최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국조경학회지 = Journal of Korean institute of landscape architecture, v.47 no.5, 2019년, pp.1 - 13
강태순 (호남대학교 조경학과)
This study is to derive a design alternative to the FECC (Forest Experience Center for Children) that meets the preschooler's preferences. For this purpose, preschooler participation is included in each phase of the FECC, the site perception phase, the deriving design elements phase, and the derivin...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
참여디자인이란? | 최근 이용자 중심의 요구를 반영한 설계안 도출을 위해 참여 디자인이 사용되고 있다. 참여디자인이란 이용자의 필요와 요구가 반영된 조경공간을 조성하기 위한 방법으로(Kang, 2018), 공간의 실제 이용자가 계획 및 설계 시 직접 참여하는 것이다. 이로서 이용자의 요구를 적극적으로 반영할 수 있기 때문에 공간의 질적 향상을 꾀함과 동시에 참여자들에게 미치는 물리적 환경에 대한 만족도와 공간 활동 참여도 등이 향상된다(Park and Moon, 2000). | |
참여디자인의 장점은? | 참여디자인이란 이용자의 필요와 요구가 반영된 조경공간을 조성하기 위한 방법으로(Kang, 2018), 공간의 실제 이용자가 계획 및 설계 시 직접 참여하는 것이다. 이로서 이용자의 요구를 적극적으로 반영할 수 있기 때문에 공간의 질적 향상을 꾀함과 동시에 참여자들에게 미치는 물리적 환경에 대한 만족도와 공간 활동 참여도 등이 향상된다(Park and Moon, 2000). | |
숲놀이 공간 조성 양적 확대의 사례로는 어떤 것이 있는가? | , 2012;Fjortoft, 2004), 유아의 정서적 안정 및 주의집중력 향상(Lee and Kim, 2011)과 사회적 상호능력 향상(Yoo, 2013), 유아 지적능력(언어, 음악, 수학, 공간, 자연친화적 지능 등)의 향상 (Park, 2012) 등이 있다. 정부기관 또는 지자체를 비롯한 다양한 주체들은 이러한 숲놀이 공간 조성의 시대적 필요성에 따라, 양적 확대를 이루고 있으며, 그 사례로는 산림청 유아숲체험원, 서울시 유아숲체험장, 환경부 생태놀이터 등이 있다(Kang et al., 2017). |
Choi, M. W. and B. S. Choi(2004) A case study on the planning process of 'A' kindergarten's playground applied user participatory design. Journal of the Korean Housing Association 15(4): 87-97.
Choi, M. W. and H. R. Byun(2006) A case study on the relationship between children's play behaviors and outdoor play environments of child care center in Daejeon. Journal of the Korean Association of Human Ecology 15(6): 919-935.
Cosco, N. G and R. Moore(2009) Sensory integration and contact with nature: designing outdoor inclusive environments. The NAMTA Journal 34(2): 158-177.
Davis, L., A. White and J. Knight(2009) Nature Play: Maintenance Guide. Scotland: Play England by NCB.
Fjortoft, I.(2004) Landscape as playscape the effects of natural environments on children's play and motor development. Children, Youth and Environments 14(2): 21-44.
Hue, Y. S. and S. B. Im(2010) A design model on outdoor space of elementary school based on participatory approach: Case study on Seoul Don-Am elementary school. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 38(5): 1-11.
Hue, Y. S.(2008) Design Model on Outdoor Space of Elementary School Based on Participatory Approach. Master's Degree Thesis, Seoul National University.
Jang, J. B.(2002) Preschooler's Cognitive and Social Play Behaviors According to Indoor and Outdoor Environment. Ph.D. Dissertation, Sookmyung Women's University. Korea
Kang, T. S., M. W. Lee. and M. S. Jeong(2017) Post occupancy of the forest experience centers for children. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 45(2): 109-123.
Kim, A. Y.(1997) A Study on the Design Prototype of Day-Care Center Playground. Master's Thesis, Seoul National University. Korea.
Kim, E. J., J. T. Lim and J. H. Byun(2012) A comparison between the forests class and the general class on physique, body composition and physical fitness in children. Early Childhood Education Research & Review 16(2): 187-186.
Kim, M. J.(2000) A Study on the Quality of Outdoor Play Environments in Kindergartens and Children's Behavior. Master's Thesis, Dong-a University. Korea.
Kim, S. S.(1998) Children's Play Behavior according to the Quality of Outdoor Play Environments in Kindergartens. Master's Thesis, Yonsei University. Korea.
Ko, Y. J.(2007) A Study on the Design of Outdoor Playground Space in Childcare Centers by User Meeds Analysis. Master's Thesis, Hannam University.
Korea Forest Service(2014) Design and Management Manual of the Forest Experience Center for Children for the Revitalization of Forest Education.
Lee, H. J.(2000) A Study on the Preference of Children for Outdoor Play Equipment and Children's Play Behaviors according to the Outdoor Play Equipment. Master's Thesis, Duksung Women's University. Korea.
Lee, M. H. and E. S. Kim(2011) The effects of forest education on children's attentiveness. Journal of the Korean Society for Eco Early Childhood Education 11(3): 149-170.
Lee, S. J.(2004) Theory and Practice of Play for Children. Seoul: Changiisa
Lee, Y. B., Y. H. Bae, K. D. Maeng and Y. G. Kim(2017) A case study of Kkumtle-Kkumtle Playground in Seoul Children's Grand Park. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 45(2): 101-108.
Linden, S. J. and B. Barbarasch(2012) Nature play area guidelines. Natural Resources Department.
Moore, R.(2017) Nature Play & Learning Places. National Guidelines. Raleigh, National Wildlife Federation and Natural Learning Initiative.
Park, S. H. and K. H. Moon(2000) A study on the interior space of apartment housing applying resident's participation designing method. Korean Institute of Interior Design Journal 25: 68-76.
Park, S. J.(2012) Forest Activity's Effect on Young Children's Multiple Intelligence. Ph.D. Dissertation, Catholic University of Daegu. Korea.
Park, W. J and J. Y. Park(2008) A study on the technique and tool of participation design for outdoor playground in kindergarten. Journal of Architectural Institute of Korea Planing Part 24(4): 97-105.
Parten, M. B.(1932) Social participation among preschool children. The Journal of Abnormal Psyshology 27(3): 243-269.
Yoo, K. J.(2013) The Effect of Nature Kindergarten Activities on Children's Social Behavior and Emotional Expression. Master's Thesis, Seoul National University of Education, Korea.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.