최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.37 no.2, 2020년, pp.119 - 144
박주현 (전남대학교 문헌정보학과)
The purpose of this study is to obtain basic information and implications for developing media information literacy curriculum by comparing and analyzing UNESCO's media and information literacy competencies and AASL's key competencies with the 2015 Revised Curriculum and the Library and Information ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
미디어 교육 계획이나 관련 법안이 중요하게 다루는 역량은 무엇인가? | 1)과 관련된 내용을 담았다. 그러나 미디어 교육 계획이나 관련 법안 모두 미디어 속 정보를 비판적으로 해독하고 평가하는 역량을 중요하게 다루고 있다. 이러한 결과는 미디어뿐만 아니라 미디어 속 정보를 활용하는 역량을 단순히 ‘미디어’라는 하나의 개념에 포괄하여 사용한 것이다. | |
미디어정보 리터러시 교육과정을 개발하기 위한 연구 내용을 세부적으로 제시한 것은 무엇인가? | 첫째, 2015 개정 교육과정에서 제시된 핵심역량과 교과역량, UNESCO의 MIL, 도서관과 정보생활 교과 교육과정에 제시된 역량들이 서로 어떤 연관성을 가지고 있는지를 살펴본다. 둘째, UNESCO의 MIL 개발 과정을 살펴보고, MIL의 역량과 교육내용을 분석한다. 셋째, 미디어 리터러시 용어가 미디어 리터러시 교육이 추구하는 내용을 적절히 담아내고 있는지를 검토한다. 넷째, AASL의 미디어정보 리터러시 기준에 제시된 핵심 역량과 수행 역량을 분석한다. 다섯째, 도서관과 정보생활 교육과정에 제시된 교육내용을 UNESCO의 MIL 교육내용과 비교하고 분석한다. | |
미디어란 무엇인가? | 미디어는 언론 기관과 같은 정보 제공 기관에서부터 동화책이나 잡지와 같은 서적이나 텔레비전, DVD 재생기와 같은 전자기기를 의미하기도 하며 또 DVD 재생기와 같은 도구를 통해서만 담고 있는 정보를 인지할 수 있는 DVD를 비롯하여 스마트 폰과 스마트 폰에 사용되는 앱에 이르기까지 다양한 의미로 사용되고 있다(김정현, 2014; 박주현, 박성훈, 강봉숙, 2019; 이미화, 2013). 또한, 미디어는 여전히 대중 매체라는 기본적인 의미를 포함하고 있으나 최근에는 매체와 동일한 의미로도 사용되고 있다(이효휘, 이경진, 2019, p. |
Kang, J. S., Bae, H. S., Kim, J. Y., Park, Y. S., & Yeom J. H. (2019). A study on the improvement of citizen competencies through the operation of media literacy curriculum. Sejong: Ministry of Education.
Ministry of Education (2015). Ministry of education notification no. 2015-74, general theory of curriculum from the elementary and secondary school and curriculum of each subject.
Ministry of Education (2019). A plan to support internalization of school media education. Sejong: Ministry of Education.
국정기획자문위원회 (2017). 100대 국정과제 목록. Retrieved from http://www.korea.kr/common/download.do?tblKeyEDN&fileId211947
Kim, Sung-Jun (2011). A study on the development of information literacy textbook. School Library and Information Literacy, 42(3), 271-292. https://doi.org/10.16981/kliss.42.3.201109.271
Kim, Yang-Eun (2005). Study for the conceptual variety of media education. Korean Journal of Communication & Information, 28, 77-110.
Kim, Jeong-Hyen (2014). A study on the FRBR model of national bibliographic data based on RDA. Seoul: National Library of Korea.
Min, H., Sin, M., Oh, H., Lee, J., An, J., Cho, J., & Park, J. (2019). Language and media. Seoul: Chunjae Education.
Park, Juhyeon (2018). A study on the development of conceptualization model for reading, information, ICT, and digital literacy. Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(2), 267-300. https://doi.org/10.16981/kliss.49.2.201806.267
Park, Juhyeon, Park, Sunghoon, & Kang, Bong-suk (2019). A study on the development of media type according to media concept and classification criteria. Journal of the Korean Society for Information Management, 36(3), 81-107. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2019.36.3.081
Bang, M., An, H., Shin, S., Oh, H., Lee, Y., & Kim, T. (2019). Language and media. Seoul: Mirae-n.
Shin, K., Kim, S., Yoo, S., Park, H., Kim, K., Ko, Y., … & Byeon, J. (2018). Media education support bill. Retrieved from http://likms.assembly.go.kr/bill/main.do
Yoo, E., Ahn, M., Woo, S., Yoon, S., Lee, S., Jung C., … & Shim, K. (2018). A bill on activating media education. Retrieved from http://likms.assembly.go.kr/bill/main.do
Lee, Byeong-Ki (2019). A study on the direction of ‘library and information life’ curriculum revision based on ‘2015 revised national curriculum’. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 53(2), 49-68. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2019.53.2.049
Li, Xiaohui, & Lee Kyoungjin (2019). A study on activation of chinese media literacy educationthrough an integrated approach. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergentwith Art, Humanities, and Sociology, 9(2), 291-300.https://doi.org/10.35873/ajmahs.2019.9.2.029
Jeong, HyeonSeon, Kim, Amie, Park, Yooshin, Jeon, Gyeongran, Lee, Jisun, & Noh, Jayeon (2016). Media literacy as 21st century key competence: Systematizing media literacy teaching and learning contents. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(11), 211-238. https://doi.org/10.22251/jlcci.2016.16.11.211
Korea Library Association. School Library Curriculum Committee (2007). Library and information life curriculum standards. Seoul: Korea Library Association.
American Association of School Librarians & Association for Educational Communications and Technology (1998). Information power: Building partnerships for learning. Chicago: ALA.
American Association of School Librarians (2018). AASL standards framework for learners. Chicago: ALA.
Anderson, Lorin W. et al. ed. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Addison Wesley Longman.
Battelle for Kids (2019). Framework for 21st century learning definitions. Retrieved from http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_DefinitionsBFK.pdf
Bloom, Benjamin S. (Ed.) (1956). Taxonomy of educational objectives, the classification of educational goals, handbook 1: Cognitive domain. New York: McKay.
Brayan, L. (2018). Media literacy & the AASL standards. Knowledge Quest, 47(1), 39-44.
Collins (2020). Collins online english dictionary. Retrieved from https://www.collinsdictionary.com/
Irving S. Gilmore Music Library in Yale University Library (2020). RDA. Retrieved from https://web.library.yale.edu/cataloging/music/rda
Kymes, A. (2011). Media literacy and information literacy: A need for collaboration and communication. Action in Teacher Education, 33, 184-193.
Li, Xiaohui, & Lee Kyoungjin (2019). A study on activation of chinese media literacy education through an integrated approach. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 9(2), 291-300. https://doi.org/10.35873/ajmahs.2019.9.2.029
McLuhan, M. (1969). Understanding media. New York: McGraw-Hill.
National Planning Advisory Committee (2017). List of top 100 national projects. Retrieved from http://www.korea.kr/common/download.do?tblKeyEDN&fileId211947
OECD (2010). PISA 2009 assessment framework: Key competencies in reading, mathematics and science. Paris: OECD.
OECD (2018). Education 2030 curriculum content mapping: An analysis of the netherlands curriculum proposal. Paris: OECD.
OECD (2019). OECD future of education and skills 2030-oecd learning compass 2030. Paris: OECD.
Tyner, K. (1998). Literacy in a digital world: Teaching and learning in the age of information. New Jersey: Lawrence Erlbaum and Associates.
UNESCO (2013). Global media and information literacy assessment framework: Country readiness and competencies. Paris: UNESCO.
Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., & Cheung, C. K. (2011). Media and information literacy curriculum for teachers. Paris: UNESCO.
文部科?省 (1998). ?校?書館司書?諭講習規程の一部を改正する省令について (通知) Retrieved from https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/dokusho/link/1327076.htm
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.