$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

미디어 이슈를 통해 본 포스트 코로나 시대의 도서관 서비스 연구

A Study on Library Service in the Post-COVID Era through Issues on Media

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.51 no.3, 2020년, pp.251 - 279  

박태연 (전북대학교 문화융복합아카이빙연구소) ,  오효정 (전북대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 최근 코로나바이러스감염증-19(코로나19)가 도서관 내외부 환경에 미친 파장에 주목하고, 감염병의 사회적 확산에 따른 도서관계의 대응 활동 양상을 살펴보았다. 또한 도서관을 둘러싼 환경 변화를 가늠하기 위하여 텍스트 마이닝 기술을 활용해 뉴스의 보도 양상과 주요 이슈 변화를 분석함으로써 코로나19에 대한 국내 도서관계의 대응을 파악하였으며, 소셜미디어를 통해 도서관에 대한 이용자들의 인식과 요구가 어떻게 변화하였는지 알아보았다. 수집된 뉴스보도 1,852건과 도서관 관련 트윗 227,983건을 대상으로 주요 이슈를 도출한 결과, 비대면 상황의 장기화, 전자책 대출의 증가, 온라인 서비스 및 사서에 대한 기대감 향상, 도서관 공간 요구의 재조명이라는 시사점을 도출하였다. 마지막으로 언택트(비대면) 상황에서 제공된 도서관 서비스들의 대표 사례를 선정하여 장서, 서비스, 공간으로 구분·정리함으로서 향후 포스트 코로나 시대에 대응하는 도서관 서비스의 방향성을 가늠하고자 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study noted the recent impact of Coronavirus Disease-19 (Corona 19) on the environment surrounding the library, and investigated the libraries' response activities. In addition, related issues on news media and social media were detected based on text mining techniques to engage environmental c...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
코로나바이러스감염증-19은 어떻게 전파되는가? 2020년, 전 세계를 강타한 코로나바이러스감염증-19(이하 코로나19)는 SARS-CoV-2 감염에 의한 호흡기 증후군으로 제1급감염병 신종감염병증후군으로 분류되며, 현재까지는 비말(침발울), 접촉을 통해 전파되는 것으로 알려져 있다. 14일에 이르는 잠복기(평균 4~7일)까지 고려할 때, 전파 경로 및 환자, 접촉자 관리가 쉽지 않아 현재(2020년 8월)까지 혼란은 계속되고 있다(질병관리본부 2020).
코로나19로 인한 감염병위기경보가 심각 단계에 접어듬에 따라 공공도서관은 어떻게 서비스를 제공하고 있는가? 이에 감염병위기경보가 ‘심각’ 단계에 접어든 2월말부터 도서관계에서도 여러 대응 활동이 이루어지고 있다. 공공도서관은 일제히 임시 휴관에 돌입하였으며, 이용자 방문이 제한된 상태에서 서비스 제공을 이어가고 있다. 현장의 발 빠르고 능동적인 대응 활동에도 불구하고 코로나19가 장기화 국면에 돌입하게 되면서 도서관은 ‘사회적 거리두기’ 상황에서도 ‘공중의 정보이용 · 조사 · 연구 · 학습 · 교양 · 평생교육 등에 이바지하는 시설’이라는 근본적인 기관 역할을 수행하기 위한 서비스들을 이어가야 하는 상황에 처해 있다.
코로나19로 인해 혼란이 계속되고 있는 이유는? 2020년, 전 세계를 강타한 코로나바이러스감염증-19(이하 코로나19)는 SARS-CoV-2 감염에 의한 호흡기 증후군으로 제1급감염병 신종감염병증후군으로 분류되며, 현재까지는 비말(침발울), 접촉을 통해 전파되는 것으로 알려져 있다. 14일에 이르는 잠복기(평균 4~7일)까지 고려할 때, 전파 경로 및 환자, 접촉자 관리가 쉽지 않아 현재(2020년 8월)까지 혼란은 계속되고 있다(질병관리본부 2020). 이러한 사상 초유의 사태는 전세계 사람들의 일상에 큰 변화를 가져오고 있으며, 최초 발원지와 근접한 우리나라의 경우 국가적인 차원의 대응이 활발히 이루어지고 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (47)

  1. Kang, Chul. 2020. "How Should Messages be Communicated in Covid 19 Pandemic?" CHEOLHAK, 143: 87-109. 

  2. "Cheolsan Library Operating Unattended Online Service." 2020. Gwangmyeong Daily. July. 2. [cited 2020. 8. 3]. 

  3. Ministry of Economy and Finance. 2020. Current Affairs Economic Glossary. 

  4. Kim, Kyung-Jib et al. 2017. "Library Discourse: Talking about the Future of the LIBRARY: 7 Questions about the Meaning and Role of the Future Library." Suwon: Gyeonggi-do Cyber Library. 

  5. Kim, Sang-Mi. 2020. "Analysis of Press Articles in Korean Media on Online Education Related to COVID-19." Proceedings of Digital Contents Society, 21(6): 1091-1100. 

  6. Kim, Sung-Won. 2020. "A Study on the Sustainability of Library Service in the Situation of Infectious Disease." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 54(2): 247-267. 

  7. Kim, Pook. 2006. "A Study on the Present Condition and Countermeasure Plan for the Disaster Protection in Public Library of Korea." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 40(4): 85-110. 

  8. Nonhyeon Library Home Page. 2020. Nonhyeon Library Librarian's Recommended Book. [cited 2020. 5. 19]. 

  9. Ryu, Young-Ho. 2020a. "COVID-19 Spread and U.S. Library Response." National Assembly Library, 479: 24-27. 

  10. Ryu, Young-Ho. 2020b. "COVID-19 Spread and U.S. Library Response. II." National Assembly Library, 480: 24-27. 

  11. "Reinforcement of non-face-to-face Book Loan Services for Libraries in Muju Region." 2020. The Jeonbuk Ilbo. April 1. [cited 2020. 8. 14]. 

  12. Park, Myeong-Jun. 2020. "COVID-19 Crisis and Expansion of "Social Space of Publicity"." Labor Review, 184: 7-21. 

  13. Park, Won-Jae. 2020. "Post-corona Era, National Society Digital Transformation." KISO JOURNAL, 39: 10-14. 

  14. Bang, Joon-Peel. 1997. "Establishment of Disaster Measures for Library Books." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 8(1): 135-155. 

  15. Bae, Young-Im and Hye-Ri Shin. 2020. "COVID-19, Accelerate Untact Society." Issues & Diagnosis, 416: 1-26. 

  16. Ministry of Health and Welfare. 2020. Planning to Install and Operate a Respiratory Center Dedicated Clinic in Preparation for the Prolonged Period of COVID-19. 

  17. Pusan National University Library Blog. 2020. Free Temporary Access to the Institute of Physics e-Book. [cited 2020. 8. 3]. 

  18. Seoul Metropolitan Government Home Page. 2020. Subscribe to the Library with Seoul Citizen Card App … Implementation of Non-face-to-face Services. [cited 2020. 8. 13]. 

  19. Seoul Metropolitan Office of Education Digital Library Home Page. [cited 2020. 8. 11]. 

  20. "Seongnam City Public Library Drive Walk-Through Second Week … More than 15,000 People Visited." 2020. Liberalmedia. April 29. [cited 2020. 8. 3]. 

  21. Sorbonne Library Home Page. [cited 2020. 8. 13]. 

  22. Anseong Home Page. 2020. Anseong City Central Library, Online Reading Activity Started. [cited 2020. 8. 19]. 

  23. "Our Neighborhood Non-face-to-face Library Service "Libraries are Alive and Evolving"." 2020. Localnaeil. July 10. [cited 2020. 8. 19]. 

  24. Yoo, Hye-Eun et al. 2020. "A Study on the Status of Academic Information Services in University Libraries Under the COVID-19 Situation." Proceedings of 27th Korean Society for Information Society, 221-224. 

  25. Lee, Kwi-Bok. 2012. "Librarian's Contrast-Earthquake, Tsunami and Library Disaster Countermeasures." Library Culture, 441: 28-32. 

  26. Lee, Mi-Suk, Jae-Yun Lee, and Seung-Wook Lee. 2020. "A Study on the Non-face-to-face Service of Public Libraries in Post-Corna: Centering on Yeongdeungpo District Library, Yeongdeungpo Cultural Foundation." Proceedings of 27th Korean Society for Information Society, 225-228. 

  27. Lee, Sang-Baek. 2019. "The Study of Key Elements to Establish Natural Disaster Preparedness Plan in Libraries and Archives." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 30(1): 101-119. 

  28. Lee, Sae-Mi, Seung-Eui Ryu, and Soon-Jae Ahn. 2020. "Mass Media and Social Media Agenda Analysis Using Text Mining: Focused on '5-day Rotation Mask Distribution System'." The Journal of the Korea Contents Association, 20(6): 460-469. 

  29. ECO Home Page. [cited 2020. 8. 13]. 

  30. ECO. 2020. Book Drive. [cited 2020. 8. 10]. 

  31. Lee, Jae-Wan. 2020. "Changes and New Directions of Community Welfare in the Era of New Normal after COVID-19." Proceedings of Korea Association Of Community Welfare Studies, 3-28. 

  32. Lee, Jung-Soo et al. 2016. "Development of a Safety Management Manual for Public Libraries." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 50(2): 77-100. 

  33. Chang, Woo-Kwon. 2002. "Effects of COVID-19 on University Libraries." Proceedings of 27th Korean Society for Information Society, 215-220. 

  34. Jeon, Chang-Ho. 2014. "Disaster Preparedness and Safety Measures for Libraries-Disaster Preparedness Plan of Library for Disaster Management." Journal of the Island Culture, 55(7): 16-22. 

  35. Central Disaster and Safety Countermeasures Headquarters. 2020. Detailed Guidelines for Distance from Life [3rd edition]. 

  36. Center for Disease Control. 2020. Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). [cited 2020. 8. 1]. 

  37. "Let's Stay Home and Read Books … the Use Rate of Gangnam-gu e-Library Increased by 75% in COVID-19." 2020. Seoul Economic. April 17. [cited 2020. 8. 1]. 

  38. Chungnam Library Home Page. [cited 2020. 8. 11]. 

  39. "Chungbuk Jungwon Education and Culture Center Operates 'Free Non-face-to-face Book Delivery Service'." 2020. The Deajon Ilbo. March 12. [cited 2020. 8. 1]. 

  40. "Libraries in the 'Corona Era' … Enhanced e-Library Services for Working-through and Drive-through Loans." 2020. The Yeongnam Ilbo. April 13. [cited 2020. 8. 7]. 

  41. "How do Korean Libraries … Inquiries about Corona Response in the World." 2020. Edaily. May 20. [cited 2020. 8. 1]. 

  42. Korean Library Association. 2020. Libraries' Position on the COVID-19 Situation. [cited 2020. 8. 1]. 

  43. Hyun, Jeong-Hee et al. 2020. "Interim Epidemiological and Clinical Characteristic of COVID-19 28 Cases in South Korea." Weekly Health and Illness, 13(19): 464-474. 

  44. Hyun, Hye-Won. 2014. "Disaster Preparedness and Safety Measures for Libraries-How to Quickly Respond to Library Materials in Case of Disaster." Journal of the Island Culture, 469: 23-27. 

  45. 360cities Home Page. [cited 2020. 8. 13]. 

  46. ""More eBooks, Read More Comfortably" … Paiknam Academic Information Center Expands the Number and Period of e-Book Loans in Korea." 2020. Hanyang News H. April 27. [cited 2020. 8. 1]. 

  47. Lee, Jisue and Jonathan M. Hollister. 2020. "Internet-Mediated Research in the Age of Social Distancing: Methodological Reflections and Recommendations from Two Online Research Projects." Journal of Korean Library And Information Science Society, 51(2): 319-353. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트