최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.54 no.1, 2020년, pp.303 - 324
This study investigates the credibility judgements of information by tweens using digital media and information. Particularly, the study focused on tweens' perception of internet research and information use and on their credibility judgement of source and message, internet service providers, and on...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
대표학자인 피아제에 따르면 트윈들의 형식적 조작기는 어떤 단계를 말하는가? | 고전적인 인지발달단계이 론의 대표학자인 피아제에 따르면 트윈들은 구체적 조작기(Concrete Operational Stage)에서 형식적 조작기(Formal Operational Stage) 로 발달하는 시기이다. 형식적 조작기는 가장 인지적으로 성숙한 단계이며 제대로 교육받지 못한 성인들은 형식적 조작기에 도달하지 않을 수도 있다(Slavin 2018). 형식적 조작기에 들어서면 인지적으로 추론적 사고가 가능해지고 추상적 개념에 대한 이해도가 깊어진다. | |
정보 내용의 신뢰성은 어떤 신뢰성을 말하는가? | 정보 내용의 신뢰성(message credibility)은 내용, 내용의 구조, 언어적 기술 등에 대한 신뢰성을 말한다(Metzger et al. 2003). | |
미디어 신뢰성은 어떤 신뢰성을 말하는가? | 미디어 신뢰성(media credibility)은 정보 내용이 전달되는 미디어에 대한 신뢰성을 말한다. 전통적인 커뮤니케이션학 연구자들은 같은 내 용을 전달하는 서로 다른 미디어에 대한 신뢰 성을 연구하여 미디어 이용 빈도가 미디어 신뢰성에 영향을 크게 미친다는 것을 발견하였다 (Roper 1985; Rieh 2010, 재인용). |
Kim, Y. K. 2008. Development of Web Credibility Evaluation Model Using AHP. Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(4): 51-69.
Ministry of Science and ICT., & Korea Internet & Security Agency. 2019. 2018 Internet Use Survey. Ministry of Science and ICT.
Korea Information Society Development Institute. 2018. 10. 31. Children and adolescents' cell phone possession and use behavior analysis. KISTISTAT Report, 18-20.
Agosto, D. 2002a. Bounded rationality and satisficing in young people's Web-based decision making. JASIST, 53(1): 16-27.
Agosto, D. 2002b. A model of young people's decision-making in using the Web. Library & Information Science Research, 24(4): 311-341.
Agosto, D. and Hughes-Hassell, S. 2006a. Toward a model of the everyday life information needs of urban teenagers, part 1: Theoretical model. JASIST, 57(10): 1394-1403.
Agosto, D. and Hughes-Hassell, S. 2006b. Toward a model of the everyday life information needs of urban teenagers, Part 2: Empirical model. JASIST, 57(11): 1418-1426.
Chung, J. S. and Neuman, D. 2007. High school students' information seeking and use for class projects. JASIST, 58(10): 1503-1517.
Eastin, M. S. 2008. Toward a cognitive developmental approach to youth perceptions of credibility. In Metzger, M. J., and Flanagin, A. J. (Eds.) Digital youth, media, and credibility. Cambridge, MA: MIT Press.
Flanagin, A. J. and Metzger, M. J. 2010. Kids and credibility: An empirical examination of youth, digital media use, and information credibility. Cambridge, MA: MIT.
Metzger, M. and Flanagin, A. J. 2008. Digital media and youth: Unparalleled opportunity and unprecedented responsibility. Cambridge, MA: The MIT.
Hilligoss, B. and Rieh, S. Y. 2008. Developing a unifying framework of credibility assessment: Construct, heuristics, and interaction in context. Information Processing and Management, 44(4): 1467-1484.
Johnson, S. T. and Ewbank, A. D. 2018. Heuristics: An approach to evaluating news obtained through social media. Knowledge Quest, 47(1): 8-14.
Shenton, A. K. 2007. The paradoxical world of young people's information behavior. School Libraries Worldwide, 13(2): 1-17.
Shenton, A. K. and Dixon, P. 2004. The development of young people's information needs. Library and Information Research, 28(89): 25-34.
Metzger, M.J., Flanagin, A.J., Eyal, K., Lemus, D.R. and McCann, R.M. 2003. Credibility for the 21st century: Integrating perspectives on source, message, and media credibility in the contemporary media environment. In Communication Yearbook. (Kalbfleisch, P. J., Ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 27: 293-335.
Meyers, E. M., Fisher, K. E. and Marcoux, E. 2009. Making sense of an information world: The everyday-life information behavior of preteens. The Library Quarterly: Information, Community, Policy, 79(3): 301-341.
Meyers, E. M. 2010. From small worlds to virtual worlds. Knowledge Quest, 38(3): 48-51.
O'Keefe, D. J. 1990. Persuasion: Theory and research. Newbury Park, CA: Sage.
Oxford University Press. 2020. Tween. Oxford Learners English Dictionaries. Retrieved Janurary 31, 2020 from
Rieh, S. Y. 2010. Credibility and cognitive authority of information. Encyclopedia of Library and Information Sicences. 3ed. 1:1, 1337-1344.
Roper, B. 1985. Public Attitudes Toward Television and Other Media in a Time of Change. New York: Television Information Office.
Shenton, A. K. and Dixon, P. 2004. The development of young people's information needs. Library and Information Science Research, 28(89): 25-34.
Slavin, R. 2018. Educational psychology: Theory and practice. (12th ed.). Pearson.
Subramaniam, M., Taylor, N. G., St Jean, B., Follman, R. and Kodam, C. 2015. As simple as that?: tween credibility assessment in a complex online world. Journal of Documentation, 71(3): 550-571.
Wilson, E. J. and Sherrell, D. L. 1993. Source effects in communication and persuasion research: A meta-analysis of effect size. Journal of Academy of Marketing Science, 21(2): 101-112.
Wilson, P. 1983. Second-hand knowledge: An inquiry into cognitive authority. Westport, CT: Greenwood Press.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.