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정밀 도로지도 정보를 활용한 자율주행 하이브리드 제어 전략
Hybrid Control Strategy for Autonomous Driving System using HD Map Information 원문보기

드라이브ㆍ컨트롤 = Journal of drive and control, v.17 no.4, 2020년, pp.80 - 86  

유동연 (Department of Mechanical Engineering, Sungkyunkwan University) ,  김동규 (Department of Mechanical Engineering, Sungkyunkwan University) ,  최호승 (Department of Mechanical Engineering, Sungkyunkwan University) ,  황성호 (Department of Mechanical Engineering, Sungkyunkwan University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Autonomous driving is one of the most important new technologies of our time; it has benefits in terms of safety, the environment, and economic issues. Path following algorithms, such as automated lane keeping systems (ALKSs), are key level 3 or higher functions of autonomous driving. Pure-Pursuit a...

주제어

표/그림 (13)

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 대표적인 기하학적 경로 추종 알고리즘인 Pure-Pursuit 제어기와 Stanley 제어기를 복합적으로 사용하는 하이브리드 제어 전략을 제안하였다. 급격한 커브와 직진 구간으로 이루어진 시뮬레이션 트랙에서 평균속도 83kph의 공격적 주행으로 각 제어 알고리즘의 특성과 한계 상황에 대해 분석하였다.
  • 3 형상의 코스에서 각 제어기의 장단점을 분석하였다. 연구에서는 한 가지 제어기만을 이용해 다양한 속도와 목표 경로 형상에 대응할 때 발생하는 문제점과 이를 극복할 수 있는 하이브리드 제어 전략을 제안한다.
  • 본 연구에서는 한국교통안전공단 자동차안전연구원의 자율주행 실험도시 K-City의 정밀 도로지도 정보를 바탕으로 IPG CarMaker 소프트웨어를 이용해 시뮬레이션 환경을 개발하였다. K-City는 도심부도로, 커뮤니티도로, 자동차전용도로, 교외도로, 자율주차시설 등 다양한 주행 테스트 환경으로 구성되어 있어 자율주행 제어 알고리즘을 평가하기에 적합하다.
  • 환경에 적용하는데 한계가 있다. 이에 본 논문에서는 차량 주행 속도와 경로 곡률 정보를 바탕으로 Pure-Pursuit 제어 알고리즘과 Stanley 알고리즘을 복합적으로 사용하는 하이브리드 제어 전략을 제시한다. 경로 추종 난이도가 높은 환경에서 각 제어기의 장점과 한계 상황을 분석하고, 상호 보완할 수 있는 제어기 융합 모델을 개발하였다.
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참고문헌 (17)

  1. SAE, "J3016 : Taxonomy and Definitions for Terms Related to Driving Automation Systems for On-Road Motor Vehicles," 2018. 

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  3. D. H. Shin, "Design of Adaptive Neural Networks Based Path Following Controller Under Vehicle Parameter Variations," Journal of Drive and Control, Vol.17, No.1, pp.13-20, 2020. 

  4. K. S. Yi and J. Y. Lee, "Vehicle Dynamics Control Applications to Automobiles: Survey and Some New Trends," Journal of Institute of Control, Robotics and Systems, Vol.20, No.3, pp.298-312, 2014. 

  5. J. M. Snider, "Automatic Steering Methods for Autonomous Automobile Path Tracking," Technical Report CMU-RI-TR-09-08, Carnegie Mellon University Robotics Institute, 2009. 

  6. M. W. Park, S. W. Lee and W. Y. Han, "Development of lateral control system for autonomous vehicle based on adaptive pure pursuit algorithm," 14th International Conference on Control, Automation and Systems (ICCAS), IEEE, pp. 1443-1447, 2014. 

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  8. M. Cibooglu, U. Karapinar and M. T. Soylemez, "Hybrid controller approach for an autonomous ground vehicle path tracking problem," 25th Mediterranean Conference on Control and Automation(MED), IEEE, 2017. 

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  10. H. G. Seif and X. Hu, "Autonomous Driving in the iCity-HD Maps as a Key Challenge of the Automotive Industry," Engineering, Vol.2, No.2, pp.159-162, 2016. 

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  13. G. M. Hoffmann, C. J. Tomlin, M. Montemerlo and S. Thrun, "Autonomous Automobile Trajectory Tracking for Off-Road Driving : Controller Design, Experimental Validation and Racing," Proceedings of the 2007 American Control Conference, 2007. 

  14. E. Yurtsever, J. Lambert, A. Carballo and K. Takeda, "A Survey of Autonomous Driving : Common Practices and Emerging Technologies," IEEE Access, Vol.8, 2020. 

  15. M. Elbanhawi, M. Simic and R. Jazar, "In the Passenger Seat : Investigating Ride Comfort Measures in Autonomous Cars," IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine, Vol.7, No.3, pp.4-17, 2015. 

  16. S. Y. Cheon, S. W. Choi and S. Y. Yang, "Development of Hydraulic Simulation Model for ESP Real Time Simulation," Journal of Drive and Control, Vol.16, No.2, pp.36-42, 2019. 

  17. S. Y. Cheon, S. W. Choi and S. Y. Yang, "Development of Real-time Simulator for Vehicle Electric Brake System," Journal of Drive and Control, Vol.16, No.1, pp.22-28, 2019. 

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