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도로표시 규정 및 글라스비드 동향과 자율주행차량 시대를 대비한 제언
Trend in glass bead and regulation of road marking, and suggestions for preparing an autonomous vehicle age 원문보기

한국결정성장학회지 = Journal of the Korean crystal growth and crystal technology, v.29 no.5, 2019년, pp.229 - 237  

강병국 (경기대학교 신소재공학과) ,  강승구 (경기대학교 신소재공학과)

초록
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야간이나 악천후에서도 높은 도로의 차선인식률을 유지하기 위해, 통상 재귀반사(retro-reflectivity) 특성이 뛰어난 고 굴절률의 글라스비드(glass bead)를 도로표시 페인트 위에 도포한다. 국가별로 일반 도로표시의 재귀반사 기준이 다르며, 국내는 백색광 기준으로 $240mcd/m^2{\cdot}lux$, 선진국들은 $250{\sim}300mcd/m^2{\cdot}lux$로 규정되어있다. 본 논문에서는 도로표시 관련 규정과 글라스비드에 대한 동향에 대하여 고찰하고, 향후 자율주행차량 상용화에 대비하여 규정 기준치 및 글라스비드물성 향상 필요성에 대하여 논의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

For maintaining high visibility of lane, the high refractive index glass beads with excellent retro-reflectivity are usually applied on the road marking paint. The retro-reflectivity standard of general road marking is different in each country; it is defined as $240mcd/m^2{\cdot}lux$ bas...

주제어

표/그림 (18)

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문은 도로 표지용 글라스비드 및 도로 표시의 재귀반사도 기준에 대한 국내외 규정을 고찰하고 글라스비드에 관한 최근 동향을 살펴보았다. 더불어 자율주행차량 시대에 대비하여 도로표시 규정과 글라스비드의 물성에 대하여 제언하고자 한다.
  • 본 논문은 도로 표지용 글라스비드 및 도로 표시의 재귀반사도 기준에 대한 국내외 규정을 고찰하고 글라스비드에 관한 최근 동향을 살펴보았다. 더불어 자율주행차량 시대에 대비하여 도로표시 규정과 글라스비드의 물성에 대하여 제언하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
도로차선의 시인성은 무엇에 의해 좌우되는가? 일반적으로 도로차선의 시인성은 빛을 입사된 방향으로 재반사시키는 ‘재귀반사성(retro-reflectivity)’에 의해 좌우된다[1]. 도로표시나 차선의 재귀반사성은 그 안에 도포되어 있는 글라스비드(glass bead)의 특성에 좌우된다.
글라스비드의 재귀반사도에 영향을 주는 인자로는 무엇이 있는가? 1 및 2에 글라스비드 이미지 및 차선에 글라스비드를 도포하는 공사 모습을 각각 나타내었다[2,3]. 글라스비드의 재귀반사도에 영향을 주는 인자로는 표면성질, 조성, 굴절률, 투명도 등이 있다[4]. 이중 굴절률이 매우 중요한데, 건조상태에서 도로차선이 최대 재귀반사율을 나타내기 위해서 도포된 글라스비드의 굴절률이 1.
작게 절단된 융체 덩어리가 낙하하면서 표면장력에 의해 구형으로 되고, 이를 연화점 이하까지 냉각시킨 후 포집하는 방법의 장점은? 6에 나타낸 것과 같이 탱크에 담긴 고온의 용융유리를 유출구(orifice)를 통해 천천히 흘려주면서 흘러나온 융체 줄기를 회전 칼(rotating knife wheel)로 절단하면, 작게 절단된 융체 덩어리가 낙하하면서 표면장력에 의해 구형으로 되고, 이를 연화점 이하까지 냉각시킨 후 포집하는 방법이다. 이 방법은 장치원리가 간단하며, 소규모생산에 적합하다.
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참고문헌 (36)

  1. D.H. Park, Y.K. Kim, J.S. Choi and S.H. Ma, "Development of high durability road marking paint using high reflective glass beads", Report of Research by Korea Conformity Laboratories (2011) p. 21. 

  2. Glass bead, internet site at http://hanatechno.com/front/php/image_zoom.php?product_no506&main_cate_no111&display_group1. 

  3. Reflective glass beads. Traffic Supplies and Distribution, internet site at https://tsdist.com/product/pavementmarking-materials/reflective-glass-beads/reflective-glassbeads. 

  4. J.-I. Kim, "The preparation of glass beads", J. Korean Chem. Soc. 17 (1973) 198. 

  5. S.K. Lee, "Optimal mixtures of roadway pavement marking beads under various weather conditions", Korean Soc. Road Eng. 14 (2012) 131. 

  6. 3M innovative properties company, "Transparent microspheres", United states patent 6245700 B1 (2001). 

  7. H.T. Zwahlen and T. Schnell, "Visibility of new centerline and edge line pavement markings", Tranportation Research Records, J. Transportation Research Board 1605 (1997) 491. 

  8. S.K. Lee, "Optimal mixtures of roadway pavement marking beads under various weather conditions", Ajou University graduate school Master's Thesis (2012) 31. 

  9. M.M. Matthew and L. Beverly, "Autonomous vehicles for personal transport: a technology assessment", working paper series (2011) 13. 

  10. D.H Lee, "Fully autonomous Hyundai car, Drive in Moscow", joongangnews (2019.07.12.) p. 4. 

  11. Korean National Police Agency, "Traffic Road Marking Installation.Management Manual" (2005). 

  12. Korean National Police Agency, "Traffic Road Marking Installation.Management Manual" (2012). 

  13. ASTM E1710, "Standard Test Method for Measurement of Retroreflective Pavement Marking Materials with CEN-Prescribed Geometry Using a Portable Retroreflectometer" (2018). 

  14. ASTM E2176, "Standard Test Method for Measuring the Coefficient of Retroreflected Luminance of Pavement Markings in a Standard Condition of Continuous Wetting (RL-Rain)" (2008). 

  15. ASTM E2177, "Standard Test Method for Measuring the Coefficient of Retroreflected Luminance (RL) of Pavement Markings in a Standard Condition of Wetness" (2019). 

  16. CEN EN 1436, "Road Marking Materials" (1997). 

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  22. R.A. Serway and J.S. Faughn, "College Physics" (Brooks Cole, Boston, 2012) p. 598. 

  23. G.W. Morey, "The properties of glass", 2nd ed. (Reihold, New York, 1954) p. 591. 

  24. C.G. Lee, H.S. Lee and H.U. Oh, "High performance glass beads for traffic marking in wet water", J. Korean Soc. Road Eng. 14 (2012) 9. 

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  31. C.G. Lee, "A Study of Quality control for 4-5 Type Road marking material", Report of Research (2016) p.72. 

  32. BS EN 1423, "Road marking materials. Drop on materials. Glass beads, antiskid aggregates and mixtures of the two" (2018). 

  33. M.H. Han, G.D. Choi, H.S. Seo and B.K. Mheen, "Analysis of eye-safe LIDAR signal under various mesurement environments and reflection conditions" Korean J. Opt. Photon. 29 (2018) 204. 

  34. Hyundai Motor Group, internet site at https://news.hmgjournal.com/Tech/night-highway-autonomous (2018). 

  35. G.H Kim, "A Preliminary Study to Make the Road Sector Ready for the Commercialization of Automated Vehicles: Focusing on Road Design and Planning" Report of KRIHS (Korea Research Institute for Human Settlements) (2018) p. 27. 

  36. H.S. Kim and Y.M. Kim, "The elements to affect lane marking recognition in automated driving", J. Korea Inst. Intell. Transp. Syst. (2018) 109. 

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