최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.25 no.5, 2020년, pp.229 - 241
Kim, Seong-Won (Global Institute For Talented Education, KAIST) , Lee, Youngjun (Dept. of Computer Education, Korea National University of Education)
In this study, we developed a test tool to measure the computational thinking ability of middle school students and investigated their computational thinking power using the tool. The test tool used exploratory factor analysis to examine the computational thinking scales of Korkmaz et al. (2017) and...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
컴퓨팅 사고력의 최근 정의는 무엇인가? | Wing(2006)은 ‘컴퓨터 과학의 기초적인 개념에 기반을 둔 문제해결, 시스템 설계, 인간 행동의 이해를 포함하는 개념’이라고 말하였다[5]. 이영준 외(2014)는 컴퓨팅 사고력을 ‘컴퓨팅 시스템의 역량을 활용하여 해결하고자 하는 문제를 효과적이고 효율적으로 해결할 수 있는 절차적 사고 능력’이라고 정의하였다. 이외에도 CSTA, Google과 다양한 연구자에 의하여 컴퓨팅 사고력의 정의와 구성 요소를 연구하고 있다[6][7][8]. | |
컴퓨팅 사고력의 평가 방법으로 볼 수 있는 것은 무엇들이 있는가? | 그뿐만 아니라 컴퓨팅 사고력을 평가하기 위한 연구도 활발하게 진행되고 있다. 선행 연구에서 컴퓨팅 사고력의 평가 요소는 지식과 수행, 태도였으며, 컴퓨팅 사고력의 평가 방법은 지필 시험, 자기 보고식 설문, 산출물 검사 등을 통하여 이루어지고 있었다[9][10]. 컴퓨팅 사고력의 평가 방법은 다양하지만, 선행 연구에서는 평가 방법에 따라학생의 컴퓨팅 사고력이 다르게 나타났다[11][12]. | |
프로그래밍 언어와 피지컬 컴퓨팅 기기의 종류에 따라 소프트웨어 교육의 효과 다른 이유는 무엇인가? | 마지막으로 선행 연구에서는 프로그래밍 언어와 피지컬 컴퓨팅 기기의 종류에 따라 소프트웨어 교육의 효과가 다른 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 프로그래밍 언어의 개발 환경에 따라서 프로그램 개발 과정에 학습자에게 요구하는 역량이 다르기 때문이다. 본 연구에서는 2015 개정 교육과정에서 제시한 프로그래밍 언어를 참고하여, 블록과 텍스트 기반 프로그래밍 언어로 나누어 중학생의 컴퓨팅 사고력의 차이를 분석하였다. |
K. Schwab, "The fourth industrial revolution. Currency," 2017.
Swkim, and yjlee, "The effect of robot programming education on attitudes towards robots," Indian Journal of Science and Technology, Vol. 9, No. 24, pp. 1-11, Jun. 2016. DOI: 10.17485/ijst/2016/v9i24/96104,
Swkim, and yjlee, "DEVELOPMENT AND APPLICATION OF ARDUINO-BASED EDUCATION PROGRAM FOR HIGH SCHOOL STUDENTS'," Journal of Theoretical & Applied Information Technology, Vol. 95, No. 18, Sep. 2017.
Swkim, and yjlee, "Development of a Software Education Curriculum for Secondary Schools," Journal of The Korea Society of Computer and Information, Vol. 21, No. 8, 127-141, 2016.
J. M. Wing, "Computational thinking," Communications of the ACM, Vol. 49, No. 3, pp. 33-35, Mar. 2006.
Yjlee, shpaik, jhshin, hcyoo, ikjeeong, sjahn, jwchoi, and skjeon. "Research for Introducing Computational Thinking into Primary and Secondary Education," KOFAC. Retrieved from http://www.ndsl.kr/ndsl/search/detail/report/reportSearchResultDetail.do.
Swkim, and yjlee, "A STUDY OF EDUCATIONAL METHOD USING APP INVENTOR FOR ELEMENTARY COMPUTING EDUCATION," Journal of Theoretical & Applied Information Technology, Vol. 95, No. 18, Sep. 2017
P. Chen, Y. Tian, W. Zhou, and R. Huang, "A systematic review of computational thinking: Analysing research hot spots and trends by CiteSpace," In the 26th International Conference on Computers in Education. Philippines: Asia-Pacific Society for Computers in Education, 2018.
Ejkim, and twlee, "Correlation between Self-Report Questionnaire and Beaver Challenge as a Tool for Computing Thinking," Proceeding of The Korea Society of Computer and Information, Vol. 26, No. 1, pp. 113-116, Jul. 2018.
Jynoh, and jmlee, "Computational Thinking Assessment in SW Education Using Robot: Focused on Test, Bebras Challenge and Self-Report Questionnaire," Journal of Educational Technology, Vol. 34, No. 3, pp. 849-876, Sep. 2018. DOI : 10.17232/KSET.34.3.849
Jmlee, and ejkoh, "The Effect of Software Education on Middle School Students' Computational Thinking," The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 18, No. 12, pp. 238-250, Dec. 2018. DOI : 10.5392/JKCA.2018.18.12.238
Swpark, hkkim, kasang, skjeon, and ischoi, "International Computer and Information Literacy Study : An Analysis of ICILS 2018 Results(RRE 2019-9)," 2019, Retrieved from http://www.kice.re.kr/resrchBoard/view.do?seq591&skice&m030101
Sskim, yjkim, arjo, and mwlee, "Development of a Tool for Computational Thinking Assessment in Problem-Solving Programming Education: Paper Type Inspection and Self-Report Questionnaire," The Journal of Korean Association of Computer Education, Vol. 22, No. 3, pp. 89-99, May 2019. DOI : 10.32431/kace.2019.22.3.008
Mjkim, ksyoo, and hckim, "Development of a scoring rubric based on Computational Thinking for evaluating students' computational artifacts in programming course," The Journal of Korean Association of Computer Education, Vol. 20, No. 2, pp. 1-11, Mar. 2017.
Bskim, "Programming education progra based on PPS to improve computational thinking ability," doctoral dissertation. Jeju university. 2014.
Eklee, "Robot Programming Teaching and Learning Model to Enhance Computational Thinking Ability," doctoral dissertation. korea national university of education, 2009.
K. Brennan, and M. Resnick, "New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking," In Proceedings of the 2012 annual meeting of the American educational research association, Vancouver, Canada (Vol. 1, p. 25), 2012.
J. Moreno-Leon, G. Robles, and M. Roman-Gonzalez, "Dr. Scratch: Automatic analysis of scratch projects to assess and foster computational thinking," RED. Revista de Educacion a Distancia, Vol. 46, pp. 1-23, 2015.
V. Dagiene, and G. Futschek, "Bebras international contest on informatics and computer literacy: Criteria for good tasks," In International conference on informatics in secondary schools-evolution and perspectives (pp. 19-30). Springer, Berlin, Heidelberg, 2008.
R. V. Krejcie, and D. W. Morgan, "Determining sample size for research activities," Educational and Psychological Measurement, Vol. 30, pp. 607-610, Sep. 1970. DOI: 10.1177/001316447003000308
O. Korkmaz, and R. Cakir, and M. Y. Ozden, "A validity and reliability study of the computational thinking scales (CTS)," Computers in Human Behavior, Vol. 72, pp. 558-569, Jan. 2017. DOI: 10.1016/j.chb.2017.01.005
S. Atmatzidou, and S. Demetriadis, "Advancing students' computational thinking skills through educational robotics: A study on age and gender relevant differences," Robotics and Autonomous Systems, Vol. 75, pp. 661-670, Jan. 2016. DOI: 10.1016/j.robot.2015.10.008
Swkim, and yjlee, "An Analysis of Perceptions of Students toward Software Education according to School Level," Journal of The Korea Society of Computer and Information, Vol. 24, No. 8, pp. 167-176, Aug. 2019. DOI: 10.9708/jksci.2019.24.08.167
Swkim, and yjlee, "The Effects of Robot Programming on the Attitudes toward Robot of Pre-service Teachers' The Journal of Korean Association of Computer Education, Vol. 19, No. 6, pp. 91-103, Nov. 2016.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.