최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.9 no.10, 2019년, pp.203 - 212
김근수 (세한대학교 항공ICT융합학과) , 김하영 (한국항공대학교 경영학)
The purpose of this study was to identify the effects of stress factors of student pilots on mental health, and to reduce the safe and efficient misconduct education and psychological disharmony by identifying the psychological buffering role of stress coping style and social support. In order to ac...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
스트레스 관리란 무엇인가? | 더불어 인적 요인(Human Factor)에 의한 안전사고를 예방하기 위해 학생조종사의 심리적 유해 요인인 스트레스, 강박증, 피로 등의 관리는 필수 조건이다[5]. 따라서, 이러한 학생조종사의 스트레스는 반드시 관리되어야 할 필요성이 있으며, 스트레스 관리는 스트레스의 유해한 영향으로부터 개인을 보호하기 위해 스트레스를 완화하는 자원이라 말할 수 있다[6]. 특히 생활 스트레스 사건의 효과적인 대처능력이 신체 건강과 정신건강에 영향을 미치는 것으로 알려져 있으며[3], Cohen &Will(1985)은 사회관계 속에서 개인이 사회적 관심과 지원을 지각하는 정도가 높을수록 심리적 안녕을 유지하고 긍정적인 사고를 하며[7], 이것을 지각하는 수준이 낮을수록 부정적 심리 스트레스와 정신적 문제를 경험한다는 결과를 제시하였다[8]. | |
항공기 조종사가 느끼는 심리적 스트레스는 어떠한 상황에서 야기되는가? | 또한, 대학교에서 항공기 조종 훈련을 받고 있는 학생 조종사의 경우 대학생의생활 스트레스와 더불어 일반적인 항공기 조종사가 경험하게 되는 심리적 부담에 노출이 된다. 안전의 우려에 대한 정신적 긴장, 불규칙한 작업 환경에서 오는 부조화로 인해 특수한 환경으로 비롯된 스트레스가 야기될 수 있다[15]. 조종사의 스트레스 요인에는 기압, 습도, 소음, 진동과 같은 물리적 환경뿐만 아니라 항공기의 비정상상황, 기상상태, 조작 실수 등 항공기를 운항하는 데 필요한 여러 환경적인 요인을 포함한다[2]. | |
대학생들이 겪는 스트레스 영역에는 무엇이 있는가? | 따라서, 대학생 시기에 겪게 되는 독특한 발달 과업으로 인해 대학생들은 다양한 유형의 변화를 경험하며 스트레스에 노출된다[10]. 특히 대학생의 일반적인 생활 스트레스 중에서는 가족관계, 가치관의 문제, 장래의 문제, 학업 문제를 크게 영향을 받는 것으로 나타났으며[11], 대학생들이 겪는 스트레스 영역을 세부적으로 살펴보면 학업과 진로문제가 가장 크며 경제문제, 가치관 문제, 교수와의 문제, 가족과의 문제, 이성과의 문제, 친구와의 문제가 보고되고 있다[12-14]. 또한, 대학교에서 항공기 조종 훈련을 받고 있는 학생 조종사의 경우 대학생의생활 스트레스와 더불어 일반적인 항공기 조종사가 경험하게 되는 심리적 부담에 노출이 된다. |
Korea Transportation Safety Authority(TS). (2019). Professional Education, Korea aviation education & training portal, https://www.kaa.atims.kr/pubs/course/institution/list.do.
J. K. Lee. (2006). A Study on the Stress Factors and Characteristics of Student Pilots. master's thesis, Korea aerospace University.
T. K. Sim. (2010). The effects of stress and anxiety on well-being: mediating effects of emotion control and sleep. Master's Thesis. Gyeongsang University.
M. A. Im. (2007). Influence of College Students' Life Stress on Aggression. Master's thesis, Myongji University.
D. K. Kim & S. Y. Jeon. (2003). Effects of psychological factors on flight training process. Korean Journal of Sport Psychology, 14(4), 37-49.
M. S. Sim. (2006). The role of life as a stress buffer. Master's Thesis, Catholic University.
S. Cohen & T. A. Wills. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological bulletin, 98(2), 310.
J. N. Kim. (2004). The Effects of Mental Health on Psychological Well-being of Humanities High School Students. Thesis for Master's degree, Keimyung University.
C. K. Kim, H. S. Byun & Y. S. Chae. (2006). The Effect of Integrative Literature Therapy Program on Depression and Life Stress of College Students. Emotional and Behavioral Disorders Research, 22(1), 103-125.
M. Steinhardt & C. Dolbier. (2008). Evaluation of a resilience intervention to enhance coping strategies and protective factors and decrease symptomatology. Journal of American college health, 56(4), 445-453.
H. K. Seo & K. S. Lee. (2010). The relationshi-p between life stress, social comparison and subjective well-being of college students. Korean Journal of Psychology: Health, 15(2), 327-343.
C. Y. Kim. (2000). The Effects of Stress Coping Training on Stress Reduction and Mental Health of College Students. Master's Thesis, Korea National University.
H. J. Hong. (2005). Self-realization Trend of College Students by Stress Level. master's thesis, Konyang University.
S. Y. Ahn & C. S. Ha. (2008). Counseling General: The Relationship between Self-Control, Stress Perception, and Coping of College Students-Focused on a Local College Student. Counseling Studies, 9(2), 391-403.
Y. H. Park. (2003). Music Therapeutic Approach to Reducing Aircraft Pilot Job Stress. Master's thesis, Ewha University.
R. S. Lazarus & S. Folkman. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.
R. S. Lazarus & S. Folkman. (1987). Transactional theory and research on emotions and coping. European Journal of personality, 1(3), 141-169.
C. S. Carver, M. F. Scheier & J. K. Weintraub. (1989). Assessing coping strategies: a theoretically based approach. Journal of personality and social psychology, 56(2), 267.
D. L. Tobin, K. A. Holroyd, R. V. Reynolds & J. K. Wigal. (1989). The hierarchical factor structure of the Coping Strategies Inventory. Cognitive therapy and research, 13(4), 343-361.
C. S. Carver & J. Connor-Smith. (2010). Personality and coping. Annual review of psychology, 61, 679-704.
D. J. Terry, L. Tonge & V. J. Callan. (1995). Employee adjustment to stress: The role of coping resources, situational factors, and coping responses. Anxiety, Stress & Coping, 8(1), 1-24.
C. J. Forsythe & B. E. Compas. (1987). Interaction of cognitive appraisals of stressful events and coping: Testing the goodness of fit hypothesis. Cognitive. Therapy and Research, 11(4), 473-485.
E. H. Lee. (2004). Life stress and depression experienced by college students: Verification of coping style through covariate structure model. Korean Journal of Psychology: Health, 9(1), 25-48.
H. S. Yang. (2004). Effects of Attachment Types and Stress Coping Styles on Adaptation to College Life. Master's Thesis, Yonsei University.
P. A. Jennings & A. A. DeMauro. (2017). Individual-level interventions: Mindfulness-based approaches to reducing stress and improving performance among teachers. In Educator Stress. 319-346.
J. W. Park. (1985). Work research for developing social support scale. Doctoral dissertation, Yonsei University.
M. Dumont & M. A. Provost. (1999). Resilience in adolescents: Protective role of social support, coping strategies, self-esteem, and social activities on experience of stress and depression. Journal of youth and adolescence, 28(3), 343-363.
D. H. Kim. (2012). Cultural adaptation and organizational fairness of foreign workers Study on impact. Ph.D. Dissertation, Hoseo University
I. G. Sarason, H. M. Levine, R. B. Basham & B. R. Sarason. (1983). Assessing social support: The social support questionnaire. Journal of personality and social psychology, 44(1), 127.
D. J. Shin & S. O. Kim. (2016). The Relationship between Emotional Labor Type, Social Support and Job Stress of Childcare Teachers: Focusing on the Mediating Effect of Social Support. Childcare Support Research, 11(1), 119-141.
M. H. Kim. (2012). The Relationship between Teaching Engagement Pattern, Kindergarten Teachers, and Kindergarten Organizational Climate. Master's Thesis, Ewha Womans University.
J. Cassidy, R. Parke, L. Butkosky & J. M. Braungart. (1992). Family-peer connections; the roles of emotional expressiveness within the family and children's understanding of emotions. Child Development, 63, 603-618.
E. J. Jung. (2018). Factors Affecting the Level of Cultural Adaptation Stress and Mental Health of Korean Foreign Pilots. Doctoral Dissertation, Seoul National University.
I. McDowell, C. Newell & W. Rosser. (1990). A follow-up study of patients advised to obtain influenza immunizations. Family medicine, 22(4), 303-306.
A. Y. Lee. (2010). The Relationship between University Taekwondo Demonstration Team Participation and Stress, Self-efficacy and Psychological Well-Being. Doctoral dissertation. Mokpo National University.
M. J. Park. (2013). Relationships between Mindfulness, Psychological Well-being, and Job Satisfaction of Child Care Teachers: Through Psychological Well-being. Master's thesis. Chung-Ang University.
E. Diener, D. Wirtz, W. Tov, C. Kim-Prieto, D. W. Choi, S. Oishi & R. Biswas-Diener. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97(2), 143-156.
K. H. Kim. (2014). Analyzing the Moderating Effect of Acceptance and Commitment in the Relationship between College Life Stress and Psychological Well-Being. Ph.D Thesis, Chonnam National University.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.