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제조업의 인적오류 관련 사고분석을 위한 HFACS-K의 개발 및 사례연구
HFACS-K: A Method for Analyzing Human Error-Related Accidents in Manufacturing Systems: Development and Case Study 원문보기

한국안전학회지 = Journal of the Korean Society of Safety, v.35 no.4, 2020년, pp.64 - 73  

임재근 (숭실대학교 재난안전관리학과) ,  최종덕 ((사)대한산업안전협회) ,  강태원 ((사)대한산업안전협회) ,  김병철 ((사)대한산업안전협회) ,  함동한 (전남대학교 산업공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As Korean government and safety-related organizations make continuous efforts to reduce the number of industrial accidents, accident rate has steadily declined since 2010, thereby recording 0.48% in 2017. However, the number of fatalities due to industrial accidents was 1,987 in 2017, which means th...

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문제 정의

  • 또한 제도적으로 산업재해가 발생하게 되면 고용노동부에 보고하도록 한 제도는 매우 바람직하나 그 방법에 있어 사고의 원인과 재발방지를 위한 대책이 미흡한 실정이다. 이에 본 논문은 Reason의 스위스치즈 모델을 기반으로 한 HFACS(The Human Factors Analysis and Classification System)와 HSE 사고 조사기법을 활용하여 국내 사고 조사 시에 원인과 개선대책을 수립하는데 도움을 주고자하였다18).
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
현재 우리나라 산업재해를 조사하는 주요 기법은? 현재 우리나라 산업재해를 조사하는 주요 기법으로는 3E(Education, Enforcement, Engineering) 기법과 4M(Machine, Man, Media, Management) 기법을 들 수 있다. 3E 기법은 교육적, 관리적, 기술적 측면에서 사고를 분석하는 방식이며, 4M 기법은 인간공학적 접근방식으로 인적인 요소, 기계설비적인 요소, 작업적인 요소, 관리적인 요소 등 4가지 측면에서 사고 원인을 분석하고 그에 따른 개선대책을 찾는 방법이다2).
3E 기법이란? 현재 우리나라 산업재해를 조사하는 주요 기법으로는 3E(Education, Enforcement, Engineering) 기법과 4M(Machine, Man, Media, Management) 기법을 들 수 있다. 3E 기법은 교육적, 관리적, 기술적 측면에서 사고를 분석하는 방식이며, 4M 기법은 인간공학적 접근방식으로 인적인 요소, 기계설비적인 요소, 작업적인 요소, 관리적인 요소 등 4가지 측면에서 사고 원인을 분석하고 그에 따른 개선대책을 찾는 방법이다2). 그러나 이러한 기법들의 가장 큰 한계는 조사자의 숙련도에 따라 원인과 대책의 수준 차이가 발생할 수 있다는 점이다.
3E 기법, 4M 기법의 한계는? 3E 기법은 교육적, 관리적, 기술적 측면에서 사고를 분석하는 방식이며, 4M 기법은 인간공학적 접근방식으로 인적인 요소, 기계설비적인 요소, 작업적인 요소, 관리적인 요소 등 4가지 측면에서 사고 원인을 분석하고 그에 따른 개선대책을 찾는 방법이다2). 그러나 이러한 기법들의 가장 큰 한계는 조사자의 숙련도에 따라 원인과 대책의 수준 차이가 발생할 수 있다는 점이다. 물론 여러 명의 관계자들이 참여하는 공동조사 시에는 다양한 사고원인과 대책이 도출될 수 있으나 우리나라의 산업 현장의 현실에 있어 다수의 참여는 매우 어렵다.
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참고문헌 (18)

  1. Ministry of Employment and Labor, Enforcement Decree of The Occupational Safety and Health Act, 2019. 

  2. KOSHA, Industrial Accident Statistics, Annual Report, pp. 5-7, 2017. 

  3. KISA, Develop and Utilize Systematic Analysis Techniques for Human Error-related Accidents, KISA REPORT, pp. 19-25, 2019. 

  4. R. J. Mitchell, "Application of a Human Factors Classification Framework for Patient Safety to Identify Precursor and Contributing Factors to Adverse Clinical Incidents in Hospital", Applied Ergonomics, Vol. 52, pp. 190-193, 2016. 

  5. M. M. Aliabadi, "Analysis of Hhuman and Organizational Factors that Influence Mining Accidents based on Bayesian Network", International Journal of Occupational Safety and Ergonomics, DOI :10.1080, pp. 4-6, 2018. 

  6. C. Neuhaus, "Applying the Human Factors Analysis and Classification System to Critical Incident Reports in Anaesthesiology", Acta Anaesthesiologica Scandinavica, Vol. 62, No. 10, pp. 7-9, 2018. 

  7. HSE, "Investigating Accidents and Incidents", HSG245, pp. 65-88, 2004. 

  8. G. Ye, Q. Tan and X. Gong, "Improved HFACS on Human Factors of Construction Accidents : A China Perspective", Advances in Civil Engineering, Vol. 32 Article ID 4398345, pp. 3-4, 2018. 

  9. J. K. Choi, "The Human Factors Analysis and Classification System", The Korean Journal of Aerospace and Environmental Medicine, Vol. 25, No 2, pp. 38-42, 2015. 

  10. S. A. Shappell and D. A. Wiegmann, The Human Factors Analysis and Classification System-HFACS, Technical Report, pp. 2-8, 2000. 

  11. S. T. Chen, "A Human and Organisational Factors analysis method for marine casualties using HFACS-Maritime Accidents(HFACS-MA)", Safety Science, Vol. 60, pp. 106-107, 2013. 

  12. R. M. Reyes-Marinez, "Human Factors Identification and Classification Related to Accdents' Causality on Hand Injuries in the Manufacturing Industry", Work, Vol. 41, No. Supplement 1, pp. 3155-3163, 2012. 

  13. K. Y. Kim, "Analysis of Human Factors Responsible for Accidents by Railroad Traffic Controllers Using HFACS-rtc", Journal of the Korean Society for Railway, Vol. 21, No 3, pp. 312-315, 2018. 

  14. O. O. Igene and C. W. Johnson, "Comparing HFACS and AcciMaps in a Health Informatics Case study-the Analysis of a Medication Dosing Error", Safety and Reliability-Safe Societies in a Changing World, Vol. 20, pp. 5-6, 2018. 

  15. N. S. Olsen and S. T. Shorrock, "Evaluation of the HFACS-ADF Safety Classification System : Inter-coder Consensus and Intra-coder Consistency", Accident Analysis Prevention, Vol. 42, pp. 437-444, 2010. 

  16. M. Celic and S. Cebi, "Analytical HFACS for Investigating Human Errors in Shipping Accidents", Accident Analysis and Prevention, Vol. 41, pp. 66-75, 2009. 

  17. R. J. Mitchell, A. Williamson and B. Molesworth, "Application of a Human Factors Classification Framework for Patient Safety to Identify Precusor and Contributing Factors to Adverse Clinical Incidents in Hospital", Applied Ergonomics, Vol. 52, pp. 185-195, 2016. 

  18. S. Reinach and A. Viale, "Application of Human Error Framework to Conduct Train Accident/Incident Investigations", Accident Analysis and Prevention, Vol. 38, pp. 396-406, 2006. 

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