$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

4차 산업혁명 시대 및 학령인구 급감에 대응하기 위한 국내 문헌정보학과의 정체성과 발전 방향 모색
A Study on Identity and Development Direction of Korean Library and Information Science: to Cope with the Fourth Industrial Revolution and Decline in School Age Population 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.54 no.2, 2020년, pp.127 - 154  

장로사 (중앙대학교 문헌정보학과) ,  노영희 (건국대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 한국 대학사회에서 4차 산업혁명 시대의 도래 및 대학 입학자원의 급감에 대비해야 할 필요성을 인식하고, 현 국내 문헌정보학과의 현황을 진단하였으며, 이에 대응하기 위한 향후 문헌정보학과의 정체성 및 미래 발전 방향을 모색하였다. 연구결과, 2020년 2월을 기준으로 우리나라에 문헌정보학과가 설치된 대학은 총36개교(2년제 4곳, 4년제 32곳)이며, 학부과정이 폐과된 대학은 총8개교(2년제 5곳, 4년제 3곳)이고, (교육)대학원이 폐과된 곳은 총10개교인 것으로 밝혀졌다. 또한 2013년과 대비하여 2019년에 입학 정원수는 38.5%가 감소하였으며, 전임교원수도 13.4%가 감소한 것으로 확인되었다. 따라서 앞으로 한국의 문헌정보학과의 정체성 및 미래 발전 방향을 크게 5가지로 구분하여 첫째, 학문 정체성 차원에서 융합교육 필요, 둘째, 법·국가차원에서 문헌정보학과 진흥 및 사서 취업 안정성 보장, 셋째, 협회차원에서 문헌정보학과에 대한 사회적 이미지 제고, 넷째, 대학차원에서 문헌정보학과 지원 및 홍보 확대, 다섯째, 학과차원에서 학생중심 교육강화 및 취업률 향상을 도모할 것을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study recognizes the need for Korean university society to have to prepare for the coming of the Fourth industrial revolution era and for rapid decline in the school-age population, and presents a diagnosis of the current situation of the department of domestic library and information science. ...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (22)

  1. Kang, Jihei. 2016. "Study on the Current Status of Data Science Curriculum in Library and Information Science and its Direction." Journal of Korean Library and Information Science Society, 47(3): 343-363. 

  2. Ko, Youngkoo. 2018. "A Study on the Problems and Improvements of University Polices from the Viewpoint of Region." Journal of the Korea Regional Economics, 40: 79-98. 

  3. Kwack, Dongchul. 2011. "A Study on the Essence and Direction of the Library & Information Science Education." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(2): 69-83. 

  4. Center for Educational Statistics. [online] [citied 2020. 2. 28.] 

  5. Kwon, Hyuckbin and Park, Junseok. 2017. "Development Plan for the Identity and Future of Security Science." Journal of Korean Security Science, (50): 143-172. 

  6. Kim, Taesung. 2017. "A Review of the Report on Future Education in the Era of the 4th Industrial Revolution - Focused on Post-secondary and Vocational Education." Journal of Humanities and Social Sciences, 18(3): 333-353. 

  7. Noh, Younghee. 2015. "A Study on High School Students' Perceptions of the Department of Library & Information Science." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 49(4): 5-30. 

  8. Noh, Younghee. 2017. 2017 The Curriculum of Korean Library and Information Science. Seoul: Joheun Geulteo. 

  9. Park, Oknam. 2013. "Revisit Library and Information Science - A Critical Discourse Analysis of Mission Statements in Library and Information School in United States." Journal of the Korean Society for Information Management, 30(3): 89-109. 

  10. Park, Jungmin and Cho, Hyunchul. 2003. "A Study on Strategy according to Shrinking Number of Students." Journal of Kyungpook National College, 22: 245-270. 

  11. Park, Cheolin et al. 2018. "A Cognitive Survey on the Diversification of Class Year from Junior Colleges by Changing Educational Environment - Focused on Health Sciences Departments." Journal of Korea Academy Industrial Cooperation, 19(4): 186-196. 

  12. Ban, Sangjin et al. 2013. "University Enrollment Quota Adjustment and Restructuring according to Decline in School Age Population." The Journal of Politics of Education, 20(4): 189-211. 

  13. ADIGA [online] [cited 2018. 3. 7.] 

  14. Yonhap News 'Gyeonggido Office of Education, Difficulties of Teacher-Librarian Placement in every School' [online] [cited 2019. 3. 21.] 

  15. Yonhap News. 'After 5 years the number of student entering the university, under 400,000 person' [online] [cited 2020. 1. 10.] 

  16. Lee, Jaewhoan. 2018. "What is Wrong with Korean Library and Information Science?" Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(3): 1-32. 

  17. Yi, Joowook and Han, Dongsoo, Yun, Daehyun. 2016. "Crisis at Universities and the Practical Issues of Physical Education and Sports Related Developments." Journal of Digital Policy & Management, 14(1): 427-436. 

  18. Lim, Kyungsoon. 2018. "Liberal Arts Education in the 4th Industrial Revolution." Studies of Korean & Chinese Humanities, 58: 1-20. 

  19. Chun, Yeoleo et al. 2015. "Impact of Career Experience Programs for Nursing Science Department on the Images and Career Path of Nurse." Journal of Lerner-Centered Curriculum and Instruction, 15(12): 269-282. 

  20. Statistics Korea. 2019. Prospective Population Estimates(SiDo Section): 2017-2047. [online] [cited 2020. 3. 4.] 

  21. The Korea Economic Daily. '38% of local private universities can't fill the admission quota' [online] [cited 2020. 3. 12.] 

  22. Lyon, L. and A. Brenner. 2015. "Bridging the Data Talent Gap: Positioning the Ischool as an Agent for Change." International Journal of Digital Curation, 10(1): 111-122. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로