최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of environmental science international = 한국환경과학회지, v.29 no.4, 2020년, pp.361 - 369
이주영 (국립한경대학교 조경학과)
With the increasing role of environmental design in promoting urban safety, new design attempts have been made to improve pedestrian safety in crosswalks. This study proposes an evidence-based design solution for improving crosswalk function by conducting simulations and field experiments. Drivers w...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
횡단보도는 무엇인가? | 횡단보도란 보행자가 도로를 횡단할 수 있도록 안전 표지로 표시한 도로의 부분으로서, 국토교통부에서 설치 위치 및 교통안전표지의 설치 등에 관해 일정한 기준을 정하고 있다(Ministry of Land, Infrastructure and Transport, 2018). 그러나 도시환경이 갈수록 더욱더 복잡해짐에 따라 도로에서의 보행자의 안전은 더욱 취약해 지고 있는 실정이다. | |
도시디자인을 통해 횡단보도의 안전성을 확보한 연구는? | 디자인을 통해 안전성을 확보하는 방안은 저렴한 비용으로 높은 사회적 효과를 기대할 수 있다는 장점이 있다. 이와 관련하여 횡단보도의 디자인에 대해 검토한 연구를 보면, 횡단보도에 사용되는 흰색선에 초점을 맞추어 선 종류와 모양에 관해 사례를 조사하고 분석하거나(US Department of Transportation, 2001; McGrane and Mitman, 2013) 횡단보도 표시선의 색채와 형태를 광범위하게 조사하여 유형화한 사례가 보고되고 있다(Jeon, 2010). 또 착시효과를 이용한 입체 횡단보도의 효과성에 대해 시뮬레이션 실험을 통해 검토하기도 하는 등(Rebelo et al., 2019) 디자인 개선을 통해 보행자 안전을 향상시키려는 움직임이 일어나고 있다. 이러한 현상은 끊임없이 변화하는 도시환경 속에서 기존의 횡단보도 형태로는 충분한 기능을 발휘하기에 한계가 있음을 반증하는 것으로 볼 수 있다. | |
도로는 무엇인가? | 도로는 도시환경을 형성하는 주요한 요소로서 차량의 이동과 보행자의 통행이 동시에 이루어지는 곳으로, 유동인구가 많은 도심 속 도로에서는 보행자의 안전 확보가 더욱 중요시된다(Jung et al,, 2017). 교통사고 관련 통계 중에서 OECD국가들의 자동차 1만대 당 사망자수 를 보면, 2015년 기준으로 우리나라가 가장 높으며, 차대사람 교통사고 사망자의 20%가 횡단 중에 발생한 것으로 나타났다(Road traffic authority, 2020). |
Alhajyaseen, W. K. M., Nakamura, H., 2012, Design criteria for crosswalk width and position at signalized intersections, J. Civ. Eng. Archit., 6(6), 844-857.
Cho, J., 2011, A Study on road signs design for the vehicle driver safety, J. Digi. Design, 11(1), 813-822.
Evaluation of 3D crosswalks design, in: Rebelo, F., Soares, M. M. (eds.), Advances in ergonomics in design, Springer International Publishing, Cham, Switzerland.
Garder, P. E., 2004, The impact of speed and other variables on pedestrian safety in Maine. Accid. Anal. Prev., 36, 533-542.
Guo, Y., Liu, P., Liang, Q., Wang, W., 2016, Effects of parallelogram-shaped pavement markings on vehicle speed and safety of pedestrian crosswalks on urban roads in China. Accid. Anal. Preven., 95, 438-447.
Ha, T. J., Park, J. J., Lee, H. M., 2003, Development of design criteria for crosswalks at signalized intersections, J. Kor. Soc. Transport., 21(4), 47-56.
Jeon, Y. D., 2010, A Study on expression methods of crosswalk indication line, Kor. Soc. Illust. Res., 22, 45-54.
McGrane, A., Mitman, M., 2013, An Overview and recommendations of high-visibility crosswalk marking styles, Pedestrian and Bicycle Information Center, North Carolina, Washington, DC, USA.
Oh, S. J., 2019, Study on installation criteria of mid-block crosswalk, Ph. D. Dissertation, Chonnam National University, Gwangju, Korea.
Park, J. H., 2013, A Study on driver's gaze area in variable road characteristics, Ph. D. Dissertation, Gachon University, Seongnam, Korea.
Park, W. K., Kim, H. J., Park, J. K., 2009, A Study on the visibility and legibility of traffic safety signs - to the complexity of road environments, shape and contents of traffic safety signs, J. Integ. Design Res., 8(1), 97-112.
Rebelo, F., Cerqueira, D., Freixinho, I., Noriega, P., 2019,
Ministry of Land, Infrastructure and Transport, 2018, Guidelines on crosswalk installation and management. Sejong, Ministry of Land, Infrastructure and Transport (in Korean)
Road Traffic Authority, 1998, A study on Installation criteria of crosswalk, Road Traffic Authority, Seoul, Korea(in Korean)
Road Traffic Authority, 2020, Traffic statistics information https://www.koroad.or.kr/kp_web/accGlossary.do.
Song, M. J., Lee, S. E., 2011, Development plan for the road sign design in Korea based on the comparative analysis between Korea and overseas, J. Kor. Soc. Design Cult., 17(4), 222-232.
US Department of Transportation, 2001, Pedestrian cross-walk case studies, US Department of Transportation, McLean VA, USA.
US Department of Transportation, 2015, Investigation of crosswalk design and driver behaviors, US Department of Transportation, Washington, DC, USA.
Wang, T., Jiang, X., Wang, W., Cheng, Q., 2016, Analysis of vehicle speed change at non-signalized crosswalks based on driving behavior, Proc. Eng., 137, 547-553.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.