$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

치기공과 및 치위생과 학생의 대면/비대면 강의 품질 인식 수준과 만족도
Satisfaction and quality recognition of face-to-face and non-face-to-face lectures among students in the departments of dental technology and dental hygiene 원문보기

Journal of technologic dentistry : JTD, v.42 no.4, 2020년, pp.379 - 387  

김창희 (충청대학교 치위생과) ,  김형미 (강원대학교 치위생학과) ,  권은자 (혜전대학교 치기공과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study aimed to explore methods to improve the quality recognition and satisfaction level of non-face-to-face lectures among students in the departments of dental technology and dental hygiene. Methods: This survey was conducted to assess the status and preference of non-face-to-face le...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이에 따라 대학 교육의 품질을 높이기 위하여 대학생들의 대면 수업과 비대면 수업에서의 강의 품질 인식과 강의 만족도를 함께 비교하여 수업 현장에서 학습자 중심의 교육이 이루어지고 효과적인 대학 교육이 이루어질 필요가 있다고 생각되었다. 따라서 치기공과 학생과 치위생과 학생을 대상으로 비대면 강의에서의 강의 품질 인식과 강의 만족도를 알아보고 이에 따른 포스트 COVID-19에도 교육에 적응하기 위한 교육방법과 대학에서의 효율적인 강의체제를 검증하고자 본 연구를 실시하였다.
  • 본 연구는 치기공과 및 치위생과 학생들에게 자기기입식 설문조사를 수행하여 대면 강의와 비대면 강의의 서비스 품질과 만족도에 영향을 미치는 요인을 조사하기 위해 시도된 횡단적 단면연구이다. 설문조사는 2020년 6월 10일부터 6월 28일까지 충청지역의 3년제 대학의 치기공과 학생과 치위생과 학생을 편의표집하여 이뤄졌으며 과별로 담당 교수가 학생들에게 설문조사의 목적을 설명하였고 익명 조사이니 자율적으로 응답하면 된다고 안내하며 설문조사에 응답하지 않는다고 해서 주어지는 불이익도 없고 응답한다고 주어지는 혜택도 없다고 강조하였다.
  • 본 연구의 목적은 치기공과 및 치위생과 학생의 비대면 강의 품질 인식과 만족도를 향상시킬 수 있는 방법을 모색하는 것이다. 치기공과 학생 179명과 치위생과 학생 295명을 대상으로 치기공과 및 치위생과의 비대면 강의 현황 및 선호도, 대면/비대면 강의 품질 인식 및 만족도 등에 대해 조사하였다.
  • 이에 본 연구는 치기공과 및 치위생과 학생의 비대면 강의 현황 및 선호도, 대면 강의와 비대면 강의 품질 인식 및 만족도 등에 대한 결과를 통해 대면 강의와 비대면 강의의 서비스 품질과 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하여 학생들의 학습만족도를 높일 수 있는 방안을 모색하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (28)

  1. Lim MJ. A study on the interactive non-face-to-face educational operation model for operating practical subjects [master's thesis]. Gwangju: Honam University, 2020. 

  2. Kang W, Kim IS. A comparison of blended learning and traditional face-to-face learning for some dental technology students in practice teaching. J Tech Dent. 2020;42: 248-253. 

  3. Yu JG. A study on relationship patterns of the service quality variables for the university online/offline lectures [doctoral dissertation]. Daejeon: Chungnam National University, 2011. 

  4. Lim BN, Lim JH, Goh JK. A study on the current status and activation strategy of e-learning in higher education. J Korea Multimed Soc. 2004;8:16-30. 

  5. Kim BN. A comparison study on the instruction effects of blended learning and traditional face-to-face learning in university [master's thesis]. Seoul: Sungshin Women's University, 2006. 

  6. Chei MJ. Analysis of structural relationship among instructional quality, academic emotions, perceived achievement and learning satisfaction in offline & online university lectures [doctoral dissertation]. Seoul: Konkuk University, 2016. 

  7. Kim SE. The effect of online instructional quality on perceived usefulness, learning flow and satisfaction in flipped learning [master's thesis]. Seoul: Konkuk University, 2019. 

  8. Joung YR. A study of the effect factors' influence on course satisfaction in cyber university. J Educ Technol. 2009;25:61-94. 

  9. Joo YJ, Choi HR. Difference analysis between the groups on course options on locus of control, online task value, time management, learning flow, and satisfaction in the cyber university. J Educ Inf Media. 2011;17:477-497. 

  10. Shin YM. Effect of instructors' response behaviour against students'questions on satisfaction on the online universities lectures: a learning analytics approach [master's thesis]. Seoul: Ewha Women University, 2015. 

  11. Lee EJ. Analysis of the variables influencing user satisfaction in university e-learning [master's thesis]. Seoul: Konkuk University, 2010. 

  12. Kim JS. The determinants of university students' satisfaction and performance in e-learning environment [doctoral dissertation]. Gimhae: Inje University, 2007. 

  13. Kim JK. The effects of flipped learning(FL) methods of dental hygiene practice satisfaction. J Korean Clin Health Sci. 2020;8:1355-1361. 

  14. Yu JG. A study of educational sevice quality in university: focus on online/offline lectures. J Korea Serv Manag Soc. 2013;14:79-104. 

  15. Hwang SJ, Lee JS. An empirical study of the effect of lecture service quality on student satisfaction and learning effect: focusing on Brady and Cronin's service quality dimensions. Korean Manag Consult Rev. 2020;20:295-305. 

  16. Kim ME, Kim MJ, Oh YI, Jung SY. The effect of online substitution class cuased by Coronavirus(COVID-19) on the learning motivation, instructor-learner interaction, and class satisfaction of nursing students. J Learn Cent Curric Instr. 2020;20:519-541. 

  17. Kim SJ. A study on nursing students' satisfaction in blended learning. J Korea Converg Soc. 2019;10:411-419. 

  18. Kong JH, Moon HJ, Park JC. New trend of dental education: flipped learning for dental classes using Google classroom platform. J Digit Contents Soc. 2016;17:317-327. 

  19. Jang EJ, Choi MS. Analysis on the online-offline learning recognition of college students for university flipped learning lessons. J Educ Inf Media. 2017;23:891-917. 

  20. Shin SH. Influence of education service quality on major satisfaction in the dental hygiene students. J Korean Soc Dent Hyg. 2016;16:549-557. 

  21. Kim HJ. The relationship between the campus life satisfaction, the major satisfaction and life style type of dental technology college students'. J Korean Acad Dent Technol. 2009;31:87-103. 

  22. Lee JY, Lee YM, Pak SY, Lee MJ, Jung YH. Effect of critical thinking disposition on emotional regulation, perceived stress and communication competence among nursing students. J Korean Acad Soc Nurs Educ. 2013;19:606-616. 

  23. Kang MS, Park SK. Assessing the effects of service quality on student satisfaction, trust, commitment and loyalty: the case of university education. Acad Cust Satisf Manag. 2011;13:129-149. 

  24. Kim YS. A study on the Dept. of dental laboratory technology student's motivation for selecting their major and the degree of their satisfaction in it. J Korean Acad Dent Technol. 1998;20:121-138. 

  25. Kim SS, Go EK. Factors that affect satisfaction of education for dental hygiene students. J Dent Hyg Sci. 2006;6: 139-145. 

  26. Kwon SS, Lee HE. Relations between class distracting factors and class satisfaction of dental technology students. J Korean Acad Dent Technol. 2017;39:263-273. 

  27. Kang KS. A convergence study on the affecting factors of cyber lecture for university students. J Digit Converg. 2019;17:41-47. 

  28. Yoon OH. Exploring the direction of liberal arts education after the Coronavirus pandemic. Korean J Gen Educ. 2020;14:25-34. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로