최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.53 no.4, 2019년, pp.5 - 22
The purpose of this study is to analyze the factors that hinder the role recognition and role performance of teacher librarians and suggest some improvement methods. For this purpose, a questionnaire was conducted among 41 persons who participated in the first-level qualification training for teache...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
분석 결과, 사서 교사가 수행하는 역할에 대한 상대적 중요성 인식 순위는 어떻게 되는가? | 분석 결과 사서 교사가 수행하는 역할에 대한 상대적 중요성 인식 순위는 ‘정보활용교육, 도서관 활용수업 및 협동수업, 독서교육, 도서관 이용교육’ 순으로 나타났다. 이러한 결과는 ‘도서관이용교육, 독서교육, 정보활용교육’을 핵심 역할로 인식하고 있는 것으로 나타난 선행 연구 결과(김성준 2009; 송기호 2011)와 일맥상통하며, 사서 교사가 정보활용교육을 지도하는 교수자로서의 정체성 갖고 있음을 보여준다. | |
사서 교사 자격 제도가 무력화된 이유는 무엇인가? | 그러나 교실로서의 학교도서관을 책임질 인적자원의 자격요건이 사서 교사로 귀결되지 못한 체 겸임 사서 교사, 도서관 담당 교사, 계약직 사서, 학교도서관 도우미 등 다양한 전담인력 활용으로 전개되었다. 그 결과 『학교도서관진흥법』(법률 제15368호)에서 학교도서관에 두어야 하는 인적자원의 유형을 사서 교사, 실기교사, 사서로 정하고는 있지만(제12조 제2항), 『학교도서관진흥법시행령』(대통령령 제 29099호)은 각 자격 유형별 역할을 정하지 않은체, 사서 교사 등의 업무 범위(제7조 제3항)만을 두고 있다. 『도서관법』(법률 제15167호) 또한, 학교도서관의 업무(제38조)에 ‘도서관 이용의 지도 및 독서교육, 협동수업 등을 통한 정보 활용의 교육’ 등 교육적 역할을 포함하고 있지만, 이것이 『초중등교육법』(법률 제15961호) 제21조 제2항에 따른 사서 교사와 실기교사만의 역할인지는 불분명한 실정이다. 따라서 사서 교사 자격 제도가 무력화된 상태이다. | |
구성주의적 학습관에서 사서 교사의 역할은 무엇인가? | 이 과정에서 학습자는 대상 세계와의 대화, 타자와의 대화 그리고 자기 자신과의 대화를 촉진함으로써 자기 주도적인 학습 능력을 신장할 수 있다(佐藤學2011, 101). 이러한 구성주의적 학습관에서 사서 교사의 역할은 상호작용이 가능한 학교도서관 환경을 조성하고, 상호작용을 촉진할 수 있는 도구로써 정보활용능력을 지도하는 것이다. |
Kang, Bong-Suk and Song, Gi-Ho. 2019. "A Study of Teacher Libarians' Efficacy." Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(2): 149-168.
Ministry of Education, Science, and Technology. 2010. The Standard Manual of Evaluation System for Developing Teachers' Capacity. Seoul: Ministry of Education, Science, and Technology
Ministry of Education. 2015. General Guidelines for Elementary and Secondary School Curriculum. Sejong: Ministry of Education.
Korea Ministry of Government Legislation. [online] [cited 2019. 8. 26.]
Kwon, Eun-Kyung. 2007. "The Impact of Teacher Librarian's Professionalism on the School Library Revitalization." Journal of Korean Library and Information Science Society, 28(3): 247-276.
Kim, Jeong-So. 1993. School Library Media Center. Daegu: Keimyung University Press.
Song, Gi-Ho. 2006. The Practice of School Library Education. Seoul: Korean Library Association.
Song, Gi-Ho. 2011. "An Analysis of Teacher Librarians' Preference on Subjects for their Customized Intensive In-Service Training Program." Journal of Korean Library and Information Science Society, 45(2): 163-184.
Song, Gi-Ho. 2017. School Library Management. 5th ed. Seoul: Korean Library Association.
Shin, Seung-Ju. 2007. A Study on Role Awareness among Teacher-Librarians. M.A thesis, Graduate School of Education, Kyonggi University.
An, In-Ja et al. 2002. Job Analysis for School Libraries'Teacher Librarians(Librarians). Gunpo: Korea Digital Library Forum.
Lee, Yong-Nam. 2007. "An Analysis of Cooperative Systems Between School and Public Libraries in Seoul and Its Outskirts." Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(2): 353-372.
Chung, Jin-Soo. 2008. "Teacher-Librarians' Perceptions of Their Roles." Journal of the Korean Society for Library and Information Sciences, 43(4): 281-306.
Sato, Manabu. 2011. Method of Education. translated by Park, Chan Young. Seoul: Salimter.
American Association of School Librarians(AASL). 2010. SAMPLE JOB DESCRIPTION Title: SCHOOL LIBRARIAN. [online] [cited. 2019. 9. 2.]
Ash-Argyle, Ruth and Shoham, Snunith. 2014. "Professional self-efficacy and role perception of school librarians and their impact on the development of students' information literacy: an evidence-based study." Journal of Information Literacy, 8(2): 118-140.
Australian Library and Information Association(ALIA) and Australian School Library Association(ASLA). 2009. Statement on Teacher Librarian Qualifications. [online] [cited 2019. 6. 16.]
Chartered Institute of Library and Information Professionals(CILIP). 2011. School Library: A Right. [online] [cited 2015. 10. 16.]
IFLA. 2015. The IFLA School Library Guidelines. 2nd. ed. [online] [cited 2019. 6. 4.]
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.