$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

문헌정보학 교과과정에 대한 현황조사 및 인식조사 연구
A Study on Status and Necessity of the Curriculum for the Department of Libraries and Information Sciences in Korea 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.55 no.1, 2021년, pp.5 - 36  

홍현진 (전남대학교 문헌정보학과) ,  노영희 (건국대학교 문헌정보학과) ,  김동석 (건국대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 한국 문헌정보학의 교과과정 현황과 전공과목별 필요성에 대한 인식을 조사·분석함으로써 문헌정보학의 교육과정의 발전방향을 제시하고자 하였다. 이를 위해 전국 문헌정보학과의 교육과정을 전수 조사하였고, 조사된 교과목을 기반으로 필수·선택과목에 대한 의견을 전체 문헌정보학과 교수들을 대상으로 설문조사를 하였다. 그 결과 첫째, 문헌정보학 총 개설과목 수는 최근 감소한 것으로 나타났다. 필수과목과 기초과목의 비중이 축소되고 선택과목의 비중이 늘어난 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 정보학은 중요성과 비중이 지속적으로 증가하고 있으며 빅데이터 및 프로그램밍, 데이터 분석 등 새로운 과목의 신설 요구가 높은 것을 알 수 있었다. 셋째, 도서관·정보센터 경영학은 전체 교과과정에서 차지하는 비중은 다소 감소하고 있었다. 하지만 여전히 기본 영역으로 중시되고 있으며, 세부과목의 증설·심화에 대한 필요성은 높게 인식되고 있었다. 넷째, 서지학은 점차 비중이 축소되는 것으로 조사되었다. 다섯째, 기록관리학은 전공필수 과목은 아니지만 선택과목으로서 비중이 증가하는 반면, 어학 과목은 필요성에 대한 인식이 거의 사라진 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study attempted to present the direction of development of the curriculum of Library & Information Science by investigating and analyzing the current status of the curriculum of Library & Information Science in Korea and the perception of the necessity of each major subject. To this end, the cu...

주제어

표/그림 (25)

참고문헌 (29)

  1. Kwack, Dong Chul, Shim, Kyung and Yoon, Chenong-Ok. 2009. "A Study on the Improverment of the Librarian Certification System in Korea." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(2): 193-213. 

  2. Kim, Sung-Soo. 1998a. "A Study on the Educational Purpose and Curriculum of Library Information Science." Korean Society for Library and Information Science, 40-80. 

  3. Kim, Sung-Soo. 1998b. "A Study on Objectives and Curriculum of Library & Information Science." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 28: 355-383. 

  4. Kim, Hye-Joo. 2015. "A Study on the Library & Information Science Curriculum Model Development for the Disabled Users Service Special Librarian." Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(3): 325-348. 

  5. Noh, Younghee and Kwak, Woojung. 2020. "A Study on the Graduate School Curriculum of the Department of Libraries and Information Sciences in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 54(4): 123-146. 

  6. Noh, Dong-Jo. 2009. "A Study on the Development of a Standard Cuniculum for Education of Library and Information Science in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(4): 451-468. 

  7. Noh, Dong-Jo, Ahn, In-Ja, Noh, Younghee and Kim, Sung-Jin. 2008. Study on the Prospect of Supply and Demand for the Subject Librarian and Institutionalization Plan. Seoul: National Library of Korea. 

  8. Noh, Younghee and Choe, Won-Tae. 2005. 2004 Curriculum in Library & Information Science of Korea. Seoul: Gummimuyeok. 

  9. Noh, Younghee and Choe, Won-Tae. 2005. 2005 Curriculum in Library & Information Science of Korea. Paju: Korean Studies Information. 

  10. Noh, Younghee and Choe, Won-Tae. 2006. 2006 Curriculum in Library & Information Science of Korea. Paju: Korean Studies Information. 

  11. Noh, Younghee and Han, Mikyung. 2008. 2007 Curriculum in Library & Information Science of Korea. Paju: Korean Studies Information. 

  12. Noh, Younghee, Ahn, In-Ja and Choe, Won-Tae. 2009. 2009 Curriculum in Library & Information Science of Korea. Paju: Korean Studies Information. 

  13. Noh, Younghee, Ahn, In-Ja and Choe, Won-Tae. 2012. 2011 Curriculum in Library & Information Science of Korea. Seoul: Jo Eun Gulter. 

  14. Noh, Younghee and Na, Kyoungsik. 2015. 2014 Curriculum in Library & Information Science of Korea. Seoul: Jo Eun Gulter. 

  15. Noh, Younghee. 2017. 2017 Curriculum in Library & Information Science of Korea. Seoul: Jo Eun Gulter. 

  16. Noh, Younghee. 2005. "A Comparative Study on the Curriculum Development of Library & Information Science in Korea in Line with the Structural Shifts of the Society." Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(1): 479-503. 

  17. Noh, Younghee. 2005. "A Study on Development and Utilization of Specialized Programs in Curriculum of library and Information Science." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 36(3): 39-64. 

  18. Noh, Younghee. 2008. "A Study on How to Foster Marketing Librarians." Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(1): 169-194. 

  19. Noh, Younghee and Ahn, In-Ja. 2009. "A Study on Analyzing the Translation of Curriculum in Library & Information Science of Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(2): 429-450. 

  20. Younghe Noh, Ahn, In-Ja and Choi, Sang-Ki. 2013. "A Study on Analyzing and Developing the Syllabus for Library and Information Science Core Courses." Journal of Korean Library and Information Science Society, 44(1): 143-175. 

  21. Noh, Younghee. 2015. "A Study on the Characteristic Changing of the Library and Information Science Curriculum." Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(4): 79-107. 

  22. Um, Young-Ai. 1993. "Curriculum Change in Education for Librarianship." Journal of Korean Library and Information Science Society, 20: 107-131. 

  23. Lee, Eun Chul. 1996. "Various Problems in Library and Information Science Education Following the Introduction of the Undergraduate System." Summary of thesis presented at the regular general meeting and summer seminar of the Korean Association of Literature and Information Studies Professors. Seoul: Korean Association of Literature and Information Studies Professors. 

  24. Chung, Jin-Sik. 1991. "Developing the Model based on Analysis LIS Curriculum." National Assembly. Library Review, 28(6): 3-63. 

  25. Choi, Sanghee. 2019. "Identifying Topics of LIS Curricula by Keyword Analysis: Focused on Information Technology Classes of US and Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(2): 43-60. 

  26. Choi, Sanghee and Ha, Yoojin. "An Analysis on Curriculum of Library and Information Science in U.S." Journal of the Korean Society for Information Management, 36(1): 53-71. 

  27. Han, Bock-Hee. 1998. "A Study of the Curriculum of Library and Information Science for the School Program." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 32(4): 5-29. 

  28. Han, Sang-Wan. 1986. "A Study on Functions and Present Situation of Subject Specialists for Information Services in Korean College and University Libraries." Journal of the Korean Society for Information Management, 3(2): 42-74. 

  29. Ministry of Culture, Sports and Tourism. 2015. A Study on the Improvement of Qualification System and Professional Human Resources Training System for Strengthening Professionalism of librarians. Sejong: Ministry of Culture, Sports and Tourism. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로