$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

필리핀의 미디어정보 리터러시 교육과정 분석과 시사점 탐색
An Analysis and Implications Exploration of Media and Information Literacy (MIL) Curriculum in the Philippines 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.52 no.2, 2021년, pp.331 - 355  

박주현 (광주 수문초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 필리핀의 미디어정보 리터러시(MIL) 교육과정과 지도서 분석을 통해 국내에서 미디어정보 리터러시 교육과정을 운영할 때 참고가 되는 시사점을 도출하는 데 있다. 필리핀 교육부는 고등학교 2~3학년 학생들이 필수적으로 이수해야 하는 핵심 교과목으로 MIL을 운영해오고 있다. 필리핀의 MIL은 정보·미디어·디지털 리터러시가 통합된 도구 교과로 MIL 교육과정에는 총 17개 대단원이 한 학기 20주, 총 80시간에 걸쳐 운영되도록 설계되었으며 2개의 내용 기준, 2개의 성취기준, 58개의 학습 역량이 제시되어 있다. 연구 결과를 중심으로 도출한 시사점은 다음과 같다. 첫째, MIL 교육과정에 제시된 대단원을 교과 내용의 상위 범주나 핵심 개념이라는 지식으로만 구성할 수 있다. 둘째, MIL 교육과정에 사용된 용어에 대한 개념과 개념에 따른 구체적인 예시를 제시할 필요가 있다. 셋째, MIL 교과서에 실습 때 필요한 내용을 명시하고 기능에 대한 역량을 강화할 필요가 있다. UNESCO가 제안하였고 필리핀에서 교과목으로 지정되어 운영되고 있는 MIL을 국내에서도 교과목으로 지정하고 교육과정으로 운영할 필요가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to derive the implications of operating the Media and Information Literacy (MIL) curriculum in Korea through analysis of MIL curriculum and guidance in the Philippines. The Philippine Ministry of Education runs the MIL as a core subject that high school students in grade...

주제어

참고문헌 (32)

  1. Bae, Kyungjae (2014). A study on the relevance judgement of college students in problem solving process. Journal of the Korean Society for Information Management, 31(1), 189-206. 

  2. Hwang, Jae-Young & Koo, Chang-Mi (2011). A study on social media marketing strategies for digital libraries. Journal of Information Science Theory and Practice, 42(4), 225-242. 

  3. Jung, Pilmo, Lee, Yongwoo, Park, Hongkeun, Han, Byungdo, Hwang, Unha, Kim, Kyungman, Kwon, Chilseung, Park, Kwangon, Park, Sungjoon, Min, Hongchul, Song, Gabseok, & Lee, Hyungseok (2020). A Bill on the Promotion and Support of Media Education. Available: https://likms.assembly.go.kr/bill/billDetail.do?billIdPRC_E2M0V0G8B2X4N1N5D1T8Z5O0I9C9B8 

  4. Jung, Youngmi (2018). A study on digital literacy education for adults in US public libraries. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 52(1), 359-380. 

  5. Kang, Bong-Suk (2018). A case study on school library educational services to reduce the information literacy gap due to the education gap. Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(3), 307-329. 

  6. Kim, Sung-Jun (2011). A study on the development of information literacy textbook, school library and information literacy. Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(3), 271-292. 

  7. Korea Communications Commission et al. (2020, August 27). Comprehensive plan for strengthening digital media communication capabilities. Available: https://blog.naver.com/kcc1335/222072627137 

  8. Korean Library Association. School Library Curriculum Committee (2007). Standards for Library and Information Life Curriculum. Seoul: Korean Library Association. 

  9. Lee, ByeongKi (2019). A study on the direction of 'Library and Information Life' curriculum revision based on '2015 Revised National Curriculum'. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 53(2), 49-68. 

  10. Lee, Seungmin (2015). A study on the effect of social media on information sharing. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 49(1), 297-317. 

  11. Lim, Yeojoo (2016). A study of young adults' information behavior and media use: focusing on the children of families with immigration background. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 50(3), 455-490. 

  12. Lim, Yeojoo (2021). A study of teens' social media engagement: focusing on the comments for YouTube beauty videos. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 32(1), 415-442. 

  13. Ministry of Education (2019, July 29). Announcement of support plan to improve school media education. Available: https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq78118&lev0&m02 

  14. Noh, Younghee (2020). A study on UN's SDGs and the role of the libraries, Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 31(2), 71-97. 

  15. Oh, Euikyung (2012). The study on the activation of public library services utilizing Twitter. Journal of Information Science Theory and Practice, 43(2), 133-150. 

  16. Park, Juhyeon (2020). An exploration for direction of the curriculum development through the analysis of media information literacy competencies and contents. Journal of the Korean Society for Information Management, 37(2), 119-144. 

  17. Park, Juhyeon, Kang, Bong-suk, & Lee, ByeongKi (2021). A study on the development of curriculum content structure for information literacy education. Journal of Korean Library and Information Science Society, 52(1), 229-254. 

  18. Ro, Ji-Yoon & Noh, Younghee (2020). A study on methods for activating libraries' YouTube channel. Journal of the Korean Society for Information Management, 37(3), 1-24. 

  19. Zhang, Lingling & Park, Juhyeon (2019). An analysis on the elementary and secondary education act of the US: focusing on the contents of library and information services. Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(1), 357-380. 

  20. Commission on Higher Education (2016). Media and Information Literacy-Teaching Guide for Senior High School. Quezon: Commission on High Education. 

  21. Department of Education (2013). K to 12 Senior High School Core Curriculum - Media and Information Literacy. Available: https://www.deped.gov.ph/wp-content/uploads/2019/01/SHS-Core_Media-and-Information-Literacy-CG.pdf 

  22. Eisenberg, M. & Berkowitz. R. (1990). Information Problem Solving: The Big Six Skills Approach to Library & Information Skills Instruction. N.J.: Ablex. 

  23. Fedorov, A. (2008). Media education around the world: brief history. Acta Didactica Napocensia, 1(2), 56-68. 

  24. IFLA (2015). Libraries and Implementation of the UN 2030 Agenda. Available: https://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/libraries-development/documents/libraries-un-2030-agenda-toolkit.pdf 

  25. IFLA (2020). Get Into GAPMIL. Available: https://www.ifla.org/files/assets/hq/publications/get_into_gapmil_2020.pdf 

  26. Mittermeyer, D. & Quirion, D. (2003). Information Literacy: Study of Incoming First-year Undergraduates in Quebec. Quebec: Bibliotheque Nationale de Quebec. Available: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi10.1.1.674.4389&reprep1&typepdf 

  27. UN (1948). Universal Declaration of Human Rights. Available: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/udhr.pdf 

  28. UNESCO (1945). UNESCO Constitution. Available: http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID15244&URL_DODO_TOPIC&URL_SECTION201.html 

  29. UNESCO (1982). Grunwald Declaration on Media Education. Available: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/theme_media_literacy_grunwald_declaration.pdf 

  30. UNESCO (2011). Media and Information Literacy Curriculum for Teachers. Paris: UNESCO 

  31. UNESCO (2013). Global Media and Information Literacy Assessment Framework: Country Readiness and Competencies. Paris: UNESCO. 

  32. UNESCO Chair on Media and Information Literacy for Quality Journalism Faculty of Communication Sciences, Autonomous University of Barcelona (UAB) (2020). Media and Information Literacy in Citical Iimes: Re-imagining Learning and Information Environments. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로