$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

2020년 EBS 연계교재와 대학수학능력시험의 듣기 및 읽기 어휘 분석
Vocabulary Analysis of Listening and Reading Texts in 2020 EBS-linked Textbooks and CSAT 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.20 no.10, 2020년, pp.679 - 687  

강동호 (서울과학기술대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 BNC 어휘목록과 2015 교육부 기본 어휘를 중심으로 EBS 연계교재와 대학 수능시험의 어휘를 분석하고자 한다. 어휘점유율과 빈도를 분석하기 위해서 AntWordProfiler 어휘 분석프로그램이 사용되었다. 결과를 보면, 2020 EBS 수능 영어 듣기와 읽기 연계 교재는 각각 BNC 3,000 단어와 4,000 단어를 가지고 약 95%를 이해할 수 있다는 것을 보여준다. 그러나 EBS 듣기와 읽기 교재의 98%의 단어를 이해하기 위해서는 각각 4,000과 8,000 단어가 필요하다는 것을 알 수 있다. 다른 한편으로 2020 수능영어시험 듣기와 읽기의 95%를 이해하기위해서는 각각 2,000과 4,000 단어가 요구되며, 98%의 경우에는 추가적으로 4,000과 7,000의 단어가 필요하다. 결과적으로 EBS 연계교재가 대입수능영어시험보다 더 많은 어휘의 양을 요구한다는 것을 알 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The present study aims to investigate lexical coverage of BNC (British National Corpus) word lists and 2015 Basic Vocabulary of Ministry of Education in 2020 EBS-linked textbooks and CSAT. For the data analysis, AntWordProfiler was used to find lexical coverage and frequency. The findings showed tha...

주제어

표/그림 (8)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • It is necessary to examine the vocabulary used in the EBS-linked textbooks and CSAT in 2020. Therefore, this study aims to investigate the lexical coverage of BNC word lists and the Basic Vocabulary of Ministry of Education (2015) in 2020 EBS-linked textbooks and CSAT tests.
  • Similarly, it also showed that the words in CSAT reading tests have increased from 3,761 in 2016 to 3,796 tokens in 2019; the words not in the list from 290 in 2016 to 343 tokens in 2019. This study aims to examine the lexical coverage of BNC word lists and 2015 Basic Vocabulary of Ministry of Education in both 2020 CSAT and EBS-linked textbooks.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (22)

  1. B. Laufer, "Lexical Thresholds for Reading Comprehension: What They Are and How They Can Be Used for Teaching Purposes," TESOL Quarterly, Vol.47, No.4, pp.867-372, 2013. 

  2. P. Nation, "How Large a Vocabulary is Needed for Reading and Listening?," Canadian Modern Language Review, Vol.63, No.1, pp.58-82, 2006. 

  3. S. Webb and J. Macalister. "Is Text Written for Children Useful for L2 Extensive Reading?," TESOL Quarterly, Vol.47, No.2, pp.300-322, 2013. 

  4. B. Laufer, "What percentage of text-lexis is essential for comprehension?," In C. Lauren, & M. Nordman (Eds.), Special language: From humans thinking to thinking machines, pp.316-323, Bristol, Uk: Multilingual Matters, 1989. 

  5. S. Webb and M. Rodgers. "The Lexical Coverage of Movies," Applied Linguistics, Vol.30, No.3, pp.407-427, 2009. 

  6. D. Hirsh and P. Nation, "What Vocabulary Size Is Needed to Read Unsimplified Texts for Pleasure?," Reading in a Foreign Language, Vol.8, No.2, pp.689-696, 1992. 

  7. M. Hu and P. Nation, "Unknown Vocabulary Density and Reading Comprehension," Reading in a Foreign Language, Vol.13, No.1, pp.403-430, 2000. 

  8. H. van Zeeland and N. Schmitt, "Lexical Coverage in L1 and L2 Listening Comprehension: The Same or Different from Reading Comprehension?," Applied Linguistics, Vol.34, No.4, pp.457-479, 2013. 

  9. Ministry of Education. English Curriculum, 2015. 

  10. G. H. Cho, A corpus-based analysis of the vocabulary level of EBS CSAT books and high school English textbooks, Master's Thesis, Yonsei University, 2013. 

  11. M. W. Choi, Corpus-based Lexical Analysis of the National English Curriculum, College Scholastic Ability Test, and EBS Textbooks, Master's Thesis, Korea National University of Education, 2019. 

  12. B. Laufer and G. Ravenhorst-Kalovski. "Lexical Threshold Revisited: Lexical Text Coverage, Learners' Vocabulary Size and Reading Comprehension," Reading in a Foreign Language, Vol.22, No.1, pp.15-30, 2010. 

  13. N. Schmitt, X. Jiang, and W. Grabe. "The Percentage of Words Known in a Text and Reading Comprehension," The Modern Language Journal, Vol.95, No.1, pp.26-43, 2011. 

  14. W. Bonk, "Second language lexical knowledge and listening comprehension," International Journal of Listening, Vol.14, No.1, pp.14-31, 2000. 

  15. S. Webb and M. Rodgers, "Vocabulary Demands of Television Programs," Language Learning, Vol.59, No.2, pp.335-366, 2009. 

  16. F. Tegge. "The Lexical Coverage of Popular Songs in English Language Teaching," System, Vol.67, pp.87-98, 2017. 

  17. Ministry of Education, Foreign Languages Curriculum, Vol.1, 1997. 

  18. Ministry of Education and Human Resources Development, Foreign Languages Curriculum, Vol.1, 2007. 

  19. Ministry of Education, Science, & Technology. English Curriculum, 2011. 

  20. D. H. Kim, A Corpus-based Comparative Analysis of Lexical Difficulty in the English Test for College Scholastic Ability Tests and EBS English Books, Master's Thesis, Pusan National University, 2016. 

  21. M. West, A General Service List of English Words, London: Longman, Green & Co, 1953. 

  22. A. Coxhead, "A New Academic Word List," TESOL Quarterly, Vol.34, No.2, pp.213-238, 2000. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로