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전문병원인지에 따른 병원 선택요인과 만족도·재이용 의사 및 추천 의사에 관한 연구 : 관절전문병원 입원환자를 대상으로
Hospital Selection Factors and Satisfaction, Intention to Revisit and Recommend by Recognition of Specialized Hospital : Based on Joint Specialized Hospital Inpatients 원문보기

보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.13 no.2, 2019년, pp.39 - 54  

이지영 (부산 본 병원) ,  박영희 (부산가톨릭대학교 병원경영학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives: This study was performed to investigate selection factors for specialized hospital and to find out the impact of hospital selection factors on satisfaction, revisiting invention and recommendations. Methods: A survey was performed with 398 inpatients of 4 specialized joint hospital in Bu...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구는 관절 전문병원 입원환자를 대상으로 환자의 특성에 따른 주요 병원 선택 요인을 분석하고 병원 선택 요인이 만족도, 재이용 의사, 추천 의사에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
  • 본 연구에서는 부산지역 관절 전문병원 4곳에 입원한 환자가 입원한 병원이 관절 전문병원임을 인지하고 있는가 여부와 전문병원 제도에 대해 인지하고 있는지 여부를 변수화하여 인지 여부에 따른 인구 사회학적 특성과 선택 요인의 차이를 분석하였다. 이는 전문병원 이용자의 특성을 파악하고, 전문병원이 지향할 마케팅 및 환자 관리 전략에 기초자료로 활용하기 위함이다.
  • 이에 본 연구에서는 급변하는 의료시장 환경 속에서 전문병원이 지향할 마케팅 및 경영전략 수립을 위하여 관절 전문병원 입원환자를 대상으로 환자의 특성에 따른 주요 병원 선택요인을 확인하고, 병원 선택요인이 병원 만족도, 재이용 의사, 추천 의사에 미치는 영향을 분석하여, 전문병원 이용 활성화 방안을 마련하고, 전문병원의 의료시장에서의 경쟁력 확보를 위한 기초자료로 활용하고자 한다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
전문병원제도 인지 여부에 대한 요인 분석결과는 어떠했는가? 전문병원 인지 여부에 따라서는 전문성 요인, 물리적 요인, 접근성 요인에서는 유의한 차이가 없었고, 서비스 품질 선택요인에서 차이가 있어 전문병원 인지자에서 높았다. Lee[17]의 연구에서도 정형외과 전문병원을 선택하는 요인은 ‘의료진의 실력과 의술에 대한 신뢰감이 있다’가 가장 높았으며, ‘의사가 친절하고 설명을 이해하기 쉽게 해준다’, ‘정형외과 질환에 수술 건수가 많다’, ‘병원과의 거리가 가깝고 교통이 편리’ 순으로 나타났다.
전문병원은 무엇인가? 보건복지부는 2005년 전문병원 시범사업과 2010년 의료법 개정을 통해 2011년 ‘전문병원 지정 및 평가 등에 관한 규칙’을 제정 공포하여 특정 질환, 특정 진료과목에 전문화된 의료서비스를 제공하는 병원급 의료기관에 한하여 99개 전문병원을 지정하여 2014년까지 제1기 전문병원제도를 운영한 바 있으며, 2015년에는 제2기 전문병원을 111개로 확대 지정하여 운영하고 있다[2]. 전문병원은 전문성의 효율을 높임으로써 의료자원의 활용도를 제고하고, 숙달된 고난이도의 전문치료기술을 전문치료 욕구에 기여하도록 접근성을 높일 수 있는 병원이라고 할 수 있다. 전문병원은 일정 수준의 인적 자원과 진료실적을 갖춘 병원이고 진료 및 시설에 관한 의료기관 인증을 받도록 함으로써 의료서비스 품질 향상과 환자의 안전에 관한 기준도 충족하도록 요구하고 있다.
전문병원 제도의 목적은 무엇인가? 전문병원은 일정 수준의 인적 자원과 진료실적을 갖춘 병원이고 진료 및 시설에 관한 의료기관 인증을 받도록 함으로써 의료서비스 품질 향상과 환자의 안전에 관한 기준도 충족하도록 요구하고 있다. 전문병원은 중소병원들을 대상으로 정해진 제도이므로, 대형병원 위주의 의료서비스 공급체계를 개선하여 중소병원의 경영난 해소와 중소 의료서비스 조직의 경쟁력 향상에 목적이 있다[3].
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참고문헌 (22)

  1. Korea Hospital Management Institute(2006), A Study on the Introduction of Specialized Hospital System, pp.3-30. 

  2. M. K. Kim, S. C. Kim, I. S. Cho(2016), A Study on the Factors of the Special Hospital Designation System that Affect Financial Performance: Comparison Before and After the Implementation of the Specialty Hospital System, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.10(1);13-26. 

  3. K. S. So(2010), The Effects of Special Hospital Competencies on Customer Behavior Intentions - Focusing on the Mediating Effect of Emotional Attachment and Customer Satisfaction and Moderating Effect of Accessibility -, Dept. of Business Administration, Graduate School Konyang University, pp.8-9. 

  4. Ministry of Health and Welfare(2016), press release,http://www.mohw.go.kr/react/al/sal0301vw.jsp?PAR_MENU_ID04&MENU_ID0403&page1&CONT_SEQ335137&SEARCHKEYTITLE&SEARCHVALUE%EA%B4%80%EC%A0%88 

  5. K. J. Ji, C. M. Park(2013), A Study of the Effects upon Satisfaction, Intention to Revisit and Perceived Value by Cerebrovascular Disease Patients through the Quality of Medical Services, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.7(2);53-67. 

  6. Ministry of Health and Welfare(2015), Guidance on designation and operation of specialized hospitals, pp.3-11. 

  7. H. S. Lee, H. J. Lee(2012), IPA(Importance Performance Analysis) of Hospital Choice in Internal and External Customers, Korean Journal of Hospital Management, Vol.17(3);83-98. 

  8. J. B. Ha, S. M. Baik, H. Y. Lee(2016), A study on the Effect of Local General hospital Selection Attributes on Hospital Image and Behavior intention, Health Service Management Review, Vol.16(4);17-29. 

  9. S. I. Hwang(2007), A Study on Hospital Choice Factors between Special Hospitals and General Hospitals, Dept. of Public Health Policy Management, The Graduate School of Public Health, Yonsei University, pp.5-43. 

  10. S. H. Kim, H. K, Sul(2012), Scale Development and Importance-Performance Analysis of Selection Attributes in Specialized Hospitals : Focused on the Patients of Orthopedics Specialized Hospitals in Busan, Journal of North-East Asian Cultures, Vol. 31;657-676. 

  11. K. M. Park(2015), The Effects of Hospital Choice Factors on Customer Satisfaction and Revisiting Intention in General Hospitals, Department of Public Health Administration, Graduate School of Inje University, pp.48-93. 

  12. M. H. Park(2010), Analysis of the Effects of Hospital Selection Factors on Customer Satisfaction and Customer Loyalty, Graduate School of Chung-Buk University, pp. 12-176. 

  13. G. I. Jeon(2013), The Effect of Human and Physical Relationship Quality on Customer Satisfaction and Loyalty in the Rehabilitation Hospitals, Graduate School of Business Administration, Young-Nam University, pp.15-69. 

  14. Y. I. Im(2013), A Study on Impact of Service Quality on Relationships among Customer Satisfaction, Commitment and Loyalty in Medical Services, Dept. of Business Administration, Graduate School of Gachon University, pp.16-20. 

  15. K. A. Lee(2006), An Analysis of Hospital Selection Factors And Patient Satisfaction Improvement, Graduate School of Hospital Management, Gachon Medical School, pp. 19-20. 

  16. C. H. Kang(2012), A Study on the Effects of Core Factors of Medical Service Quality on Customers' Intention of Reuse-Focusing on medical institutions located in the area of Busan city and Gyeongsangnam-do province, Department of International Trade Graduate School, Inje University, pp.44-71. 

  17. J. C. Lee(2014), Factors determining Inpatient Satisfaction in Orthopedic Specialty Hospitals, Department of Health Policy and Management, Graduate School of Inje University, pp.70-71. 

  18. S. M. Im(2013), The recognization of medical consumers about specialized hospital, Graduate School of Catholic University of Pusan, pp.18-25. 

  19. B. M. Kim(2018), A Study on factors influencing on selection of specialty hospital among loyal customers, Graduate School of Soonchunhyang University, pp.21-45. 

  20. H. J. Lee, J. W. Lee, S. J. Hong(2009), The Study on Selection Factors of Ophthalmic Medical Institute and Habits of Information Searching, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.3(1);43-54. 

  21. M. K. Kim(2007), A Study on the Patient's Satisfaction of the Medical Services According to the Choice Attributes of Hospital, Graduate School of Dong-eui University, pp.79-107. 

  22. J. S. Lee(2010), Study on the Patients' Satisfaction at Medical Service and Intention of Reuse of Hospital, The Graduate School of Industrial Management, Engineering & Design, Hanyang University, pp.37-39. 

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