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의료서비스경험에 따른 외래 의료서비스 만족도와 영향 요인
Outpatient Health Care Satisfaction and Influential Factors by Medical Service Experience 원문보기

보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.14 no.1, 2020년, pp.15 - 30  

김지온 (부산가톨릭대학교 병원경영학과) ,  박영희 (부산가톨릭대학교 병원경영학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives: This study investigated outpatient health care satisfaction and influential factors using data from the "2018 Health Care Experience Survey". Methods: Data on 6,705 participants in the Health Care Experience Survey were statistically examined using a t-test, ANOVA, and multiple regressio...

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문제 정의

  • 그러나 전국 단위의 조사로 표본의 대표성을 확보한 자료를 사용하여 국민들의 의료서비스경험을 탐구하고, 외래 전반적 만족도 및 추천의향에 영향을 미치는 인구사회학적 및 건강상태, 의료서비스 경험의 특성을 비교·분석하여 최근의 추세를 파악하는데 연구의 의의가 있다.
  • 본 연구는 『2018년도 의료서비스경험 조사』 외래 이용자들을 대상으로 의료기관 유형별로 의료서비스경험과 외래 전반적 만족도 및 추천의향 과 이에 영향을 미치는 특성을 비교·분석하여 효율적인 환자 중심 서비스를 제공하기 위한 기초 자료를 제공하고자 시행되었다.
  • 본 연구는 외래이용자의 의료서비스경험과 그에 따른 외래 만족도와 영향 요인을 파악하기 위해「2018년 의료서비스경험조사」조사자료를 활용한 이차자료 분석연구이다.
  • 환자경험 조사는 환자가 병 의원에서 ‘어떤 서비스’를 ‘어떻게 받았는지’에 초점을 두어 의료서비스를 이용하는 과정에서 발생한 경험을 확인하는 것으로, 다만 만족 여부를 묻지 않고 객관적 경험을 질문한다는 점에서 평가의 방식을 달리하고 있다. 의료서비스경험 조사는 의료체계의 환자 중심성에 대한 평가로 요약되며, 환자와 의료인의 접촉, 진료서비스의 제공 과정,서비스에 대한 평가에 이르기까지 의료체계 전반에 걸쳐 환자가 중심이 되고 있는지를 확인하는데 주요 목적이 있다. 둘째, 특정 의료기관을 이용한 사람만을 대상으로 하는 과거의 환자만족도 조사와 달리 지역사회 기반으로 포괄적인 조사가 이루어져 어느 정도 객관성과 전 국민에 대한 대표성을 가지고 있는 장점이 있다[1].
  • 이에 본 연구는 공개된 최근의 조사인 『2018년도 의료서비스경험조사』의 원자료를 활용하여, 외래 이용자들을 대상으로 의료기관 유형(병원, 의원)별로 의료서비스경험과 외래 전반적 만족도 및 추천의향과 이에 영향을 미치는 인구사회학적 및 건강상태, 의료서비스 경험의 특성을 비교·분석하여 최근의 추세를 파악하고, 효율적인 환자 중심적 서비스를 제공하기 위한 기초 자료를 제공하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
보건의료서비스의 목적은? 한 나라의 보건의료서비스는 사회경제적 체계와 재원조달의 유형에 따라 역사적으로 형성되고 발전해 나가며 궁극적으로 건강의 향상과 국민의 만족이라는 성과를 지향해 나간다. 1989년 전국민건강보험을 달성한 우리나라의 보건의료서비스는 빠르게 발전해 왔다.
우리나라의 보건의료서비스 분야의 취약한 부분은? 환자의 만족은 의료의 결과 또는 질병의 회복이라는 산출물에만 제한되는 것이 아니라 환자가 이용하고 경험한 진료에 대한 포괄적인 평가로서 작용한다[5]. 의료기관은 환자중심의료를 표방하는 등 환자의 편의성과 만족도 제고를 경영의 중요한 목표로 설정하는 추세지만, 여전히 우리나라 보건의료서비스 분야의 소비자 위상과 권리는 취약한 것으로 평가되고 있다[6].
의료서비스경험 조사의 장점은? 의료서비스경험 조사는 의료체계의 환자 중심성에 대한 평가로 요약되며, 환자와 의료인의 접촉, 진료서비스의 제공 과정,서비스에 대한 평가에 이르기까지 의료체계 전반에 걸쳐 환자가 중심이 되고 있는지를 확인하는데 주요 목적이 있다. 둘째, 특정 의료기관을 이용한 사람만을 대상으로 하는 과거의 환자만족도 조사와 달리 지역사회 기반으로 포괄적인 조사가 이루어져 어느 정도 객관성과 전 국민에 대한 대표성을 가지고 있는 장점이 있다[1].
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참고문헌 (25)

  1. J.W. Shin, B.H. Cho, B. R. Choi, H.S. J.Y. Shin, M.K. Cheon, Y.J. Lee(2019), 2018 Health care Experience Survey, The Korea Institute for Health and Social Affairs, pp.14-29. 

  2. WHO(2000), Health Systems: Improving performance, World Health report 2000, pp. 1-20. 

  3. National Health Insurance(2019), 2018 Principal statistics of National Health Insurance, pp.1-80. 

  4. G. Elwin, S. Buetow, J. Hibbard, M. Wensing(2007), Respecting the subjective: quality measurement from the patient's perspective, British medical journal, Vol.335;1021-1022. 

  5. K.J. Youn, J.H. Choi, B.H. Jo(2013), Consumer Rights in Healthcare Service, Korea Institute for Health and Social Affairs, pp.3-26. 

  6. J.Y. Nam, Analysis of the Characteristics associated with Inpatient Satisfaction Level for Hospitalization Service, the Graduate School of the Catholic university, pp.1-5. 

  7. M.J. Kim, S.J. Park(2017), Healthcare utilization and Patient experience of Korean adults: The 6th Korea National Health and Nutrition Examination Survey(2015), Korean Journal of Health Communication, Vol.12(2);223-235. 

  8. J.W. Shin(2017), The Challenge of Generating Statistics for a People-Centered Health Care System, Health and Welfare Forum, Vol.250;57-65. 

  9. S.K. Lee, B.H. Cho(2018), A Qualitative Insight into Patient Satisfaction Survey in Korean Context: Focusing on Understanding and Searching Patient Experience, Health and Social Science, Vol.47;107-148. 

  10. S.C. Jo, J.B. Cha(2019), Comparison of the Difference of Medical Service Experience by Types of Medical Institutions and Clinic : Focusing on Outpatient and Inpatient Services, Health Service Management Review, Vol.13(1);27-38. 

  11. H.S. Yeom(2019), Factors Affecting Patient Satisfaction by Type of Health Care Institutions, Graduate School of Korea University, pp.1-45. 

  12. Ministry of Health and Welfare(2018), Accreditation Standard for Acute Stage Hospitals during the Third Period, pp.4-6. 

  13. Y.W. Heo(2017), The Effects of Healthcare Service Quality and Patient Satisfaction on Intention to Revisit in Healthcare Organization for Sustainable Hospital Management, Graduate School of Keimyung University, pp.26-66. 

  14. S.H. Park, C.J. Choi(2006), Assessment of Expectation and Performance of Service Quality by Types of Service of Hospital, Journal of Korea Service Management Society, Vol.7(2);143-170. 

  15. Y.S. Lee, W.S. Suh(2019), A Study on the Correlation between Quality of Service and Satisfaction in General Hospital, Journal of Radiological Science and Technology, Vol.42(6);497-505. 

  16. B.D. Hwang, Y.J. Kim(2018), Evaluation of Patient-Centered Healthcare Provision in Hospitals and General Hospitals- Based on Patient Experience Assessment, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.12(3);1-11. 

  17. https://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/health-at-a-glance-2019_4dd50c09-en 

  18. N.S. Park(2019), Consumer's choice of importance for medical domain and factors related to medical satisfaction, the Graduate School of Kyungbook National University, pp.44-45. 

  19. H.J. Yoon, M.S. You(2019), The Effect of Patient-Physician Communication Satisfaction on Healthcare Utilization, Korean journal of hospital management, Vol. 24(4);43-56. 

  20. E.H. Kim(2015), The Effects of Hospital Service Factors on Patient Satisfaction of the Medical Consumer, Health & Welfare, Vol.17;101-115. 

  21. U.K. Choi(2018), The Effects of Medical Service Quality Perceived by Patients on Satisfaction, Reputation, and Loyalty, Graduate School of Gyeongsang National University, pp.50-54. 

  22. M.A. Yoon(2018), Study on the Service Elements to Customer Trust and Loyalty, Graduate School of Kyung Hee University, pp.53-55. 

  23. Y.K Kim, The factors that affect the satisfaction, word-of-mouth intention, and revisit of patients in dental clinics, Graduate School of Chonnam National University, pp. 11-23. 

  24. J.Y. Lee, Y.H. Park(2019), Hospital Selection Factors and Satisfaction, Intention to Revisit and Recommend by Recognition of Specialized Hospital : Based on Joint Specialized Hospital Inpatients, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.13(2);39-54. 

  25. S.H. Shin(2019), Influence of Factors for Selecting an Ophthalmic Clinic on the Client's Satisfaction and Actions after the Purchase, Graduate School of Dongeui University, pp,93-95. 

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