$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

친환경학교급식을 이용한 중학생의 인지도, 관심도 및 운영만족도에 대한 융합적 연구: 광주지역을 중심으로
A Convergence Study on the Awareness, Interest and Satisfaction of Middle School Students Using Eco-friendly School Lunch: Focused on Gwangju Area 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.10 no.10, 2019년, pp.231 - 240  

김덕인 (남부대학교 외식조리경영학과) ,  박광현 (남부대학교 응급구조학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 학교급식 발전을 위해 친환경 학교급식을 먹는 중학생의 인지도, 관심도 및 운영 만족도에 대한 융합적 연구를 목적으로 실태를 파악하고자 했다. 광주지역 k 중학생 468명을 대상으로 설문조사를 실시한 결과 실증분석은 모두 유의수준 p<.05에서 검증하였다. 학생의 인지도, 관심도 및 운영 만족도가 학교급식 만족도 향상에 기여한다는 결과를 알아보는데 성과는 있었지만 친환경 학교급식 운영 시 다양한 식단구성과 예산 확대 등의 숙제가 있었고 전체 학교를 하지 않았다는 한계점 또한 있었다. 향후 결과에 대한 자료공개를 전체로 확대한다면 학교급식만족도 향상 및 급식발전의 소중한 자료로 사용될 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

For the development of school meals, this study was designed to identify the status of middle school students who eat eco-friendly school meals with a view to converging on their awareness, interest, and operational satisfaction. The results of the survey of 468 K middle school students in Gwangju w...

주제어

표/그림 (4)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이처럼 급식을 융·복합적인 업무로 이해하고 본 연구를 통해 작으나마 수요자인 학생들이 바른 먹거리에 대해 생각하고 행동할 수 있게 급식만족도를 향상시켜 친환경 학교급식 발전에 보탬이 되고자 하였다.

가설 설정

  • 이 연구에서 제시되는 연구문제는 첫째, 친환경학교급식을 이용한 중학생의 인지도는 어떠한가? 둘째, 친환경학교급식을 이용한 중학생의 관심도는 어떠한가? 셋째, 친환경학교급식을 이용한 중학생의 운영만족도는 어떠한가? 이 세 가지로 하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
친환경 학교급식에 대해 보통 이상으로 관심 있는 학생은 몇명인가? 친환경 학교급식에 대해 보통 이상으로 관심 있는 학생이 353명(75.4%), 친환경농산물의 종류에 대한 이해하고 있는 학생이 308명(65.
음식의 종류가 많아진 이유는 무엇인가? 여행이나 인터넷 등의 정보를 통해서 음식문화도 바뀌고 식재료가 다양해지면서 음식의 종류도 많아졌다. 학생들도 학교급식을 제외한 식사에서 외식을 즐겨 하고 패스트푸드를 간식이나 식사대용으로 먹는 빈도가 높아졌다.
친환경 학교급식에 대한 교육자료로 식단표가 사용되어야 하는 이유는 무엇인가? 친환경 농산물에 대해 교육을 받은 경험이 없는 학생이 332명(70.9%)였고 친환경 농산물을 처음 접하게 된 계기는 학교식단표를 통해 220명(47%), 친환경 농가를 방문할 생각이 있는 학생이 149명(31.8%), 친환경농가의 방문 시기는 땅 고르는 236명(50.4%)가 좋다고 한 결과 친환경 급식부분의 교육이 부족하였다는 것을 알 수 있었다. 차후 학생들에게 참여할 수 있는 교육이 제공된다면 환경적인부분, 경제적인부분, 교육적인 부분까지 융합된 사고를 키울 수 있는 기회가 제공될 것이다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (33)

  1. Y. H. Chae. (2013). A study of middle school students' perception, satisfaction and demand on eco-friendly school food service. Thesis for master's degree. Hanyang University Graduate School of Education. Seoul. 

  2. S. M. Jang. (2007). A Survey of School Nutritionists' Use and Satisfaction of Environment-friendly Farm Products : Focused on Seoul and Gyeonggido. Thesis for master's degree. Suwon University Graduate School of Education. Suwon. 

  3. Y. S. Kim. (2008). Microbiological quality and perception of nutrition teachers regarding environmentally friendly agricultural products in Gyeongnam. Thesis for master's degree. Changwon University. Changwon. 

  4. Y. J. Yoon. (2010). The Awareness and Satisfaction of Nutritionists depending on the Use of Environment Friendly Agricultural Products in School food service in Some Areas of Gyeonggi-do. Thesis for master's degree. Dankook University Graduate School of Education. Yongin.. 

  5. M. O. Kim. (2010). A Study on the Awareness and Satisfaction of Environment-friendly Agricultural Products by the Nutrition Teachers in Chonbuk Area Thesis for master's degree. Chonbuk National University Graduate School of Education. Jeonju. 

  6. M. N. Yoon. (2010). A Study on the Awareness and Satisfaction of Environment-friendly Agricultural Products by the Nutrition Teachers in Chonbuk Area. Thesis for master's degree. Inje University. Gimhae. 

  7. Y. M. Kim. (2010). Investigation into school dieticians` perception of using superior agricultural products in Gyeongnam. Thesis for master's degree. Inje University. Gimhae. 

  8. M. A. Jeon. (2011). Perception on Environmentally Friendly Agricultural Products of School Nutrition Teacher (Dietitians) Working in Gyeongnam Area. Thesis for master's degree. Changwon University. Changwon. 

  9. K. A. Park. (2011). A Survey on the Recognition and Usage of Nutritionists in Elementary School in Gyeongbuk Province. Thesis for master's degree. Youngnam University Graduate School of Education. Gyeongsan. 

  10. G. H. Park. (2013). A Study on the Recognition and Use of Eco-friendly Agricultural Products by School Nutritionists in Daegu and North Gyeongsang Province. Thesis for master's degree. Kyungpook National University Graduate School of Education. Daegu. 

  11. S. J. Ahn. (2012) : Analysis on Use of Environment -Friendly Agricultural Product for School Food Service in Capital Region Area. Journal of the Korean Food Industry Association, 8(1), 21-56 DOI : 10.22509/kfsa.2012.8.1.002 

  12. S. H. Jung, Y. E. Lee & E. h. Park. (2015). Use and Perception of Environmentally -FriendlyIngredients by Dietitians in Chungbuk. Journal of the Korean Society of Food Science and Nutrition, 44(10), 1567-1582. DOI : 10.3746/jkfn.2015.44.10.1567 

  13. Y. S. Yoon. (2019). Use, Perception and Satisfaction of Environment-Friendly Agricultural Products of School Dietitians in Chungbuk Area. Thesis for master's degree. Gongju National University Graduate School of Education. Gongju. 

  14. Y. H. Kim. (2010). A Survey on the Usage and Perception of Eco-friendly Agricultural Products by Some School Food Nutrition(Teachers) in Chungnam Province. Thesis for master's degree.Chungnam National University Graduate School of Education. Daejeon. 

  15. J. W. Lim. (2016). A Study on School Food Service Dietitians and Nutrition Teacher's Cognition and Behavior about Environment -friendly Agricultural Products in Gwangju. Thesis for master's degree. Graduate School of Chosun University Gwangju. 

  16. J. W. Choi. (2017). Degree of Satisfaction and Recognition for Enviroment Friendly Agricultural Products of Elementary School Teachers and Students in Iksan. Thesis for master's degree. Wonkwang University. Iksan. 

  17. M. J. Kwak. (2008). The parents' recognition about environmental -friendly farm product between applied school and non-applied school & the comparison of opinion regarding expansion of using it at school foodservice. Thesis for master's degree. Chungbuk National University. Cheongju. 

  18. M. J. Sung. (2008). Perceptions on Environment and Environment-Friendly Agricultural Products of College Students in Seoul and Incheon Area. Journal of the Korean Society of Food Science and Nutrition 37(3), 317-320. DOI : 10.22509/kfsa.2012.8.1.002 

  19. W. S. Shin. (2009). A study on parent awareness of school meal services which use environmentally friendly agricultural products. Thesis for master's degree. Sookmyung Women's University Graduate School of Traditional Culture and Arts. Seoul. 

  20. Y. S. Nam. (2010). Parent's Awareness and Satisfaction of Environment-friendly Agricultural Products in middle-school foodservices in Masan. Thesis for master's degree. Kyungnam University's College of Education. Changwon 

  21. K. S. Ko. (2010). Parental Perception and Satisfaction with Environment-Friendly Agricultural Products Used for School foodservice in Elementary School in Jeonnam. Thesis for master's degree. Mokpo University Graduate School of Education. 

  22. H. J. Park. (2010). Research on Parent Awareness on the Application of Environmentally Friendly Agricultural Products for School Lunches in Jangseong-gun. Thesis for master's degree. Chosun University. Gwangju 

  23. D. H. Kang. (2011). A Study on the Parents' Perception and Expansion of Pyungyang Farming for Elementary School Students Chosun University. Gwangju. Thesis for master's degree. Inje University Graduate School. Gimhae 

  24. S. M. Lee. (2011). Awareness of Students in lementary Schools for Atopy Patients about Environment-Friendly Agricultural Products and their Practice Levels of Dietary Guidelines. Thesis for master's degree. Wonkwang University Graduate School of Education. Iksan. 

  25. H. S. Yang. (2011). Study on The Effect of Recognition of Environmental-friendly Agricultural Products on Re-purchase Intention : focused on control role of consumers' lifestyle. doctoral dissertation. Kyunggi University Graduate School. Seoul. 

  26. J. Y. Jang. (2012). Factors Affecting Recognition of Middle School Students in Daegu on Environmental Friendly Agricultural Products. Thesis for master's degree. Keimyung University Graduate School of Education. Daegu. 

  27. N. R. LEE.(2012). Recognition and satisfaction of environment-friendly school foodservice by elementary school students and their parents. Thesis for master's degree. Kyungpook National University Graduate School of Education. Daegu. 

  28. H. J. Seo. (2013). Recognition of School Parents and Satisfaction Research Regarding a Comprehen sive Use of Eco-friendly Agricultural Products in SchoolMeals-Centerin g on Elementary Schools in Ulsan Area. Thesis for master's degree. Ulsan University Graduate School of Education. Ulsan 

  29. M. H Kim. (2013). Study of students and faculties' recognition on free school meal enforced at Ulsan city. Thesis for master's degree. Ulsan University Graduate School of Education. Ulsan 

  30. E. J. Kim, M. H. Kim & M. K. Choi. (2013). Perception of Eco-friendly Agricultural Products and Food Service Satisfaction of Elementary and Middle School Students According to Eco-friendly Food Service Day in Chungnam. Journal of the Korean Society of Food Science and Nutrition, 42(1), 114-119. 

  31. H. K. Kim. (2014). A Study on the Recognition and Satisfaction of School Food Environment in some Middle School Students in Seoul. Thesis for master's degree. Kookmin University Graduate School of Education. Seoul. 

  32. W. H. Lee. (2014). A Survey on the Satisfaction of Parents with Environmental Unconsciousness. Thesis for master's degree. Kyung Hee University Graduate School of Education. Seoul. 

  33. M. H. Jung. (2015). A Study on the Recognition and Satisfaction of Elementary School Students' Food in Jeju-do. Thesis for master's degree. Jeju National University Graduate School of Education. Jeju. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로