본 연구는 연중무휴로 운영되는 소이 어린이집 교사가 부모 태도에 대하여 느끼는 어려움과 대처방안에 관하여 탐색하고자 하였다. 이를 위하여 1년 365일, 하루 18시간 운영되는 소이 어린이집 교사 7명을 대상으로 심층면담과 현장관찰을 진행하였다. 연구 결과 교사들은 부모의 연중무휴 운영을 위한 규정 미 준수, 휴무 시 과잉 이용, 근무 상황에 따른 지나친 개별적 요구, 직종 인식에 따른 CCTV분석의 일반화, 교실에 관여되는 직장 내 부모 직급, 부모의 서비스 직무적 요구태도 등에 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 이러한 어려움에 대하여 연구 참여자들은 부모의 직종과 개별적 특성 미리 파악 및 예방, 직장 어린이집 경력자 교사에게 조언 구하기, 직장 어린이집의 장점 생각하며 상황 객관화하기, 전문성 신장 등의 노력을 하고 있는 것으로 나타났다. 이는 확대되어 가고 다양화 되어가는 직장 어린이집 운영과 교사를 지원하는 프로그램 개발을 위한 기초 자료가 될 것이다.
본 연구는 연중무휴로 운영되는 소이 어린이집 교사가 부모 태도에 대하여 느끼는 어려움과 대처방안에 관하여 탐색하고자 하였다. 이를 위하여 1년 365일, 하루 18시간 운영되는 소이 어린이집 교사 7명을 대상으로 심층면담과 현장관찰을 진행하였다. 연구 결과 교사들은 부모의 연중무휴 운영을 위한 규정 미 준수, 휴무 시 과잉 이용, 근무 상황에 따른 지나친 개별적 요구, 직종 인식에 따른 CCTV분석의 일반화, 교실에 관여되는 직장 내 부모 직급, 부모의 서비스 직무적 요구태도 등에 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 이러한 어려움에 대하여 연구 참여자들은 부모의 직종과 개별적 특성 미리 파악 및 예방, 직장 어린이집 경력자 교사에게 조언 구하기, 직장 어린이집의 장점 생각하며 상황 객관화하기, 전문성 신장 등의 노력을 하고 있는 것으로 나타났다. 이는 확대되어 가고 다양화 되어가는 직장 어린이집 운영과 교사를 지원하는 프로그램 개발을 위한 기초 자료가 될 것이다.
In order to understand the difficulties and overcoming effort in teachers of Employer-Supported Child-Care Center in the attitude of parents, this study explored seven teachers of Soie Child-Care Center that operated for 18 hours a day, 365 days a year. Seven teachers were interviewed and the data w...
In order to understand the difficulties and overcoming effort in teachers of Employer-Supported Child-Care Center in the attitude of parents, this study explored seven teachers of Soie Child-Care Center that operated for 18 hours a day, 365 days a year. Seven teachers were interviewed and the data were analyzed utilizing content analysis. The results of the study came out that Teachers experience difficulties such as parents' non-regulations, excessive use, excessive individual demands, excessive sensitivity in case of safety accidents, the connection of parental rank to the classroom, excessive service demands. In order to overcome this problem, participants used methods such as identifying sensitive parts of parents, seeking advice, objectifying situations, and enhancing professionalism. This will be basic data for the expanding operation of Employer-Supported Child-Care Center and the development of programs to support teachers.
In order to understand the difficulties and overcoming effort in teachers of Employer-Supported Child-Care Center in the attitude of parents, this study explored seven teachers of Soie Child-Care Center that operated for 18 hours a day, 365 days a year. Seven teachers were interviewed and the data were analyzed utilizing content analysis. The results of the study came out that Teachers experience difficulties such as parents' non-regulations, excessive use, excessive individual demands, excessive sensitivity in case of safety accidents, the connection of parental rank to the classroom, excessive service demands. In order to overcome this problem, participants used methods such as identifying sensitive parts of parents, seeking advice, objectifying situations, and enhancing professionalism. This will be basic data for the expanding operation of Employer-Supported Child-Care Center and the development of programs to support teachers.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.