최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of Korean academy of nursing = 대한간호학회지, v.49 no.5, 2019년, pp.562 - 574
최진규 (칠곡경북대학교병원 응급실) , 이병숙 (계명대학교 간호대학)
Purpose: The purpose of this study was to identify the response patterns of nursing unit managers regarding workplace bullying. Methods: Q methodology was used to identify the response patterns. Thirty-six Q samples were selected from the Q population of 210 that included literature reviews and in-d...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
직장 내 괴롭힘을 경험한 간호사는 어떤 경험을 하게 되는가? | 직장 내 괴롭힘을 경험한 간호사는 직무스트레스의 증가, 직무만족도, 업무수행 및 동기부여의 감소, 우울증, 불안, 심계항진, 심리적 위축 등의 신체적·정신적 증상을 경험하게 된다[3,6]. 직장 내 괴롭힘은 당사자뿐만 아니라 동료 직원들의 사기저하와 조직문화에 부정적인 영향을 미치고[8], 나아가 조직의 생산성 감소, 사회적 비용 증가,동료 및 관리자와의 부정적인 관계, 의료과오, 환자 간호의 질 저하로 이어지고 있다[4,6]. | |
간호사의 직장 내 괴롭힘은 어느 나라에서 나타나는가? | 0%정도가 상급자, 동료 등으로부터 직장 내 괴롭힘을 경험한 것으로 확인되었다[3,4]. 미국, 일본, 터키 등에서도 간호사 중 18.5~31.0%정도가 직장 내 괴롭힘을 경험한 적이 있어[5-7], 간호사의 직장 내 괴롭힘은 우리나라만의 문제가 아님을 알 수 있다. 일부 연구에 따르면 직장 내 괴롭힘을 당했다고 대답한 간호사 중 40. | |
간호단위 관리자들의 대응양상을 이해하기 위해서는 어떤 방법이 필요한가? | 이에 현 상황에서 직장 내 괴롭힘에 대한 간호단위 관리자들의 대응양상을 이해할 필요가 있다. 이를 위해서는 간호단위 관리자의 직장 내 괴롭힘에 대한 대응 양상과 그에 따른 인식이나 태도, 접근 방법을 확인하는 것이 필요하다. |
Bosiu M. Positive ways to overcome workplace bullying. Canadian Manager. 2017;42(1):16-19.
Han EH, Ha YM. Relationships among self-esteem, social support, nursing organizational culture, experience of workplace bullying, and consequence of workplace bullying in hospital nurses. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2016;22(3):303-312. https://doi.org/10.11111/jkana.2016.22.3.303
Lee BS, Kang SY, Kim MS, An HG, Lee EJ, Kwon HS, et al. Nursing management. 3rd ed. Seoul: Jeongdam Media; 2016. p. 532-533.
Kang J, Yun S, Won YH, An YS. Organizational culture and workplace bullying of intensive care unit nurses. Journal of Korean Critical Care Nursing. 2014;7(2):24-33.
Yeun EJ, Lee SH, Ko JA, Jeong GS, Shin HY, Seo MJ, et al. Attitude styles on workplace bullying among hospital nurses: A Q-methodology study. Journal of the Korean Society for Wellness. 2017;12(2):1-13. https://doi.org/10.21097/ksw.2017.05.12.2.1
Kim HK. Q Methodology: Philosophy, theories, analysis, and application. Seoul: Communicationbooks; 2008. p. 86-125.
Nam W, Kim JW, Kim YK, Koo JW, Park CY. The reliability and validity of the negative acts questionnaire-revised (NAQ-R) for nurses for the assessment of workplace bullying. Korean Journal of Occupational and Environmental Medicine. 2010;22(2):129-139.
Sune CJ, Jung MS. Concept analysis of workplace bullying in nursing. Journal of Korea Entertainment Industry Association. 2014;8(4):299-308.
Amirkhan JH. A factor analytically derived measure of coping: The coping strategy indicator. Journal of Personality and Social Psychology. 1990;59(5):1066-1074. https://doi.org/10.1037/0022-3514.59.5.1066
Sim IO. Stress and its coping strategies among newly graduated nurses. Journal of Korean Society for the Scientific Study of Subjectivity. 2011;23:147-162.
Lee YB, Lee HK. Role conflict and conflict management styles of hospital nurses. The Korean Journal of Stress Research. 2015;23(3):147-158. https://doi.org/10.17547/kjsr.2015.23.3.147
Kim IA. The type of leadership in head nurse and nursing outcome [dissertation]. Seoul: Korea University; 2012. p. 1-122.
Yang IS, Lee SH, Lee DR. A study on the effects of coaching leadership on organizational effectiveness: The mediating role of subordinates’ emotional intelligence. Journal of Human Resource Management Research. 2015;22(5):49-72.
Shin CW, Nam SH. A study on the moderating effects of trust between leadership style and organizational effectiveness. Korean Journal of Human Resource Development. 2006;8(1):57-81.
Lee YS, Park SH. Nurses' perceived organizational culture, verbal abuse and job stress. The Journal of the Korea Contents Association. 2015;15(10):292-304. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.10.292
Hwang YJ, Park MH. Middle school students’ perception on teacher’s communication and leadership style and its influence on the experience of peer violence. Korean Education Inquiry. 2013;31(4):25-43.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.