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NTIS 바로가기한국항공운항학회지 = Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, v.27 no.3, 2019년, pp.70 - 81
김휘양 (한국항공대학교 항공교통물류학과) , 권필제 (한국항공대학교 항공교통물류학과) , 박장훈 (한국항공대학교 항공교통물류학과) , 백호종 (한국항공대학교 항공교통물류학과)
The effects of weather on aircraft operations are predominant. In particular, severe weather, such as fog, strong winds, rainfall and snow, can cause delays, diversion or cancellation of operations. Of these, fog is considered the main reason for restricting aircraft operations. Meanwhile, Precision...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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정밀접근 계기비행 이란? | 저시정 상황에서 항공기가 지상 계기착륙시설(Instrument Landing System; ILS)을 이용하여 활주로에 접근․착륙하는 비행방식을 정밀접근 계기비행이라 하는바, 결심고도(Decision Height:DH)와 활주로 가시범위(Runway Visual Range:RVR)/시정(Visibility: VIS)을 기준으로 5개 등급으로 구분한다(Table 1 참조) | |
정밀접근활주로의 등급 상향의 장점은? | 활주로 운영등급 상향은 착륙활주로에 대한 정밀접근 등급을 향상7)하는 것을 의미한다. 정밀접근활주로의 등급 상향은 항공기가 활주로 등급에 적합한 장비를 장착한다는 것을 전제로 시정악화로 인한 지연과 회항, 결항을 감소하고,항공사와 공항의 효율성을 개선할 것으로 예상할 수 있다. | |
항공기 운항에서 기상은 어떤 영향을 주는가? | 항공기 운항에서 기상이 미치는 영향은 지배적이라고 할 수 있다[1]. 특히 안개, 강풍, 강우 및 강설 등 악기상은 항공기의 지연, 회항 또는 결항을 유발함으로써 항공사의 손실과 여행객의 불편을 초래한다. 이는 2018년 국내선 운항에서 지연의 2. |
Lee, J. W., Ko, K. K., Kwon, T. S., and Lee, K. K., "A study on the critical meteorological factors influencing the flight cancelation and delay: Focusing on domestic airports", Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, The Korean Society for Aviation and Aeronautics, 19(1), 2011, pp.29-37.
Ministry of Land, Infrastructure and Transport, "2018 Air Traffic Service Report", 2019, pp.51-53.
United States Department of Transportation, FAA, Homepage, https://www.faa.gov/nextgen/programs/weather/faq/
Choi, H. S., Lee, I. H., Kim, W. E., and Sim, K. H., "Factor analysis on the aviation limitation caused by fog", Korea Civil Aviation Association, 2002, pp.132.
Beckwith, W. B., "The effect of weather on the operations and economics of air transportation today", Bulletin American Meteorological Society, American Meteorological Society, 52(9), 1971, pp.864.
ICAO, "Annex 14 to the Convention on International Civil Aviation, Volume I, Aerodrome", 8th Edition, 2018.
Kim, K. S., and Park, S. J., "A study on the standard guidelines for preliminary feasibility study of the airport sector project", Korea Development Institute, 2014, pp. 174-205.
Cook, A. J., and Tanner, G., "European airline delay cost reference values final report", Eurocontrol Performance Review Unit, 2015, Brussels, pp.3-7.
Park, J. K., Jung, W. S., Lee, J. W., Choi, H. J., Kwon, T. S., and Back, J. H., "Analysis of the economic disaster scale for fog case occured at the Incheon international airport", Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, The Korean Society for Aviation and Aeronautics, 15(2), 2007, pp.40-47.
Korea Airports Corporation, "Reorganization of Master Plan of Gimpo Airport", 2013, pp.147-242.
Korea Exchange, "The Trend of the Emissions Market in 2017", 2018, pp1-4.
European Union Aviation Safety Agency (EASA), "ICAO Aircraft Engine Emissions Databank", 2019.
European Organisation for the Safety of Air Navigation (Eurocontrol), "Standard Inputs for EUROCONTROL Cost Benefit Analysis", 2018, pp.5-7.
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오픈액세스 학술지에 출판된 논문
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