based electrical characteristics and equivalent circuit modeling of 18650 cylindrical Li-ion battery for nuclear power plant application 원문보기

전기전자학회논문지 = Journal of IKEEE, v.23 no.2, 2019년, pp.667 - 674  

김건우 (Dept. of Electrical Engineering, Chungnam National University) ,  박성윤 (Dept. of Electrical Engineering, Chungnam National University) ,  박진형 (Dept. of Electrical Engineering, Chungnam National University) ,  김종훈 (Dept. of Electrical Engineering, Chungnam National University) ,  박성백 (Dept. of Nuclear Safety Research, Korea Institute of Nuclear Safety) ,  김영미 (Dept. of Nuclear Safety Research, Korea Institute of Nuclear Safety)

초록
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최근 발생한 원전 사고는 소외전원 및 비상전원의 기능이 상실되어 발전소 전체 정전이 발생한 사례를 계기로 원전의 비상전원공급용 배터리의 중요성이 부각되고 있다. 현재 원전의 비상전원공급용 배터리는 기존의 납축전지를 대신하여 리튬계열 배터리로 교체가 고려되고 있는 상황이다. 이에 따라 원통형 리튬 배터리의 적용성을 판단하기 위해 여러 가지 리튬 계열 배터리의 전기적 특성 실험을 진행하여 결과를 분석해야 한다. 본 논문은 현재 ESS(Energy Storage Systems)에 많이 사용되는 세 가지 타입의 리튬 배터리의 전기적 특성실험을 통해 적절한 배터리 타입을 선정하고, 선정된 배터리가 비상전원공급용 배터리로 사용될 때 최적의 C-rate를 제안한다. 또 배터리 모델링을 통해 배터리의 상태를 추정하며 문제점을 제시한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The recent incidents of Nuclear Power Plant(NPP) gave rise to a total power outage caused by the loss of the functions of the off-site and the emergency power supply. Currently, emergency power supply of NPP have been taken into account by Li-ion batteries instead of existing lead-acid batteries. In...

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문제 정의

  • 본 논문에서는 비상전원공급용 배터리의 적용성을 판단하고, 최적의 배터리 소재와 구동 C-rate를 제시하기 위해 기존의 ESS(Energy Storage System) 에 적용되고 있는 NCA, NMC, LFP 세 가지 종류의 18650 원통형 배터리들의 전기적 특성 실험을 진행하였다. 현재 원전에서 요구하는 비상전원공급용 배터리의 백업 타임은 2시간, 4시간, 8시간, 등으로 다양하며 외부자원의 유입 없이 발전소 내에서 보수적으로 최대한 대처 가능한 시간을 72시간 으로 제안하고 있다.
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참고문헌 (6)

  1. M. Coleman, C. K. Lee, C. Zhu, and W. G. Hurley, "State-of-Charge Determination From EMF Voltage Estimation: Using Impedance, Terminal Voltage and Current for Lead-Acid and Lithium-ion Batteries," IEEE, Vol.54, No.5, pp.2550-2557, 2007. DOI: 10.1109/TIE.2007.899926 

  2. J. Xu, M. Gao, J. Yao, H. Xu, "Design and Study on the State of Charge Estimation for Lithium-ion Battery Pack in Electric Vehicle," 2009 International Conference on Artificial Intelligence and Computational Intelligence, 2009. DOI: 10.1109/AICI.2009.289 

  3. Tae-Ho Eom, Min-Ho Shin, Jeong Lee, Jun-Mo Kim, Chung-Yuen Won, "Analysis to battery life time according to charge/discharge temperature of Li-ion battery," 

  4. Gregory L. Plett, "Battery Management Systems Volume I Battery Modeling," 2015. 

  5. Chang Yoon Chun, B.H. Cho, Jonghoon Kim, "Covariance controlled state-of-charge estimator of LiFePO4cells usinga simplified hysteresis model," Electrochimica Acta, Vol.265, pp.629-637, 2018. DOI: 10.1016/j.electacta.2018.01.178 

  6. US Department of Energy. Battery test manual for plug-in hybrid electric vehicles, revision 2. 

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