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의과대학생을 위한 죽음학 수업
Course on Death and Dying for Medical Students 원문보기

의학교육논단 = Korean medical education review, v.22 no.3, 2020년, pp.153 - 162  

박중철 (가톨릭대학교 의과대학 인천성모병원 가정의학과)

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The aim of modern medicine is to prolong life by fighting death. Doctors have traditionally believed that this was an ethical good deed. The negative connotation surrounding death has led to the avoidance of terminally ill patients. But in a modern society where death is medicalized, doctors have to...

주제어

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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
의대생을 위한 죽음교육에서는 인간의 죽음에 대하여 어떤 태도가 필요하다고 말하고 있는가? 의대생을 위한 죽음교육은 생명체로서의 인간에만 집중했던 기존 태도의 반성을 통해 인격체로서의 인간의 죽음을 이해하고 다룰 수 있는 교육을 지향해야 한다. 이러한 문제의식의 수용과 죽음에 대한 새로운 이해를 위해서는 서사적 생명윤리에 기반한 의학적 정체성, 다시 말해 생명을 기계장치의 숫자로 측정되는 생물학적 징후상태(sign)가 아닌 삶의 서사가 이어져가는 맥락(context)으로 바라보는 태도가 필요하다[15]. 그러므로 의대생과 의료인을 위한 죽음교육의 방향은 그들에게 생명과 죽음을 의학적 성공과 실패로 구분하지 않고, 삶이라는 맥락 안에 통합시켜 이해하는 서사적 정체성을 갖추도록 이끄는 것이다.
정체성이란 무엇인가? 오늘날 대한민국의 병원은 중환자실에서부터 장례식장까지 한 공간에 불러들여 삶과 죽음 사이 ‘기이하고도 편안한 동거’를 이루는데 성공하였지만[4], 그 기이한 공간 속에서 의료인들은 정체성의 혼란에 빠져 있다. 전통적으로 ‘정체성(identity)’이란 시간과 공간의 변화 속에서도 자기 자신의 동일성과 연속성을 깨닫고, 이를 타인으로부터 인정받는 것이다[5]. 다시 말해 정체성은 자기 내부에 흔들리지 않는 ‘중심가치’이며 고정되고 불변하는 속성을 지니고 있다[6].
의료인이 환자가 죽거나 말기상태에 이를 때 수치심과 함께 자존감의 추락을 겪는 근본적인 이유는 무엇인가? 그동안 의학교육은 ‘생명지상주의’를 의학의 중심가치이자 의료인의 정체성으로 강조해왔다. 그 결과 의료인은 환자가 죽거나 말기상태에 이르면 자신의 최선이 실패했다고 여겨 수치심과 함께 자존감의 추락을 겪게 된다[7,8]. 나아가 이런 자존감의 추락을 마주할 자신이 없는 경우 죽음에 대해 연명의료에 집착하기도 한다[2].
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참고문헌 (25)

  1. Korean Statistical Information Service. Press releases: 2017 cause of death statistics results [Internet]. Daejeon: Statistics Korea; 2018 [cited 2020 Aug 18]. Available from: http://kostat.go.kr/portal/korea/kor_nw/3/index.board?bmoderead&aSeq370711&pageNo8&rowNum10&amSeq&sTarget&sTxt. 

  2. Chen PW. Final exam: a surgeon's reflections on mortality. Park WB, translator. Seoul: Gongzone; 2009. 

  3. Kim HS. Dying in a ctiy. Paju: Ddstone; 2017. 

  4. Chun SY. The incongruity of funeral halls in hospitals. Soc Thoughts Cult. 2014;30:291-325. 

  5. Erikson EH. Identity: youth and crisis. New York (NY): WW Norton & Company; 1968. 

  6. Ko MS. New perspective of education for identity: narrative identity. J Korean Educ. 2003;30(1):5-32. 

  7. Meier DE, Back AL, Morrison RS. The inner life of physicians and care of the seriously ill. JAMA. 2001;286(23):3007-14. 

  8. Kim SY. Introduction to hospice palliative medicine. J Korean Med Assoc. 2008;51(6):505-8. 

  9. Park JT. Court decisions and legal considerations about the withdrawal of the life-prolonging medical care. J Korean Med Assoc. 2019;62(7):358-68. 

  10. Economist Intelligence Unit. The quality of death: ranking end-of-life care across the world [Internet]. London: Economist Intelligence Unit; 2010 [cited 2020 Aug 18]. Available from: http://www.lienfoundation. org/sites/default/files/qod_index_2.pdf. 

  11. Current address and challenges of 'creating a well-dying culture': seminar and awards ceremony to celebrate the second anniversary of the Life-sustaining Treatment Decision Act [Internet]. Seoul: National Agency for Management of Life-Sustaining Treatment; 2020 [cited 2020 Aug 18]. Available from: https://lst.go.kr/comm/referenceDetail.do? pgNo1&cate&searchOption0&searchText&bno1666. 

  12. The SUPPORT Principal Investigators. A controlled trial to improve care for seriously ill hospitalized patients: the Study to Understand Prognoses and Preferences for Outcomes and Risks of Treatments (SUPPORT). JAMA. 1995;274(20):1591-8. 

  13. Burt RA. Death is that man taking names: intersections of American medicine, law, and culture. Berkeley (CA): University of California Press; 2002. 

  14. Volandes AE. The conversation: a revolutionary plan for end-of-life care. Park JY, Ko JM, translators. Seoul: Cheongnyunuisa; 2016. 

  15. Hwang IK. The role of narrative in biomedical ethics. J Korea Bioeth Assoc. 2011;12(1):1-18. 

  16. Giddens A. Modernity and self-identity: self and society in the late modern age. Stanford (CA): Stanford University Press; 1991. 

  17. Freire P. Pedagogy of the oppressed. Nam KT, translator. Seoul: Greenbee; 2018. 

  18. Leombruni P, Loera B, Miniotti M, Zizzi F, Castelli L, Torta R. Confirmatory factor analysis of the Frommelt Attitude Toward Care of the Dying Scale (FATCOD-B) among Italian medical students. Palliat Support Care. 2015;13(5):1391-8. 

  19. Kim HW, Park JC. The influence of death education on medical students' attitudes towards end-of-life care: a preliminary study. Korean Med Educ Rev. 2018;20(3):150-5. 

  20. Rank O. Beyond psychology. Jeong MJ, translator. Seoul: Boogle Classics; 2015. 

  21. Becker E. The denial of death. Roh SY, translator. Seoul: Hanbit Biz; 2019. 

  22. Solomon S, Greenberg J, Pyszczynski T. The worm at the core: on the role of death in life. Lee EK, translator. Seoul: Next Wave Media; 2015. 

  23. Vailent GE. Aging well: surprising guideposts to a happier life from the landmark Harvard study of adult development. Lee DN, translator. Seoul: Frontier; 2010. 

  24. Ricoeur P. Hermeneutics and the Human sciences : essays on language, action, and interpretation. Yoon CH, translator. Seoul: Seogwangsa; 2003. 

  25. Ricoeur P. Temps et recit III. Kim HS, Lee KR, translators. Seoul: Munji Publishing; 2004. 

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