최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.40 no.2, 2020년, pp.217 - 226
The purpose of this research is to draw suggestions on the settling of the 2015 revised curriculum and the direction of science curriculum improvement by identifying the current status of science general elective courses for high school sophomores, and examining teachers' perception. To this end, wi...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
과학과의 과거 교육과정의 주된 이 슈는 무엇인가? | 교사의 수급, 수능과 내신 성적에서의 유불리, 학급편성의 어려움, 과목에 대한 안내 부족 등을 이유로 학생들의 과목선택권이 실질적으로 넓지 않았으며(Hu & So, 2014; Lee & Sim, 2016) 학습 부담이 덜한 과목에 대한 쏠림 현상이 존재했던 것이 사실 이다(Hong, 2010). 과학과의 경우 학업 부담을 이유로 물리Ⅱ를 비롯한 Ⅱ과목들에 대한 학생들의 기피 현상이 과거 교육과정의 주된 이 슈였다(Lee & Chang, 2008; Moon & Lee, 2011; Jo et al., 2012; Sim et al. | |
7차 교육과정 이후 우리나라 고등학교 교육과정에서 표방해온 것은? | 7차 교육과정 이래 우리나라 고등학교 교육과정은 학생들의 과목선택권을 보장하는 선택중심 교육과정을 표방해왔다. 이는 다양성과 융합이 강조되는 미래 사회에서 획일적이고 단편적인 교육과정과 과목 편성만으로는 국가와 사회가 요구하는 인재를 양성하기 어렵다는 당위성 때문이었다. | |
우리나라 고등학교 교육과정이 학생들의 과목선택권을 보장하는 선택중심 교육과정을 표방해온 이유는? | 7차 교육과정 이래 우리나라 고등학교 교육과정은 학생들의 과목선택권을 보장하는 선택중심 교육과정을 표방해왔다. 이는 다양성과 융합이 강조되는 미래 사회에서 획일적이고 단편적인 교육과정과 과목 편성만으로는 국가와 사회가 요구하는 인재를 양성하기 어렵다는 당위성 때문이었다. 7차 교육과정의 뒤를 이은 2009 개정 교육과정에 서도 이러한 흐름은 계속 유지되었으며, 2015 개정 교육과정에 이르 러서는 2025년부터 전면 시행될 고교학점제의 토대 조성을 위해 과목 선택 권의 실질적인 보장과 다양한 과목의 개설을 강조하고 있다(Lee & Paik, 2019). |
Hong, H. (2005). Student's needs on college-preparatory courses and college readiness by major fields. The Journal of Curriculum Studies. 23(3), 257-288.
Hong, M. (2010). A study on school-level science elective-centered curriculum operation through science teacher interviews. Journal of The Korean Association For Science Education, 30(5), 609-620.
Hong, M., Kim, J., & Park, H. J. (2011). The effects of taking elective science courses in high school on studying science at the university level. Journal of The Korean Association For Science Education, 31(6), 836-847.
Hu, Y., & So, K. (2014). A comparison of high school students' rights to choose their course of study among Korea, England, New Zealand, and Japan. Korean Journal of Comparative Education, 24(1), 181-201.
Jeong, G., Jo, S., So, K., Kwon, S., & Kim, J. (2006). Research on diversification of general high school operating systems. RR 2006-4, Seoul: Korea Educational Development Institute(KEDI).
Jo, K., Choi, J., & Cho, H. (2012). High school students' opinions on choosing their academic track and elective courses for science and mathematics. Journal of Research in Curriculum Instruction, 16(3), 839-857.
Korean Educational Development Institute(KEDI). (2017). Future plans for the improvement of college admission system.
Korean Educational Statics Service(KESS). (2019). Number of students. Retrieved from https://kess.kedi.re.kr/index.
Korean Institute for Curriculum and Evaluation(KICE). (2004). A research of issues in 7th national curriculum. RRC 2004-3.
Korean Institute for Curriculum and Evaluation(KICE). (2018). Management plan of research school for high school credit system adoption. CRC 2018-4.
Lee, B., & Chang, S. (2008). The effect of educational backgrounds in high school sciences on the achievement of college sciences. The Journal of Curriculum Studies, 26(2), 191-210.
Lee, M., & Sim, J. (2016). The perception of students and teachers on the management of high school science elective curriculum. Teacher Education Research, 55(4), 537-549.
Lee, S., & Paik, S. (2019). Students' perception of and needs for selecting electives in research schools of high school credit system. The Journal of Curriculum Studies, 37(3), 79-105.
Ministry of Education(MOE). (2015). The general guideline of the 2015 revised curriculum in secondary school. 2015-74.
Ministry of Education(MOE). (2018a). An Inquire into the organization and operate of optional subjects following the 2015 revised curriculum system. 11-1342000-000359-01.
Ministry of Education(MOE). (2018b). Briefing of university entrance system reform in 2022 and high school education innovation plan. Press release.
Mun, K & Nam, H. (2018). Comparison of engineering freshman's high school physics selection and general physics achievement based on college admission types. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(8), 155-169.
OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. Position paper.
Park, H., Shim, J., Choi, H., Lim, H., Park, J., Ahn, H., & Yang, S. (2019). Study on the monitoring and implementation of the 2015 science national curriculum. Seoul: KOFAC.
Seoul National University (SNU). (2019). Notice of admission process for university entrance in 2022. https://admission.snu.ac.kr/under/announcements?bmv&bbsidx126183.
Shim, H., & Lee, H. (2017). Influence of pre-service science teachers' selection of Earth s cience I , II in h igh school and college major on their self-perceived attitude and academic achievement in general earth science lecture. Journal of the Korean Earth Science Society, 38(3), 239-249.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.