최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.8 no.3, 2020년, pp.113 - 120
박주영 (동주대학교 작업치료과) , 정남해 (동서대학교 작업치료학과)
Purpose : The purpose of this study is to investigate creative confluence competency of occupational therapy students and to understand the correlations between five sub-elements of creative confluence competency. Methods : The subjects of this study were 132 occupational therapy students. The data ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
창의융합역량은 무엇인가? | 창의융합역량은 21세기 핵심역량 중 하나로서, 사회구성원이 갖춰야 할 필수요소로 요구되고 있다(Peng 등, 2013). 창의융합역량은 창의적으로 문제를 해결하기 위한 창의적 능력, 창의적 성격 및 창의적 리더십을 바탕으로, 다양한 학문 분야에서의 전공지식을 융합적 관점으로 사고하여, 새로운 융합적 가치를 창출할 수 있는 능력이다(Kim, 2017). Kim(2017)은 대학생 창의융합역량 측정도구를 개발하였고, Park(2017)은 예술전공 대학생의 창의융합역량을 조사한 바 있다. | |
작업치료사의 필수역량은 무엇인가? | 이에 발맞추어 국내 작업치료사 역량과 역량지표를 개발한 연구들이 다수 시행되었다(Chang 등, 2015; Ku & Jung, 2015; Lee 등, 2017; Nam 등, 2019). 작업치료사의 필수역량은 작업치료 전문가적 태도와 실천, 정보수집 및 목표설정, 중재 및 서비스 실행, 작업치료과정 관리, 전문가적 의사소통, 전문성 개발 및 교육, 책임과 직업윤리이다(Chang 등, 2015). | |
국내 작업치료학의 교육 환경은 어떤 변화를 겪고 있는가? | 국내 작업치료학의 교육 환경은 급속한 변화의 시기를 맞고 있다. 국내 작업치료학 교육은 국가직무능력표준(NCS) 교육과정에서부터 역량기반 교육과정(competency-based curriculum)에 이르기까지 강의 및 이론 중심에서 성과 및 수행능력 중심의 교육으로 바뀌어가고 있다. 이에 발맞추어 국내 작업치료사 역량과 역량지표를 개발한 연구들이 다수 시행되었다(Chang 등, 2015; Ku & Jung, 2015; Lee 등, 2017; Nam 등, 2019). |
Aray C, Peters MA(2010). Education in the creative economy. New York, Peter Lang, pp.121-125.
Chang KY, Lee HS, Jung MY, et al(2015). Development of the Korean occupational therapist essential competency, J Korean Soc Occup Ther, 23(4), 1-16. https://doi.org/10.14519/jksot.2015.23.4.01.
Choi HS, Lee YJ, Jeon SH(2017). A study on the recognition of domestic occupational therapist for the 4th revolution. The Journal of Korea Aging Friendly Industry Association. 9(2), 51-57.
Kim CY(2017). Development and validation of creativity confluence competency test for university students. Graduate school of Soongsil University, Republic of Korea, Doctoral dissertation.
Ku IS, Jung MY(2015). Competency level diagnostic study for occupational therapists in korea. J Korean Soc Occup Ther, 23(2), 15-29. https://doi.org/10.14519/jksot.2015.23.2.02.
Ku IS, Jung MY, Yoo EY, et al(2015). Development of competency indicators for Korean occupational therapists(K-CIOT). J Korean Soc Occup Ther, 23(1), 137-149. https://doi.org/10.14519/jksot.2015.23.1.11.
Ku IS(2018). A study on the opportunity factors of 4th industrial revolution and the role of occupational therapists. The Journal of Korean Society of Assistive Technology, 10(1), 21-31.
Lee AH, Choi MS(2014). Analysis of the research trend on the college students' key competencies and diagnosis tools. Journal of Educational Technology, 30(4), 561-588. https://doi.org/10.17232/KSET.30.4.561.
Lee DH(2019). Discordance university education and clinical field through differences in recognition level of initial occupational therapist about core practice competency. Graduate school of Catholic University, Republic of Korea, Master dissertation.
Lee HS, Yoon YY, Noh CS, et al(2017). A study on the derivation and evaluation of core practice competency for occupational therapy. J Korean Soc Occup Ther, 25(4), 113-129. https://doi.org/10.14519/jksot.2017.25.4.09.
Leem JH, Park YH, Kim MH(2015). A study on the development of competency model for university students. The Korean Journal of Human Resource Development Quarterly, 17(2), 125-153. https://doi.org/10.18211/kjhrdq.2015.17.2.005.
Park SY(2018). The difference of competency and perceptions about creativity converged competence in accordance with major of art college students. Graduate school of Education, Soongsil University, Republic of Korea, Master dissertation.
Peng SL, Cherng BL, Chen HC(2013). The effects of classroom goal structures on the creativity of junior high school students. Educational Psychology. An International Journal of Experimental Educational Psychology, 33(5), 540-560. https://doi.org/10.1080/01443410.2013.812616.
Sin DJ(2013). A study on the factors which influence the acceptance of interdisciplinary educational policies. Graduate school of University of Seoul, Republic of Korea, Doctoral dissertation.
Yoon MK(2014). A study on reconstructing of curriculum in teacher education of department of early childhood special education to improve core competency for early childhood special education teachers. Graduate school of Dankook University, Republic of Korea, Doctoral dissertation.
Ministry of education(2020). https://www.moe.go.kr/sn3hcv/doc.html?fnce932e80e5de183ab73eae09d4d64a74&rs/upload/synap/202005/.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.