최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기CHNR : Child health nursing research, v.26 no.2, 2020년, pp.173 - 180
강현주 (강원대학교 간호대학) , 유주연 (수원여자대학교 간호학과)
Purpose: The purpose of this study was to explore nursing students' recognition and understanding of the clinical environment of high-risk neonatal nursing care after watching a documentary about the neonatal intensive care unit (NICU), where high-risk newborns are treated. Methods: This study was a...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
교육의 효과성을 증가시키기 위해 활용되는 영상매체는 무엇이 있는가? | 미디어를 통한 시청각적 자극을 통해 정보를 흡수하는 것에 익숙한 요즘 학생을 감안하여 최근 교육현장에서도 교육의 효과성을 증가시키기 위한 다양한 영상매체를 활용하고 있다[9,10]. 주로 짧은 클립 형태의 영상, 교육용 또는 시사용 다큐멘터리, 영화 등이 이용되고 있으며, 여러 학문 분야에서 이러한 영상매체를 활용한 학습이 학습자의 만족도, 학습에 대한 자신감을 높이거나 불안감을 감소시키는 등의 효과를 보았음을 보고하였다[11-13]. 특히 윤리적 측면을 다루는 교과에서 다큐멘터리나 영화와 같은 영상매체는 매우 효과적인 교육자료가 될 수 있음이 확인되었다[14]. | |
고위험신생아 간호교육은 어떠한 내용을 다루는가? | 고위험신생아 간호교육은 아동간호학의 일부 영역으로써 주로 출생 직후의 적응에 문제를 가진 미숙아, 선천성 기형아 등의 고위험신생아 간호 내용을 다룬다[2]. 최근 국내 합계 출산율이 급격히 저하되는 가운데 미숙아의 출생률은 증가하는 추세여서[3] 고도의 집중치료와 간호사의 전적인 돌봄에 의존해야 하는 고위험신생아 간호는 아동간호 교육에서 간과할 수 없는 영역이다. | |
간호교육의 목표는 무엇인가? | 간호교육의 목표는 인간에 대한 이해를 바탕으로 이론과 실습 교육을 통하여 대상자에게 전문적 간호를 수행할 수 있는 핵심역량을 갖춘 간호사를 양성하는 데 있다[1]. 따라서 간호대학 교육과정에서는 전공 이론교육과 연계된 실습교육이 운영되며, 간호대학생은 실제 임상현장에서 직접 대상자를 만나 간호문제를 확인하고 필요한 간호중재와 술기를 적용할 뿐 아니라 간호사로서의 태도와 가치관을 형성하는 경험을 하게 된다. |
1 Korean Accreditation Board of Nursing Education Accreditation manual with interpretive guidelines for four-year nursing programs [Internet] Seoul Korean Accreditation Board of Nursing Education 2019 [cited 2019 November 21]. Available from: http://www.kabone.or.kr/kabon02/index04.php
2 Bang KS Kang HJ Kim JS Kim JH Kim HA Kim HS Child health nursing 2nd ed Seoul Hakjisa Medical 2018 230 331
3 Statistics Korea Preliminary results of birth and death statistics in 2018 [Internet] Daejeon Statistics Korea 2019 [cited 2019 November 14]. Available from: https://kostat.go.kr/portal/korea/kor_nw/1/2/3/index.board
4 Park SJ Ji ES Clinical competence according to experiences on the neonatal nursing care in nursing students and educational needs of the nursing simulation Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 2016 16 7 97 112
6 Cho EJ Effects of four team-based high-risk neonatal nursing simulation methods comprising peer turnover on baccalaureate nursing students' perceived outcomes: Clinical judgment, core skills performance, and satisfaction Journal of Health Informatics and Statistics 2014 39 2 13 31
9 Ahn T Availability of drama for character education: Focused on the concept and methods of drama therapy The Korean Journal of Elementary Counseling 2015 14 4 537 558
10 Roh HK The understanding of pre-service adapted physical education teacher about student with developmental disability and education through using visual media (drama) Sport Science 2018 36 1 21 37
11 Edmonds ML The use of film in teaching concepts of qualitative inquiry to graduate nursing students Journal of Nursing Education 2013 52 3 179 180 10.3928/01484834-20130220-11
12 Hekimoglu S Kittrell E Challenging students' beliefs about mathematics: The use of documentary to alter perceptions of efficacy PRIMUS 2010 20 4 299 331 10.1080/10511970802293956
13 Aravopoulou E Stone M Weinzierl L Modernising the curriculum and pedagogy - To be or not to be? using film and online video to engage students and enhance learning International Journal of Higher Education Management 2017 4 1 https://research.stmarys.ac.uk/id/eprint/1732
14 Volandes AE Medical ethics on film: Towards a reconstruction on the teaching of healthcare professionals Journal of Medical Ethics 2007 33 11 678 680 10.1136/jme.2006.017665 17971475
15 Lee H The characteristics of verbal and nonverbal message of Korean human documentary: Content analysis of the programs, <Screening Humanity>, <Human Documentary Love>, <Documentary Three Days> Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies 2012 26 5 233 270
16 Lee GJ A storytelling study on the present space representation in TV documentary: Focusing on the 'Documentary 3 Days' of KBS Media and Performing Arts 2012 7 1 56 86
17 Lim C Lee Y Choi S Hong H Facilitating the use of EBS (Korea educational broadcasting system) documentaries Media and Education 2011 1 1 147 174
19 Park CW NVivo 12: Applications handing qualitative data Paju Hyungseul 2018 137 193
20 Sandelowski M The problem of rigor in qualitative research Advances in Nursing Science 1986 8 3 27 37 10.1097/00012272-198604000-00005 3083765
21 Alarcón WA Aguirre CM The cinema in the teaching of medicine: Palliative care and bioethics Journal of Medicine and Movies 2007 3 1 32 41
22 Ogston-Tuck S Baume K Clarke C Heng S Understanding the patient experience through the power of film: A mixed method qualitative research study Nurse Education Today 2016 46 69 74 10.1016/j.nedt.2016.08.025 27607526
24 Gotwals BA Scholtz S Video-enhanced simulation in pediatric endof-life care Nursing Education Perspectives 2016 37 6 360 362 10.1097/01.NEP.0000000000000077
25 Wade CH Barrientos T Macarulay M Alderson W Shibale PC Le C Student and faculty perspectives on the use of movies in public health pedagogy Pedagogy in Health Promotion 2018 4 2 131 139 10.1177/2373379917715055
27 Hwang HS Park SB The effects of social documentary viewing on college student's perceived reality The Journal of Social Science 2010 16 2 117 135
28 Ha C A study on education strategies of documentary according to media type Wonkwang Journal of Humanities 2015 16 2 335 359
29 Park WB Jang EY Seo MS Phyo SR Kang SH Myung SJ Experience of teaching a class with a film: Cognitive changes with regard to HIV Korean Journal of Medical Education 2011 23 1 27 32 10.3946/kjme.2011.23.1.27 25814282
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.