$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학교 과학 수업에서 과학영재 학생의 행동 특성이 일반 학생에게 미치는 영향에 대한 교사의 인식
Teacher's Perception of Influence of Behavioral Characteristics of Scientifically-Gifted Students on General Students in Elementary School Science Classes 원문보기

초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.39 no.3, 2020년, pp.353 - 368  

윤서정 (서울역촌초등학교) ,  강훈식 (서울교육대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzed the teacher's perception for influence of behavioral characteristics of scientifically-gifted students on general students in elementary school science class. To do this, we selected the eight elementary school teachers who were conducting the regular science classes including sc...

주제어

표/그림 (2)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
2019년 영재교육 대상자는 몇명인가? 이에 따라 우리나라 영재교육은 많이 발전하였다. 실례로 영재교육종합 데이터베이스(GED)에 의하면, 2019년 영재교육 대상자는 99,998명으로 전체 초·중등 학생(5,452,805명)의 1.83%에 해당한다.
영재교육의 효과성을 국가에 비해 가정이나 학교 측명에서 규명하기 쉬운 이유는 무엇인가? 국가 측면에서의 기여는 영재교육의 이수 시점과 국가에 대한 기여가 나타나는 시점 사이의 긴 시간적 간격 및 그 기간 동안의 다양한 변인의 작용, 국가에 대한 기여 방법과 결과의 다양성 등으로 인하여, 영재교육의 효과성을 명확하게 규명하기는 어렵다. 하지만 국가에 비해 가정이나 학교 측면에서의 기여는 비교적 영향을 미치는 변인이 적고, 변인 통제와 적용이 쉬우며, 영재교육의 효과가 나타나는 시간이 짧아 규명하기 쉬운 편이다.
영재교육에 대한 행·재정적 지원이 축소되는 이유는 무엇인가? 하지만 양적 팽창에 비하여 질적 발전은 부족하다는 지적이 지속적으로 제기되고 있다. 또한 영재교육 접근 기회에 대한 사회적 불평등성의 인식, 사교육 억제와 관련된 정부의 규제 등의 이유로 정부의 영재교육에 대한 행·재정적 지원이 축소되어(Choe, 2016), 과학영재교육 대상자 수는 2014년부터 조금씩 감소하고 있는 추세이다(Lee & Son, 2017). 과학영재교육 관련 언론 보도에서도 긍정적 측면보다 부정적 측면에 대한 이슈가 더 중심 의제로 설정되고도 있다(Park, 2018; Park et al.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (40)

  1. Boccia, M., Piccardi, L., Palermo, L., Nori, R. & Palmiero, M. (2015). Where do bright ideas occur in our brain? Meta-analytic evidence from neuroimaging studies of domain-specific creativity. Frontiers in Psychology, 6, 1195. 

  2. Choe, H. (2016). Suggesting some conceptual and practical improvements coping to moribund symptoms of contemporary Korean gifted education. Journal of Gifted/ Talented Education, 26(3), 493-514. 

  3. Choi, S. & Yeo, S. (2011). Analysis of elementary students’ question types in their science class. Studies on Constitutional Cases, 24(1), 137-146. 

  4. Corbin, J. & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage. 

  5. Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2017). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. 

  6. Heo, I. (2007). Comparison and analysis on the gifted of mathematics and science in elementary school. Master's thesis, Busan National University of Education, Busan. 

  7. Hu, W. & Adey, P. (2002). A scientific creativity test for secondary school students. International Journal of Science Education, 24(4), 389-403. 

  8. Jang, M., Bae, J., Kwon, N., Joung, Y., Shin, A. & Na, J. (2019). Elementary science education. Seoul: Academypress. 

  9. Jeon, K. (2003). Korean gifted/talented/creative education for the new millennium. Seoul: Hackmunsa. 

  10. Jo, S. & Han, G. (2014). Effectiveness of gifted education in non-cognitive areas using meta-analysis. The Korean Society for the Gifted, 24(1), 45-61. 

  11. Kang, C., Shin, M. & Yoon, S. (2015). A meta-analysis on the effect of the programs for the gifted. The Korean Society for the Gifted and Talented, 14(3), 173-198. 

  12. Kang, H., Lee, S., Lee, I., Kwak, Y., Shin, Y., Lee, S. & Ha, J. (2020). Qualitative inquiry on factor for improving elementary and secondary students’ positive experiences about science. Journal of Korean Elementary Science Education, 39(2), 183-203. 

  13. Kang, J., Paik, J. & Jhun, Y. (2016). Cause of learning and teaching difficulties on sound energy related to curriculum and textbook. Energy and Climate Change Education, 6(2), 237-246. 

  14. Kim, H., Yoon, H., Lee, K., Ha, M. & Cho, H. (2020). Theory of science education and guidance. Paju: Kyoyookbook. 

  15. Kim, M. (2016). A meta-analysis of the effects of enrichment programs on gifted students. The Gifted Child Quarterly, 60(2), 102-116. 

  16. Kim, M. & Park, J. (2015). Teachers and students’ difficulties to suffer in the classes on “World of small living things” unit of elementary school science. Biology Education, 43(3), 240-250. 

  17. Kim, M., Lee, J., Lee, H., Kim, E., Maeng, H., Lee, S., Jeong, K., Choi, H. & Han, S. (2007). A study on the evaluation and mid- to long-term prospects of the 1st comprehensive plan for the promotion of gifted education. Seoul: Korean Education Development Institute. 

  18. Kim, Y. (2013). Gifted students' self-esteem and characteristics of learning behaviors in normal mathematics classes. Master's thesis, Seoul National University of Education, Seoul. 

  19. Kwon, M. (2013). A case study on the behavior characteristic of a mathematically gifted elementary student in a general classroom. Master's thesis, Gyeongin National University of Education, Incheon. 

  20. Lee, B. & Son, J. (2017). Exploring the improvement plan for science-gifted education through analysis of the performance result of master plan for identifying and nurturing of science-gifted student. Journal of the Korean Association for Science Education, 37(5), 775-785. 

  21. Lee, S., Jhun, Y., Hong, J., Shin, Y., Choi., J. & Lee, I. (2007). Difficulties experienced by elementary school teachers in science classes. Journal of Korean Elementary Science Education, 26(1), 97-107. 

  22. Lee, S., Lee, J. & Park, C. (2019). A new introduction to gifted education. Seoul: Hakjisa. 

  23. Lee, S., Won, J. & Kim, K. (2007). The comparison of general students, and the mathematics gifted, and the science gifted in learning style and preference of instructional methods. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 6(2), 107-128. 

  24. Lee, Y. (2009). Comparison of creativity level among ADHD, the gifted, and the general students. The Journal of Thinking Development, 5(2), 49-63. 

  25. Lim, A. & Jhun, Y. (2014). An analysis of teachers and students’ difficulties in the classes on “Electric circuit” unit of elementary school science curriculum. Journal of Korean Elementary Science Education, 33(3), 597-606. 

  26. Lim, S., Yang, I. & Lim, J. (2009). Exploration about the component and definition of the ‘scientific creativity’ in a domain-specific view of the creativity. Journal of Science Education, 33(1), 31-43. 

  27. Margot, K. (2020). Gifted education and gifted students: A guide for inservice and preservice teachers. Waco, TX: Prufrock Press. 

  28. Ministry of Education. (2015). Science curriculum. MOE Notification No. 2015-74 [supplement 9]. Sejong: Ministry of Education. 

  29. Palmiero, M., Nakatani, C., Raver, D., Belardinelli, M. O. & van Leeuwen, C. (2010). Abilities within and across visual and verbal domains: How specific is their influence on creativity? Creativity Research Journal, 22(4), 369-377. 

  30. Park, K. (2018). Comparison of the changes in core agenda-setting for science gifted education through analysis of media coverage. Korean Association for Learner-centered Curriculum and Instruction, 18(4), 127-151. 

  31. Park, K., Ryu, C., Choi, J. & Kim, H. (2017). An analysis on the trend of news articles on science gifted education using text network analysis. Journal of Gifted/Talented Education, 27(3), 387-403. 

  32. Park, Y. (2006). Theoretical study on the opportunity of scientific argumentation for implementing authentic scientific inquiry. Journal of the Korean Earth Science Society, 27(4), 401-415. 

  33. Petersen, M. R. & Dohn, N. B. (2017). Interest and emotions in science education. In A. Bellocchi, C. Quigley, & K. Otrel-Cass (Eds.), Exploring emotions, aesthetics and wellbeing in science education research (pp. 187-202). Schweiz: Springer. 

  34. Robinson, A., Dailey, D., Hughes, G. & Cotabish, A. (2014). The effects of a science-focused STEM intervention on gifted elementary students’ science knowledge and skills. Journal of Advanced Academics, 25(3), 189-213. 

  35. Ryu, H. & Lim, H. (2014). Analysis of the types and levels of evidence in elementary students’ scientific argumentation. The Korean Elementary Science Education Society, 33(1), 162-171. 

  36. Shin, Y., Kang, H., Kwak, Y., Kim, H., Lee, S. & Lee, S. (2017). A comparative analysis of the test tools in science-related affective domains. Biology Education, 45(1), 41-54. 

  37. Silvia, P., Kaufman, J. C. & Pretz, J. E. (2009). Is creativity domain-specific? Latent class models of creative accomplishments and creative self-descriptions. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 3(3), 139-148. 

  38. Son, J., Lee, B., Lee, I., Choi, W., Shin, Y., Han, J. & Choi, J. (2009). Development and understanding of instruments for identifying the scientifically-gifted elementary students. Seoul: Bookshill. 

  39. Steenbergen-Hu, S., Olszewski-Kubilius, P. & Calvert, E. (2020). The effectiveness of current interventions to reverse the under achievement of gifted students: Findings of a meta-analysis and systematic review. Gifted Child Quarterly, 64(2), 132-165. 

  40. Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P. & Worrell, F. C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 12(1), 3-54. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로