최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국음향학회지= The journal of the acoustical society of Korea, v.38 no.6, 2019년, pp.651 - 660
박찬재 (충북대학교 건축공학과) , 조성민 (PEAS 친환경 엔지니어링) , 한찬훈 (충북대학교 건축공학과)
The present study aims to find out the necessary speech sound level which can satisfy with the speech intelligibility in a noisy classroom environments. For this, auralized materials were made to undertake listening tests with 27 people. Speech intelligibility tests were carried out using both Conso...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
교실에서 최적화된 음향성능이 필요한 이유는 무엇인가? | 교실은 화자의 목소리를 통해 청자가 정보를 파악하여 학습하는 공간으로써 화자의 음성전달이 가장 중요한 공간이다. 따라서 교실은 음성을 전달하기에 최적화된 음향성능을 갖추어야 하며, 교실과 같은 건축공간의 음향적 특성을 결정짓는 다양한 음향적 요소 중 음성전달에 영향을 미치는 대표적인 물리적 음향인자에는 잔향시간(Reverberation Time, RT)과 배경소음, 신호대잡음비 등이 있다. | |
신호대잡음비는 무엇인가? | 신호대잡음비(Signal to Noise Ratio, SNR)는 화자를 통해 발생한 신호음이 청자에게 미치는 동안 소음에 의한 명료도의 저해 정도를 평가하는 음향인자로써 Eq. (1)을 통해 간단하게 나타낼 수 있다. | |
건축공간의 음향적 특성에 영향을 미치는 요소들은 무엇인가? | 교실은 화자의 목소리를 통해 청자가 정보를 파악하여 학습하는 공간으로써 화자의 음성전달이 가장 중요한 공간이다. 따라서 교실은 음성을 전달하기에 최적화된 음향성능을 갖추어야 하며, 교실과 같은 건축공간의 음향적 특성을 결정짓는 다양한 음향적 요소 중 음성전달에 영향을 미치는 대표적인 물리적 음향인자에는 잔향시간(Reverberation Time, RT)과 배경소음, 신호대잡음비 등이 있다. |
L. M. Ronsse and L. M. Wang, "Effects of noise from building mechanical systems on elementary school student achievement," ASHRAE Transactions, 116, 347-354 (2010).
J. S. Kukas, R. D. Dupree, and J. W. Swing, "Effects of noise on academic achievements and classroom behaviour," State of California Rep., FHWA/CA/DOHS-81/01, Berkeley (1981).
T. Houtgast, "The effect of ambient noise on speech intelligibility in classrooms," Applied Acoustics, 14, 15-25 (1981).
A. K. Nabelek and J. M. Pickett, "Reception of consonants in a classroom as affected by monaural and binaural listening, noise, reverberation, and hearing aids," J. Acoust. Soc. Am. 56, 628-639 (1974).
H. Sato, M. Morimoto, H. Sato, and M. Wada, "Relationship between listening difficulty and acoustical objective measures in reverberant sound fields," J. Acoust. Soc. Am. 123, 2087- 2093 (2008).
ANSI/ASA S12.60, Acoustical Performance Criteria, Design Requirements, and Guidelines for Schools - Part 1 : Permanent Schools, American National Standard, 10, 2010.
EFA PSBP, Acoustic Performance Standards for the Priority Schools Building Programme, U.K., 10-13, 2012.
C. J. Park, Establishment of the acoustical performance criteria for middle and high school classrooms (in Korean), (Ph.D. thesis, Chungbuk National University, 2014).
Environment Ministry, Framework Act on Environmental Policy - Environmental Standards ; Noise, Article 10, Annex 2 (2019).
M. Long, Architectural Acoustics (Elsevier, New York, 2006), pp. 94.
B. W. Kim, J. J. Kim, S. T. Kim, and Y. J. Lee "A study on the design and the construction of a Korean speech DB for common use," (in Korean), J. Acoust. Soc. Kr. 16, 35-41 (1997).
C. J. Park and C. H. Haan, "Establishment of the acoustical standard of the Korean classrooms using speech intelligibility test," 22nd ICA, Buenos Aires, ICA 2016-76 (2016).
J. Y. Jang, C. J. Park, and C. H. Haan, "Correlation between room acoustic performance and Korean speech recognition performance" (in Korean), J. Acoust. Soc. Kr. Suppl. 2(s) 36, 52 (2017).
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.