$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

중·고등학교 '기술·가정' 교과서 부모삽화에 나타난 성역할 연구
A Study on the Gender Roles Featured in the Illustrations of the Parents in the Middle and High School 'Technology & Home Economics' Textbooks 원문보기

韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, v.32 no.1, 2020년, pp.35 - 50  

박영주 (동국대학교 교육대학원) ,  전미경 (동국대학교 가정교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 실질적 양성평등을 실현하기 위한 학교교육의 역할과 성역할 사회화 과정에 주목하여, 중·고등학교의 '기술·가정' 교과서 '가정' 영역에 나타나는 삽화 속 아버지상과 어머니상을 분석하였다. 이에 2015 개정 중학교 '기술·가정 1'과 '기술·가정 2' 교과서와 고등학교 '기술·가정' 교과서, 총 36종의 '가정' 영역에 등장하는 부모삽화를 분석 대상으로 선정하였고, 삽화의 외형적 측면에서의 부모 성역할과 내용적 측면에서의 부모 성역할을 분석범주로 삼았다. 분석 결과를 종합해보면, 중·고등학교의 '기술·가정' 교과의 '기술·가정' 교과서 속 부모삽화는 양성평등한 성역할의 측면과 함께 특정 성에 편중된 성역할 고정관념을 가지고 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구결과에서 나타난 것처럼, 전통적인 부모의 성역할에 있어서 어머니는 가사 일을 전담하고 아버지는 가정의 가장으로서 권위를 가지고 재화를 창출하는 경제활동의 중심에 놓는 양상이 여전히 남아있는 일부 삽화들의 경우, 전통적 성역할 고정관념을 심어줄 수 있다는 점에서 개선의 필요가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzed the images of father and mother featured in the illustrations of the middle and high school textbooks, paying attention to the roles of the school education for the effective gender equality. The purpose of this study was to examine whether the middle and high school textbooks wo...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
교과서란? 교과서란 학교에서 교육과정의 내용과 목표를 구현하기 위해 교수 · 학습의 기본이 되는 교재로서 학생 수준에 맞는교육 내용을 교육과정에 맞게 제시한 해설서이다. 이러한 교과서는 교수 · 학습과정과 교육과정을 연결해주는 다리 역할을 한다.
‘기술 · 가정’ 교과서에 나오는 부모삽화를 어떻게 구분하였는가? 이를 위해 ‘기술 · 가정’ 교과서에 등장하는 부모삽화를 외형적 측면(등장빈도, 부모자녀 간 등장빈도, 등장배경, 직업, 의복)과 내용적 측면(부모역할, 가족생활)으로 구분하여, 각각 부모의 성역할이 어떠한 측면으로 나타나는지를 분석하고자 하였다. 먼저 외형적 측면에서 부모 등장빈도와 등장배경, 직업, 옷차림 등은 유사하거나 동등한 수준이어야 양성평등하다고 볼 수 있다.
부모삽화 중, 아버지가 보다 높은 비율로 부정적인 훈육의 모습을 보이는 것이 시사하는 바는? 9% 높게 부정적인 훈육의 모습으로 나타났으며, 어머니는 아버지보다 약 5배가량 긍정적인 훈육을 하는 모습 으로 파악되었다. 이는 과거 전통적인 성역할 고정관념에서아버지는 엄하며 가부장적이고 가족을 통제하는 역할을 수행 한다는 인식이 여전히 가정 내에서 이루어지고 있음을 반영하는 것이며, 양성평등적 관점에서 아버지의 가부장적 모습이 두드러지는 불평등 교육적 요소를 내재하고 있음을 시사한다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (35)

  1. Broverman, I. K., Broverman, D. M., Clakson, F. E., Rosenkrantz, D. S., & Vogel, S. R. (1970). Sex role stereotypes and judgements of mental health. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 34(1), 1-7. 

  2. Chang, M.-I. (2008). Analysis of illustrations and students' recognition in Technology.home economics textbook on a gender equity perspective. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  3. Choi, J.-Y. (1998). The effects of gender-equity in the social studies curricular materials on students' sex-role attitude. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  4. Choi, Y.-S., & Yoon, I.-K. (2008). The quantitative analysis of photos and illustrations in the practical arts(technology.home economics) textbook based on a gender equity perspective. Journal of The Korean Association of Practical Arts education, 20(1), 85-100. 

  5. Gim, C.-C., & Wang, S.-S. (1999). A study on gender equity education: Developing lesson plannings in the five subject 'Korean language, social studies, mathematics, science, and technology & home economics' areas. Seoul: Korea Institute of Curriculum and Evaluation. 

  6. Go, Y.-J. (2003). The effects of gender equality awareness on young children's sex role stereotypes. Unpublished master's thesis, Korea National University Graduate School of Educaton, Chug Buk, Korea. 

  7. Hwang, E.-J. (1999). A study on teachers' stereotyped attitudes toward sex roles focusing on those in charge of sex education. Unpublished master's thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea. 

  8. Hyoun, Y.-J. (2000). A Study on the gender role identity for bisexual equality education and the sense of teachers. Unpublished master's thesis, Education Sejong University, Seoul, Korea. 

  9. Jo, P.-J. (2019). The comparative analysis of the science textbooks of 5th and 6th grades in elementary school between 2009 and 2015 revised curriculum. Unpublished master's thesis, Busan National University of Education, Busan, Korea. 

  10. Jung, O.-B., Kim, K.-W., Kim, D.-C., Yoo, G.-H., Yoon, J.-H., Jung, H.-H.,...Choi, Y.-H. (1997). Perception of parental filial piety and child - rearing behavior. Child Studies in Diverse Contexts, 18(1), 81-107. 

  11. Kim, J.-S. (2003). Methods and practices of korean literature education theory. Seoul: Korean Culture History. 

  12. Kim, S.-S., & Jo, J.-S. (2014). Development and application of theme-based integrated teaching/learning plan focused on green life of clothing, food, and housing in home economics. Journal of The Korean Association of Practical Arts education, 26(1), 1-16. 

  13. Kim, M.-J. (2004). Content analysis of illustrations and photos in the middle school home economics textbooks in the 7th curriculum from the gender equity perspective. Unpublished master's thesis, Gyeongsang National University, Gyeong Nam, Korea. 

  14. Kim, M.-J., & Yoo, T.-M. (2008). In-depth content analysis of illustrations and photos in the middle school technology. home economics textbooks in the 7th curriculum from the gender equity perspective. Journal of Korean Practical Arts Education, 14(3), 153-180. 

  15. Kim, S.-J. (2002). The relationship among sex-role stereotype, sex-role identity and self-esteem for elementary school students. Unpublished master's thesis, Chungnam National University, Chung Nam, Korea. 

  16. Kim, Y.-H. (1990). An analysis of sex role identity in Korean adolescents. Student Life Research, 9, 27-46. 

  17. Kim, Y.-Y. (2018). From the perspective of gender equality education Analysis of illustrations of middle school textbook. Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  18. Kong, Y.-J. (2004). The comparative analysis of illustrations on elementary.secondary science textbooks based on 6th, 7th national curriculum from a perspective of gender fairness. Unpublished master's thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea. 

  19. Kwon, C.-S., & Kim, G.-H. (2008). An analysis of illustrations in elementary school textbooks based on the gender equality view-point. The Korean Society of Earth Science Education, 1(1), 14-27. 

  20. Lee, E.-S., & Jun, M.-K. (2019). A study on the illustrations of male and female on the middle school 'technology.home economics' textbooks from the gender equality perspective. Journal of The Korean Association of Practical Arts education, 32(2), 137-153. 

  21. Lee, M.-H. (2007). A comparative analysis on the contents in the sexual equality shown in reading textbook of korean elementary school : The 6th & 7th curriculum in priority. Unpublished master's thesis, Incheon National University of Education, Incheon, Korea. 

  22. Lee, Y.-S., & Jang, S.-O. (2011). Content analyses of housing area in middle school technology.home economics textbooks by 2007 revised curriculum. Journal of The Korean Association of Practical Arts education, 23(2), 131-148. 

  23. Moon, M.-K., Jo, S.-I., & Kim, J.-M. (2016). Perspectives and values of Koreans on becoming a parent and child-rearing. Seoul: Korea Institute of Child Care and Education. 

  24. Park, C.-K., & Kim, K.-S. (2017). The revised education curriculum 2009 elementary schools integrated textbook illustrations analysis from the multi-cultural of view. The Korean Society for Sociology of Education, 27(1), 115-140. 

  25. Park, I.-O. (2010). Analysis of function of illustrations in the textbook of 'Society I' in the middle school. Journal of the Association of Korean Photo-Geographers, 20(2), 49-62. 

  26. Park, S.-Y., Kim, S.-H., Kim, J.-S., Park, E.-I., Lim, H.-S., & Jun, C.-E. (2008). Parent education. Paju: History of Education Science. 

  27. Roh, K.-E. (2006). Study on the viewpoint of gender-equity education in a "Politics" textbook of high school. Unpublished master's thesis, Sungkyunkwan University, Seoul, Korea. 

  28. Shi, Y.-D., & Jun, M.-K. (2019). A study on the gender equality in chinese elementary school textbooks from a gender equality perspective. Philosophy, Thought, Culture, 31(0), 247-281. 

  29. Shin, D.-H. (2000). An analysis of elementary "Chayon" textbooks: From a perspective of gender fairness. Journal of the Korean Association for Science Education, 20(2), 193-199. 

  30. Song, M.-H. (2001). A study of gender role in socialization of middle school students. Unpublished master's thesis, Kyungsung University, Busan, Korea. 

  31. Song, S.-A. (2001). The relationship betwen the sex role identity and the duty stress of the elementary school teacher. Unpublished master's thesis, Elementary Education, Sookmyung Woman's University, Seoul, Korea. 

  32. Yang, C.-H., Park, J.-S., Kim, Y.-J., & Noh, T.-H. (2014). An analysis of gender-role stereotype in the illustrations of middle school science textbooks developed under the 2009 revised national curriculum. Journal of the Korean Chemical Society, 58(2), 210-220. 

  33. Yang, C.-H., & Kwon, Y.-M. (2008). Gender role socialization and its determinants of gender discrimination language. Jorunal of Regional Development Strategy, 5(2), 1-16. 

  34. Yoo, E.-J., Kim, H.-Y., Park, H.-J., Shin, H.-J., Lee, C.-S., & Hwang, H.-J. (2012). Parent education. Paju: Yangseowon. 

  35. Yoo, G.-S., & Chung, H.-S. (2002). Young adults' perceptions of meanings and motivations of parenthood. Journal of Korean Home Management Association, 20(3), 39-47. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로