최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.21 no.5, 2020년, pp.417 - 425
김은정 (호남대학교 간호학과) , 김해란 (조선대학교 간호학과)
This study was conducted to identify the effects of baby care using dolls on nursing students' major satisfaction, class satisfaction, and knowledge of newborn care. A quasi-experimental nonequivalent control group, pretest-posttest design was used. The subjects of the study were 95 nursing college ...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
대학에서는 효과적인 간호교육을 위해 어떤 학습방법들이 시도되고 있는가? | 대학에서는 효과적인 간호교육을 위하여 문제중심학습, 팀 기반 학습, 시뮬레이션 교육, 액션 러닝, 플립러닝 등 다양한 교수 학습방법들이 시도 되고 있다. 특히 시뮬레이션 교육은 대상자와 간호학생 모두 안전하게 실습할 수 있으며 실제와 유사한 모의상황에서 반복적인 학습을 통하여 임상수행능력, 지식, 문제해결능력 등을 향상 시킬 수 있다고 보고되고 있다[9]. | |
본 연구에서는 인형을 이용한 아기돌보기가 전공만족도, 수업만족도, 신생아 양육지식에 미치는 효과를 알아보기 위하여 본 연구를 시행하였다, 이를 통해 얻은 결론에 대한 제언으로는 무엇이 있는가? | 이상의 결과를 토대로 다음과 같이 제언한다. 첫째, 아기 돌보는 시간을 24시간보다 다양화하여 적용 후 효과를 확인할 필요가 있다. 둘째, 본 연구에서는 가격이 비싸 BTIO를 사용하지 못하였지만 추후에는 실제 아기와 유사하게 프로그래밍 되어 반응이 있는 BTIO를 이용하여 비교분석 해 볼 것을 제언한다. 셋째, 시대의 흐름에 맞추어 학생들의 흥미를 올릴 수 있는 다양한 기자재를 활용한 교수법의 개발 및 효과를 확인하는 연구를 제언한다. | |
간호대학생들은 아동간호학 실습을 하기 전부터 무력감이나 부담감, 긴장감과 같은 부정적 정서를 느끼게 되며, 실습을 하면서도 낯선환경, 지식부족, 이론을 임상에 적용하게 되는 한계점 등으로 인해 스트레스를 느끼게 되는데, 이 스트레스가 미치는 악영향은 무엇인가? | 이에 간호대학생들은 아동간호학 실습을 하기 전부터 무력감이나 부담감, 긴장감과 같은 부정적 정서를 느끼게 되며, 실습을 하면서도 낯선환경, 지식부족, 이론을 임상에 적용하게 되는 한계점 등으로 인해 스트레스를 느끼게 된다[5]. 이러한 스트레스는 간호에 대한 자신감을 잃게 되고, 간호학 전공에 대한 회의마저도 느끼고 전공의 만족도를 저하하며, 심각한 위축과 좌절을 경험하게 한다[6]. |
J. S. Kim, A. R. Lee, Y. S. Eo, "Clinical practice performance according to type of practices and satisfaction of clinical practice in students at child health nursing", The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.19, No.4, pp.542-548, 2013. DOI: https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.4.542
Y. J. Lim, "The Impact of nursing students' emotional labor and clinical practice stress on burnout", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.17, No.6, pp.461-474, 2017. DOI: https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.6.461
S. Y. Yoo, S. H. Kim, J. H. Lee, "Educational needs in the development of a simulation based program on neonatal emergency care for nursing students", Journal of Korea Academy of Child Health Nursing Research, Vol.18, No.4, pp.170-176, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.4094/jkachn.2012.18.4.170
J. Y. Kim, M. S. An, H. J. Park, "Effectiveness of infant care competence according to pediatric nursing practice at school", Korean Parent-Child Health Journal, Vol.15, No.1, pp.14-19, 2012.
I. S. Jung, "A study on related factors of nursing practicum", Journal of Convergence for Information Technology, Vol.8, No.6, pp.107-116, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.22156/CS4SMB.2018.8.6.107
M. A. Park, Self-leadership, stress on clinical practice, and stress coping styles in nursing students, Unpublished master's thesis, Kyungpook National University, Dae-Gu, Korea, 2009.
E. Jamelske, "Measuring the impact of a university first-year experience program on student GPA and retention", Higher Education, 57, No.3, pp.373-391, 2009. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-008-9161-1
C. Levesque, A. N. Zuehlke, L. R. Sranek, R. M. Ryan, "Autonomy and competence in german and American university students: A comparative study based on self-determination therapy", Journal of Educational Psychology, Vol.96, No.1, pp.68-84, 2004. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.1.68
S. A. Brinkman, S. E. Johnson, J. P. Codde, M. B. Hart, J. A. Straton, M. N. Mittinty, S. R. Silburn, "Efficacy of infant simulator programmes to prevent teenage pregnancy: a school-based cluster randomised controlled trial in Western Australia", The Lancet, Vol.388, No.5, pp.2264-2271, 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)30384-1
J. W. Out, K. D. Lafreniere, "BABY THINK IT OVER: using role-play to prevent teen pregnancy", Adolescence, Vol.36, No.143, pp.571-582, 2001.
B. A. Braden, P. M. Gaspar, "Implementation of a baby doll therapy protocol for people with dementia: Innovative practice", Dementia, Vol.14, No.5, 2014. DOI: https://doi.org/10.1177/1471301214561532
H. S. Ha, K. H. Kim, "A Study of department satisfaction factors of undergraduate students", Korean Journal of Counseling, Vol.1, No.1, pp.7-20, 2000.
D. J. Lee, The relationships among satisfaction in major, gender identity, and gender stereotypes of male nursing students, Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul, Korea, 2004.
M. S. Yoo, Development of standardized patient managed instruction for a fundamentals of nursing course, Unpulished doctoral dissertation, Yonsei University, Seoul, Korea, 2000.
E. H. Jang, S. H. Park, "Effects of self-evaluation using smartphone recording on nursing students' competency in nursing skills, satisfaction, and learning motivations : Focusing on foley catheterization", The Korean Journal of Fundamentals of Nursing, Vol.24, No.2, pp.118-127, 2017. DOI: https://doi.org/10.7739/jkafn.2017.24.2.118
H. H. Kwak, M. R. Lee, "The effects of education on knowledge and confidence in postpartal Self - care and Newborn baby care", Korean Journal of Women Health Nursing, Vol.2, No.2, pp.246-256, 1996.
K. H. Ryu, K. H. Chang, S. S. Han, "Effects of maternity education before discharge on postpartum self-care and newborn baby care", Korean Public Health Research, Vol.29, No.3, pp.230-239, 2003.
M. J. Ka, S. M. Kim, Y. K. Kim, S. J. Nam, L. M. Oh, J. S. Lyuck, H. I. Lee, M. N. Choi, D. E. Heo, "Nursing students' image of nurse and satisfaction with their major", The Journal of Ewha Nursing Academy, Vol.44, No.3, pp.1-15, 2010.
B. Y. Huh, M. R. Kim, "Relations between major satisfaction, nursing professionalism, and career identity among nursing students in course applying problem-based learning", The Journal of Humanities and Social Science, Vol.9, No.6, pp.29-42, 2018. DOI: https://doi.org/10.22143/hss21.9.6.3
J. A. Kim, "Effects of case-based learning on the problem solving ability, intrinsic motivation, and course satisfaction of nursing students", Journal of Instructional Method. Vol.27, No.1, pp. 21-38, 2015. DOI: https://doi.org/10.17927/tkjems.2015.27.1.21
N. Y. Lee, J. Y. Han, "Nursing students' learning motivation, class participation, and class satisfaction on flipped class and teacher-centered class", The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.17, No.8, pp.253-267, 2017. DOI: https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.8.253
Y. L. Ji, H. M. Jung, "Effects of case-based learning on task achievement and learning satisfaction in the university Class", The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.14, No.9, pp.243-265, 2014.
E. Dale, Audiovisual methods in teaching. New York: Dryden Press, 1946.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.