최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털산업정보학회논문지 = Journal of the Korea Society of Digital Industry and Information Management, v.15 no.3, 2019년, pp.119 - 128
Minecraft game is a sandboxed game based on a high degree of users' freedom; the game encourages its users to recreate various play patterns to increase their immersion. Although recently there were many studies that use Minecraft game techniques to improve the teaching methods but still not well ad...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
컴퓨터 게임이 학습에 많이 활용되고 있는 이유는? | 컴퓨터 게임은 도전의식은 물론 성취감을 주며 아주 풍부한 상상력을 기르는데 도움을 준다고 하여 학습에 많이 활용하고 있다. 특히 학습자들이 어려워하는 영어 학습을 위한 앱들이 많이 개발되었고[2], 최근에는 학습자들이 어려워하는 다양한 과목인 과학, 수학, 역사 등에 까지 게임을 활용하고 있다. | |
소프트웨어 교육의 핵심 역량은? | 소프트웨어 교육(SW교육)은 컴퓨팅적 사고를 통해 문제를 해결하는 인재를 길러내는 교육이라고 정의 하고 있다[11]. 컴퓨팅 사고력, 문제해결능력 등에 대한 역량을 기르는데 그 핵심이 있다. 프로그래밍 교육은 초등학교부터 시도하여 컴퓨팅 사고력에 핵심이 되는 능력을 기르는 방법을 다양하게 이용하고 있다. | |
마인크래프트 게임에 대해 Dean groom은 어떻게 말하고 있는가? | 이에 여러 연구들에서 샌드박스형 마인크래프트 게임을 학습에 이용한 사례를 볼 수 있지만 국내에서는 3편정도의 논문만 찾을 수 있고 해외에서는 2013 년부터 꾸준히 학습의 한 방법으로 사용해오고 있다. 마인크래프트에 대한 해외의 연구를 보면 마인크래프트 게임은 ‘선수 대 선수’로서 게임을 하는 형태가 아니라 ‘선수 대 창의력’이라는 점에서 독특한 게임이 라고 Dean groom(2011)[6]는 말하고 있다. 또한 엄태건 외(2018)[7]는 마인크래프트 게임을 수업에 활용하는 것도 좋지만 코드빌더가 동반된 버전을 수업에 적용하는 것이 필요하다 하였고 이는 학습 몰입도 및학습 잠재력을 이끌어 낼 수 있기 때문이다. |
Isjeon, Developent and application of game-based learning program utilized minecraft, Gwangju National University of Education, Graduate program in elementary computer science education graduate school education, 2016.
Swpark, "A Study on the Development of Game for English Learning," Journal of the Korean society for computer game, Vol. 22, No. 22, 2010, pp.165-173.
SandBox(game), https://namu.wiki/w/Sandbox (game), 2019.
Cipark, "A Study on the Effects of Storytelling on Digital Game Development," Journal of the Korea Society of Digital Industry and Information Management, Vol. 14, No. 4, 2018, pp.149-154.
Bhjeon, "A Study on the Learner's factors affecting the Satisfaction of BL in Universities," Journal of the Korea Society of Digital Industry and Information Management, Vol. 13, No. 3, 2018, pp.105-113.
Groom, D., Exploring Minecraft and crafting discoveries with Joel Levin (Minecraft Teacher) & Dean Groom. Ed Tech Crew podcast 164. 2011.
tgeom, kchong, "A Integrated class on Korean Subject through Novel Engineering - A book 'Three little pigs' and Minecraft -," Journal of The Korean Association of Information Education, Vol. 9, No. 1, 2018, pp.251-256.
Allison, P., Exploring Minecraft w/ Jo Kay, Dean Groom, Bronwyn Stuckey, Joel Levin, and Chad Sansing. Teachers Teaching Teachers #255, 2011.
Naughton, J., How Minecraft has bewitched 40 million of us: The worldwide domination of Markus Persson's building-blocks game is a triumph for the power of human imagination. theguardian, 2014.
Isjeon, jrkim, "Effect of Game based Learning Utilized Sandbox Game on Creative Problem-solving Ability and Learning Flow," Journal of The Korean Association of Information Education, Vol. 20, No. 3, 2016, pp.323-322.
Naverterms, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId3409180&cid60335&categoryId60335, 2019.
Teaching and Learning blog, https://blog.naver.com/uniloverse/221311494475, 2019.
Jhsong, Aspects of undesigned formal artistic play activities in construction management simulation game, Sungkyunkwan University, 2013, pp.26-27.
Mhkim, A Study on the Degree of User's Freedom in the Sandbox Game, master's thesis, Soongsil University Graduate School, 2014.
Minecraft, https://namu.wiki/w/Minecraft, Namu WiKi, 2019.
Hjyoon, A study on the user storytelling of minecraft, The Graduate School of Ewha Womans University PhD, 2015.
Dezuanni, Michael L., Children's Minecraft multiliteracy practices and learning through peer pedagogies, http://eprints.qut.edu.au, 2019.
Minecraft wiki, https://minecraft.gamepedia.com/Minecraft_Wiki, 2019.
MCreator, http://mcreator.pylo.si, 2019.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.