$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학 1·2학년생의 회복탄력성, 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 영향
The Impacts of Resilience, Social Support on Adjustment to College Life of Freshman and sophomore year in university students. 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.11 no.2, 2020년, pp.385 - 394  

정지나 (전주대학교 보건관리학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 대학 1·2학년생의 회복탄력성, 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 영향을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 자료 수집은 J시에 소재한 2개 대학의 대학생 166명을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하여 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 프로그램을 이용하여, t-test, ANOVA, 피어슨 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과 대학생활 적응에 회복탄력성과 사회적 지지는 통계적으로 유의한 정적 상관관계를 보였다. 대학생활 적응에 영향을 미치는 변인은 전공만족도, 직전학기 성적, 음주, 흡연, 회복탄력성의 하위변수인 긍정성, 사회적 지지의 하위변수 중 물질적 지지로 나타났으며, 설명력은 39.6%이었다. 이러한 결과를 바탕으로 대학생활 적응능력을 강화하기 위해서는 전공만족도, 회복탄력성과 사회적 지지를 고려한 프로그램 개발이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of the study is to investigate the impact of resilience and social support on adjustment to college life of freshman and sophomore year college students. 166 college students from two universities in J city were instructed to answer structured questionnaires, and the data was analyzed by...

주제어

표/그림 (5)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구는 연구대상자를 1·2학년으로 선정하여 대학생활 적응에 영향을 미치는 요인을 파악하여 대학생활 적응을 증진시키기 위한 프로그램 개발의 기초자료로 사용하고자 한다.
  • 본 연구는 대상자의 회복탄력성, 사회적 지지가 대학 생활 적응에 미치는 영향을 검증하는 서술적 조사연구이다
  • 본 연구는 대학 1·2학년들의 회복탄력성과 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 영향을 규명하여 대학생활 적응을 돕기 위한 중재 및 프로그램을 개발하는데 기초 자료를 제공하고자 시도하였다.
  • 본 연구는 대학생들을 대상으로 회복탄력성, 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 요인의 상호관계를 밝히고자 함이며 구체적인 연구목적은 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
대학생활 적응이란? 대학생활 적응이란 대학이라는 환경 속에서 생활하면서 학업적 요구에 성취하고 대인관계를 잘 형성하고 정서적 측면에서 대학생활의 요구에 능동적이고 적절하게 대처해 나가는 것이다[8]. 그러므로 대학생의 성공적인 학교생활 적응을 위해 이에 영향을 미치는 주요 변인들을 파악하고 변인을 고려한 해결방안 및 프로그램이 필요하다.
대학생활이 시작되는 청소년 후기는 어떠한 시기인가? 대학생활이 시작되는 청소년 후기는 성인기로 들어가는 인생의 중요한 과도기로서, 자아정체감을 확립하고 사회적 적응이라는 발달과업이 요구되는 시기이다[1]. 하지만 학업의 성취, 진로와 취업에 대한 고민, 자신에 대한 불확실성, 가치관의 혼돈, 등록금으로 인한 경제적 어려움, 다양한 인간관계와 향후 성공적인 성인기의 준비로 많은 스트레스를 경험하게 된다[2].
청소년 후기에 어떠한 스트레스를 경험하게 되는가? 대학생활이 시작되는 청소년 후기는 성인기로 들어가는 인생의 중요한 과도기로서, 자아정체감을 확립하고 사회적 적응이라는 발달과업이 요구되는 시기이다[1]. 하지만 학업의 성취, 진로와 취업에 대한 고민, 자신에 대한 불확실성, 가치관의 혼돈, 등록금으로 인한 경제적 어려움, 다양한 인간관계와 향후 성공적인 성인기의 준비로 많은 스트레스를 경험하게 된다[2]. 특히 우리나라의 경우 획일적이고 수동적인 중고등학교 생활에서 학습방법, 인간관계, 스펙 쌓기 등의 다양한 분야에서 자발적이며, 적극성이 요구되는 대학생활에 적응하는 데 어려움을 느끼고 있다[3].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (45)

  1. M. S. Ko & J. J. Jeong. (2012). The Mediating Effects of Health Promoting Lifestyle in the Relationship between Life stress and Adaptation to College life of Health department College students. The Korean Journal of Health Service Management, 6(4), 131-142. 

  2. J. J. Jeong. (2018). An Exploatory study about Stress Coping Strategy of University student: Utilizing Photovoice Methodology. Journal of Digital Convergence, 16(10), 545-555. 

  3. K. A. Lee, H. I. Shin, N. H. & K. H. Lee. (2009). Validation of the College Adjustment Inventory-short form. The Korea Journal of Counseling. l9(2), 739-754. 

  4. B. R. Cho & J. M. Lee. (2019.). Effects of Undergraduate Students' Stress, Social support, and Resilience on College Life adjustment. Journal of Digital Convergence, 17(4), 1-11. 

  5. W. H. Jeon, M. J. Cho, & H. J. Na. (2015). Relationships between Anger Expression, Social Supports and Adjustment to College Lfe among Nursing Students. Journal of Korean Contents, 3, 219-230. 

  6. J. U. Kim & J. H. Kim. (2013). Relationships among Parental Attachment, Social support and Adjustment to College life. The Journal of the Korea Contents Association, 13(9), 248-259. 

  7. Y. J. Hur. (2019). Effect individual and Educational Factors on Dropout Intention of University Students. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 9(1), 503-512. 

  8. K. M. Lim. (2019). Self-esteem and Social support as Predictors of Adjustment to College students. Journal of Agricultural Extension & Community Development, 26(3), 1 27-141. 

  9. Y. S. Kim & J. Y. Seo. (2015). Construction of the Structural Equation Model on College Adaptation in Nursing students. Journal of the Korean Data & Information Science Society, 26(6), 1439-1452. 

  10. H. S. Hong & H. Y. Kim. (2016). The Effects of Academic Stress, Clinical Practice Stress, and Resilience on Nursing Students' Adaptation to College life. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 6(2), 221-234. 

  11. S. E. Kim & C. H. Kim.(2014). The Study on the Relationships of Emotional Labor, Job Satisfaction, Turnover Intention, and Resilience. Management & Information Systems Review, 33(5), 261-283. 

  12. H. Y. Lee, & H. J. Cho. (2016). The effect of resilience on perceived stress- The mediating effect of positive emotion and cognitive flexibility. Korean Journal Of Counseling And Psychotherapy, 28(1), 147-168. 

  13. G. Y. Shi, L. X, Cui, L. Lei, & R. C. Zheng. (2013). Stress, effect and resilience in college students. chinese mental health care, 27(9), 703-708. 

  14. W. Y. Shin, M. K. Kim, & J. H. Kim. (2009). Developing measures of resilience for korean adolescents and testing cross, convergent, and discriminant validity. Studies on Korean youth, 20(4), 105-131. 

  15. J. S. Shin, & Y. B. Lee. (1999). The effects of social supports on psychological well-being of the unemployed. Korean Journal of Social Welfare, 37(4), 241-269. 

  16. S. Cohen, & T. A. Wills. (1985). Stress, social support and the buffering hypothesis, Psychological Bulletin, 98(2), 310-357. 

  17. K. H. Kim. (2014). Correlation of stress-coping, human sense, and adaptation to college of baccalaureate nursing students. Journal of Korean Contents, 14(3), 301-313. 

  18. A. Jin & I. S. Oh. (2017). Impact of social support and career barrier on college adjustment of chinese international students in terms of acculturation types. Korea Journal of Counseling, 18(4), 209-224. 

  19. E. S. Hong. (2006). Conceptual understanding of resilience and instructional suggestion. Korean Journal of Special Education, 41(2), 45-67. 

  20. J. S. Lee. (2016). Effect of self-leadership and resilience on college adjustment in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 17(10), 253-260 

  21. J. A. Kim. (2016). The Effects of Resilience on Adjustment to College and Career Barriers of College Students Majoring in Secretarial Studies. Journal of Secretarial Studies, 25(1), 161-183. 

  22. S. J. Lee. (2009). The effect of sense of social connectedness and autonomy on college adjustment and subjective well-being among university students: testing a mediation effect of interpersonal problems. The Korean Journal of School Psychology, 6(2), 229-248 

  23. S. Y. Ahn. (2017). The Effects of Social support and Resilience on Korean College Students Psychological Well-Being. Thesis of master Hankuk university of Foreign studies. 

  24. J. Y. Song. (2017). The Effects of Interpersonal Relation and Social support on College Freshmen's Adaptation to College Life. Journal of Korea Academia-Industrial cooperation Society, 18(12), 335-345. 

  25. H. Y. Kang & E. Y. Choi. (2015). Stress, Stress Coping Methods, and College Adjustment according to Behavioral Styles in Freshman Nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 21(3), 289-297. 

  26. Y. S. Seo & K. A. Jeong. (2015). The Effects of Career Identity, Satisfaction with Major, Adjusting to College Life and Self-esteem of Students in the Department of Optometry and Optic Science at a University on Academic Achievement. The Korean Journal of Vision Science, 17(3), 213-226. 

  27. M. J. Go & B. Y. Choi. (2017). The Mediating Effects of Self-regulation Ability in the Relationship between College students' Academic Stress and Adaptation to College Life. Korean Journal of Youth Studies, 24(6), 81-104. 

  28. W. H. Jeon, M. J. Cho, & H. J. Na. (2015). Relationships between Anger Expression, Social supports and Adjustment to College Life among Nursing Students. Journal of Korean Contents 3, 219-2. 

  29. E. Jeong & Y. H. Park.(2009). Development and Validation of the College Adjustment Scale, The Korean Journal of Educational Methodology Studies, 21(2), 69-92. 

  30. W. Y. Shin, M. K. Kim, & J. H. Kim. (2009). Developing Measures of Resilience for Korean Adolescents and Testing Cross, Convergent, and Discriminant Validity. Studies on Korean Youth, 20(4). 105-131. 

  31. J. W. Park. (1985). A Study on Development a Scale of Social support. Unpublished thesis of master, Yonsei University. 

  32. H. J. Yoon. (1993). A Perception of Everyday Stress and Social Network Support in adolescence. Unpublished thesis of master, Seoul University 

  33. J. M. Lee. (2019). Investigating Predictors College Adjustment of Freshmen. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology 19(1), 415-425. 

  34. C. W. Kang. (2014). The Relationship between Study Stress, Academic attitude, School Adjustment by Teakwondo Major College Students. Unpublished thesis of master, Kyunghee University. 

  35. N. H. Cha. (2016). The Relationships between Academic Stress and Adjustment at University Life in Korean University students. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, 27(2), 124-131. 

  36. D. Y. Shim & J. H. Lee. (2014). The Effects of Adverse Childhood Experience on Problem. Korean Journal of Youth Studies, 21(9), 231-257. 

  37. G. W. Lee, I. O. Moon, & S. K. Park. (2013). The Relationship between Social Support, College Adjustment and Academic Adjustment among Nursing Students. The journal of Korean society for school health education, 14(2), 15-27. 

  38. E. H. Lee & S. H. Kang. (2009). A study on the difference of Learning conditions and the need of study skills training based on satisfaction in their major. Korean Journal of Youth Studies, 16, 117-143. 

  39. J. Y. Hong & J. A. Park. (2016). Study on the Effect of Drinking Motivation, Ego-Resilience, and Adaptation to College Life of Nursing Students on Problem Drinking. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(5), 447-463. 

  40. Y. H. Kim, J. Y. Koo, & H. K. Kim. (2018). Longitudinal effects on depressive symptoms Early Adolescence and Gender Differences. Korean Journal of Youth Studies, 25(7), 6 7-92. 

  41. E. S. Seo & S. H. Park. (2019). The Effects of Major Satisfaction and Self-esteem of Students Majoring in Optometry and Optic science on College life Adaptation. Korean Journal of Vision Science, 21(2), 153-160. 

  42. R. Tyssen, P. A. Vaglum, Gronvold, O. G, & N. T. Ekeberg. (1998). Use of Alcohol to Cope with Tension, and its Relation to Gender, Years Medical School and Hazardous Drinking: a Study of Two Nation-wide Norwegian Samples of Medical students. Addiction, 93(9), 1341-1349. 

  43. S. Y. Jeon. (2010). The Relationship between Social support, Health Status, College Adjustment and Academic Achievement in College Students. The Journal of Korean Society for School Health Education, 11(1), 93-115. 

  44. S. Y. Moon & B. G. Lee. (2018). The Mediating Effects of Social support from Family, Friend, and Professor on the Relation between Resilience and Adaptation to University Life of University Students Majoring in Physical Education. The Korean Journal of Sport, 16(4), 461-473. 

  45. K. S. Young, H. J. Kim, & S. S. Lee. (2018). Effects of Social-Emotional Competence and Resilience on School Adjustment and School Maladjustment. Journal of Learner- Central Curriculum and Instruction, 18(18), 477-494. 30. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로