$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년의 그릿과 진로준비행동의 관계: 사회적 지지의 매개효과
The Relationship between the GRIT of Teenagers and Their Career Preparation Behaviors: The Mediating Effect of Social Support 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.21 no.1, 2020년, pp.675 - 684  

정철상 (호서대학교 청소년문화상담학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

목표의 중요성은 꾸준히 강조되고 있다. 자아 정체감을 형성하는 청소년 시기의 학생들에게 자신의 성향에 맞는 진로 및 직업을 택하는 일은 자아실현과 인생의 방향을 결정하는 데 중요한 역할을 하며, 현대 사회가 고도의 정보화 사회, 산업사회로 빠르게 발전함으로 인해서 진로를 위해 준비하고 노력하는 과정은 더 이상 개인적인 문제가 아닌 사회적인 문제로 자리 잡게 되었다. 본 연구는 청소년의 그릿이 진로준비행동에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고 그릿과 진로준비행동 간에 사회적 지지매개효과가 있는지 검증함으로써 청소년의 진로준비행동에 효과적인 도움을 주고자 한다. 본 연구는 일반계 중학교에 재학 중인 청소년 426명을 대상으로 AMOS 22.0과 SPSS Statistics 22.0을 이용하여 분석을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 그릿은 사회적 지지와 진로준비행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회적 지지도 진로준비행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 청소년의 그릿과 진로준비행동의 관계에서 사회적 지지와 하위요인인 정보적지지와 정서적지지, 평가적지지와 물질적지지 모두 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 그릿과 사회적 지지는 진로준비행동에 영향을 미치는 변인임을 확인할 수 있었다. 그러므로 청소년의 진로준비행동을 향상시키기 위해서는 학교와 가정환경에서 사회적 지지를 제공함은 물론 개인의 특성인 그릿을 증진시키는 것이 도움이 될 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to identify the influence of the GRIT of teenagers on their career preparation behaviors and verify whether there is a mediating effect between GRIT and the career preparation behaviors with a view to assisting such career preparation behaviors. For this study, an analys...

주제어

표/그림 (5)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 이러한 맥락에서 청소년의 진로준비행동 수준을 높이기 위해 그릿과 같은 개인적 특성에 환경적 요인인 사회적 지지가 어떠한 영향을 끼치는가를 분석하는 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 청소년의 그릿이 진로준비행동에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고 그릿과 진로준비행동 간에 사회적 지지의 매개효과가 있는지 검증한다. 이를 통해 청소년의 진로준비행동에 효과적인 도움을 제공하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
그릿이란? 최근 관심이 고조되고 있는 개인적 특성 중 하나가 그릿이다. 그릿이란 장기 목표에 관한 끈기 및 열정 (perseverance and passion for long-term goals)이다[8]. 성공을 경험하는 사람들의 공통점을 추적한 결과 성취를 얻기 위해서는 불굴의 끈기와 의지, 열정을 모두 포괄하는 그릿이 필수적이다[9].
Grit 이란 명칭은 어떻게 만들어졌나? 국내의 연구에서 김주환(2013) 에 의하면, 그릿이란 자신이 설정한 목표성취를 위하여 열정을 갖고 어려움을 극복하여 지속으로 노력할 수 있는 ’마음의 근력‘이라고 하였다[16]. 또한 그릿은 “성장 (Growth), 회복력(Resilience), 내재적 동기(Intrinsic motivation), 끈기(Tenacity)”의 앞 글자를 각각 딴 것이다[45].
성공을 경험하는 사람들의 공통점으로 성취를 얻기 위해 필수적인 것은? 그릿이란 장기 목표에 관한 끈기 및 열정 (perseverance and passion for long-term goals)이다[8]. 성공을 경험하는 사람들의 공통점을 추적한 결과 성취를 얻기 위해서는 불굴의 끈기와 의지, 열정을 모두 포괄하는 그릿이 필수적이다[9]. 진로 준비 그리고 진로 결정에 끼치는 영향 분석결과, 진로준비행동 및 대학전공 과 관련된 진로 선택에 그릿은 유의한 영향이 있다[10].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (45)

  1. L. S. Gottfredson, "Circumscription and compromise: A developmental theory of occupational aspirations", Journal of Counseling Psychology, Vol.28, No.6, pp.545-579, 1981. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0167.28.6.545 

  2. H. S. Song, H. Y. Hong, "The influence of social support, career decision-making autonomy on career preparation behaviors: The mediating effect of career decision-making self-efficacy", Korea Journal of Counseling, Vol.11, No.3, pp.1325-1350, 2010. DOI: https://doi.org/10.15703/kjc.11.3.201009.1325 

  3. Y. K. Au, "The relation between the career counseling activity, college student's major satisfaction and career maturation: Regulating effect of decision-making criterion for major", Korea Journal of Counseling, Vol.12, No.5, pp.1793-1811, 2011. DOI: https://doi.org/10.15703/kjc.12.5.201110.1793 

  4. J. M. Lee, B. R. Cho, "Structural relationships among creative personality, university supporting, career maturity, career preparation behavior of university students", The Journal of Creativity Education, Vol.15, pp.41-59, 2015. 

  5. M. J. Ju, J. N. Kim, "The effect of anxiety and career self-efficacy on career preparation behavior of the university students", Journal of Humanities Research Institute, Vol.17, pp.157-174, 2011. 

  6. J. Y. Hwang, M. N. Ko, "A structural analysis of relations career decision status and career preparation behavior for college student: The mediating effects of career decision-making self-efficacy and career stress coping strategy", The Journal of Vocational Education Research, Vol.34, No.2, pp.135-150, 2015. 

  7. H. H. Kang, "Effect of career barrier on polytechnics students' career preparation behavior: The mediating effects of career resilience", The Journal of Career Education Research, Vol.28, No.1, pp.59-78, 2015. 

  8. A. L. Duckworth, C. Peterson, M. D. Matthews, D. R. Kelly, "Grit: Perseverance and passion for long-term goals", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.92, No.6, pp.1087-1101, 2007. 

  9. M. H. Kang, S. H. Yoon, D. H. Kim, D. H. Rhoo, "The relationship among career preparation behaviors, grit, career decision-making self-efficacy, outcome expectation, and major interest of natural science college students", The Journal of Vocational Education Research, Vol.35, No.4, pp.109-129, 2016. 

  10. E. H. Hwang, Influence of social support on career preparation behaviors and the mediating effects of GRIT in college students. Master's Thesis, Chung-ang University of Korea, pp.16-17, 2017. 

  11. Y. S. Nho, The effects of high school students' grit and career decision-making self-efficacy on their career preparation behavior. Master's Thesis, Yeonsei University of Korea, pp.19-20, 2016. 

  12. M. E. Procidano, K. Heller, "Measures of perceived social support from friends and from family: Three validation studies", American Journal of Community Psychology, Vol.11, No.1, pp.1-24, 1983. DOI: https://doi.org/10.1007/bf00898416 

  13. J. W. Kim, H. H. Kim, "Analysis of the structural relationship among perceived social support, career decision-making level, career decision-making self-efficacy and career preparation behavior of college students", The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.16, pp.741-766, 2016. 

  14. H. J. Jang, A. J. Hong, "Influence of social support upon university students' career preparation behavior and the mediating effect of reflective learning", The Journal of Vocational Education Research, Vol.33, No.2, pp.17-40, 2014. 

  15. A .L. Duckworth, Intelligence is not enough: Non-IQ predictors of achievement. Doctoral Dissertation, University of Pennsylvania, Pennsylvania, 2006. 

  16. J. H. Kim. Grit. Gyunggi: Sum & Parkes, 2013. 

  17. S. R. Lee, Y. W. Sohn, "What are the strong predictors of academic achievement? : Deliberate practice and Grit", The Korean Journal of School Psychology, Vol.10, No.3, pp.349-366, 2014. DOI: https://doi.org/10.16983/kjsp.2013.10.3.349 

  18. L. Eskreis-Winkler, A. L. Duckworth, E. P. Shulman, S. Beal, "The grit effect: Predicting retention in the military, the workplace, school and marriage", Frontiers in Psychology, Vol.5, pp.36-48, 2014. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00036 

  19. H. J. Kim, C. W. Nam, S. K. Lee, "The impact of social support on the psychological well-being of returnee college students and ordinary college students: Mediating effects of resilience", Korea Journal of Counseling, Vol.16, No.3, pp.433-449, 2015. DOI: https://doi.org/10.15703/kjc.16.3.201506.433 

  20. M. Y. Shin, The effects of brain education-based character development program on grit: Mediating effect of resilience. Doctoral Dissertation, University of Brain Education, Cheonan, pp.31-33, 2018. 

  21. J. Y. Lee, The role of self-regulatory efficacy and flow in the relationship between grit of undergraduate students and the difficult anagram task performance Master's Thesis, Ewha Womans University of Korea, pp.8-10, 2017. 

  22. B. W. Kim, Career decision level and career preparation behavior of the college students. Doctoral Dissertation, Seoul National University of Korea, pp.26-31, 1997. 

  23. H. J. Lee, A study on the relation between perceived social support and career attitude maturity with career preparation behavior of an undergraduate. Master's Thesis, Ewha Womans University of Korea, pp.22-26, 2008. 

  24. Y. K . Choi, S. H. Kim, "Development and validation of the career preparation behavior scale for university students", Korea Journal of Counseling, Vol.13, No.5, pp.2085-2097, 2012. DOI: https://doi.org/10.15703/kjc.13.5.201210.2085 

  25. H. M. Choi, "The effects of career mentor on high school students' GRIT & career preparation behavior", The Journal of Career Education Research, Vol.31, No.3, pp.43-61, 2018. DOI: https://doi.org/10.32341/jcer.2018.09.31.3.43 

  26. J. W. Yoon, The influence of university students' grit upon career preparation behavior and mediating effect of achievement goal orientation. Master's Thesis, Chung-ang University of Korea, pp.18-19, 2017. 

  27. A. J. Hong, E. H. Hwang, Y. S. Cho, Y. J. Kim, M. O. Choi, "Influence of university students' reflective learning on career preparation behavior and the mediating effect of grit", The Journal of Vocational Education Research, Vol.36, No.4, pp.1-21, 2017. 

  28. J. E. Park, The relationship among social support, self-efficacy and career preparation behavior. Master's Thesis, Hongik University of Korea, pp.12-14, 2017. 

  29. J. S. Son, B. H. Kim, "A study on the difference in internet activities, career attitude maturity, social support, self-control according to the level of internet addiction among middle school students", The Journal of Yeolin Education, Vol.17, pp.75-97, 2009. 

  30. J. W. Park, A study to development a scale of social support. Doctoral Dissertation, Yeonsei University of Korea, pp.66-80, 1985. 

  31. K. J. Hong, S. C. Han, "The mediating effect of failure-tolerance on the relationship between social support and career maturity, as perceived by adolescents", Studies on Korean Youth, Vol.25, No.3, pp.125-143, 2014. DOI: https://doi.org/10.14816/sky.2014.25.3.125 

  32. J. S. Eccles, "Understanding women's educational and occupational choices: Applying the Eccles et al. model of achievement-related choices", Psychology of Women Quarterly, Vol.18, No.4, pp.585-609, 1994. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1994.tb01049.x 

  33. G. Hackett, D. Esposito, M. S. O'Halloran, "The relationship of role model influences to the career salience and educational and career plans of college women", Journal of Vocational Behavior, Vol.35, No.2, pp.164-180, 1989. DOI: https://doi.org/10.1016/0001-8791(89)90038-9 

  34. S. Y. Kim, S. H. Hong, "Identifying latent profiles in vocational preparation behaviors of vocational highschool students and testing its relationship with vocational education", Journal of the Korean Association for Survey Research, Vol.14, No.1, pp.93-116, 2013. 

  35. R. H. Kang, M. J. Lee, "The influence of adolescent's career attitude, occupation value, and social support on career preparation behavior", Korean Journal of Human Ecology, Vol.20, No.5, pp.941-953, 2011. DOI: https://doi.org/10.5934/kjhe.2011.20.5.941 

  36. S. J. Cho, An effect of parents' social support on middle school students' happiness: The moderating effect of grit. Master's Thesis, Yeonsei University of Korea, pp.30-32, 2017. 

  37. A. Y. Kim, The mediation effect of grit on the relationship between the social support and academic self-efficacy of high school students. Master's Thesis, Sangji University of Korea, pp.23-24, 2018. 

  38. S. A. Stumpf, S. M. Colarelli, K. Hartman, "Development of the career exploration survey (CES)", Journal of Vocational Behavior, Vol.22, No.2, pp.191-226, 1983. DOI: https://doi.org/10.1016/0001-8791(83)90028-3 

  39. R. B. Slaney, "Influence of career indecision on treatments exploring the vocational interests of college women", Journal of Counseling Psychology, Vol.30, No.1, pp.55-63, 1983. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0167.30.1.55 

  40. B. W. Westbrook, E. E. Sanford, P. O'Neal, D. F. Horne, J. Fleenor, R. Garren, "Predictive and construct validity of six experimental measures of career maturity", Journal of Vocational Behavior, Vol.27, No.3, pp.338-355, 1985. DOI: https://doi.org/10.1016/0001-8791(85)90041-7 

  41. W. S. Park, The relation of career self-efficacy and career preparation behavior to psychological separation, sex-role identity, academic achievement for Korean highschool students. Doctoral Dissertation, Korea University of Korea, pp.38-39, 2002. 

  42. J. Y. Park, The influence of youth's resilience and social support on self-efficacy regarding career decision-making and career attitude maturity. Doctoral Dissertation, Catholic Kwandong University of Korea, pp.32-33, 2017. 

  43. H. J. Kim, The mediating effects of resilience in the relationship between social support perceived by high school students and career decision making self-efficacy. Master's Thesis, Kyungsung University of Korea, pp.27-30, 2017. 

  44. M. Y. Kim, Effects of father's role performance on adolescents' academic self-efficacy: Centering on mediating effects of self-resilience. Doctoral Dissertation, Hanseo University of Korea, pp.43-48, 2017. 

  45. H. J. Kim, H. S. Kim, D. J. Kim, "The Mediating Effect of Passion in the Relationship Between Mindset and GRIT in Adolescent Martial Art Athletes", The Journal of Korean Alliance of Martial Arts, Vol.21, No.3, pp.17-30, 2019. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로