$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

E-girl과 E-boy 패션 이미지에 나타난 디지털 페르소나
Digital persona in E-girl and E-boy fashion images 원문보기

The Research Journal of the Costume Culture = 복식문화연구, v.28 no.5, 2020년, pp.692 - 704  

어경진 (연성대학교 패션디자인비즈니스과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The aim of this study is to select MLMA and Noen Eubanks as representatives of Gen Z's unique subculture 'E-girl' and 'E-boy' to analyze fashion images and determine their meaning through the perspective of persona. To conduct this study, a literature review and case studies were combined and fashio...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • E-girl과 E-boy의 다양한 이미지들은 Gen Z만의 독특한 문화를 반영하며, 타 집단과의 차이와 그들의 정체성을 중요하게 드러낸다는 점에서 패션 트렌드의 중요한 키워드로 주목해야할 필요가 있다. 따라서 Gen Z의 중요한 하위문화인 E-girl과 E-boy의 패션 이미지를 분석하고 이를 통해 페르소나를 발견하여 Gen Z의 독특한 하위문화를 이해하는 데에 도움이 되고자 하였다.
  • 따라서 본 연구의 목적은 소셜 미디어에서의 Gen Z가 자기표현의 새로운 방식으로써 표현하고 있는 다양한 E-girl과 E-boy의 패션 이미지를 분석하고, 페르소나 관점을 통해 그 의미를 파악하는데 있다. 이를 통해 미래의 트렌드를 이끌어갈 Gen Z의 문화를 이해하고 그들의 미의식을 해석할 수 있는 근거를 마련하고자 한다.
  • 따라서 본 연구의 목적은 소셜 미디어에서의 Gen Z가 자기표현의 새로운 방식으로써 표현하고 있는 다양한 E-girl과 E-boy의 패션 이미지를 분석하고, 페르소나 관점을 통해 그 의미를 파악하는데 있다. 이를 통해 미래의 트렌드를 이끌어갈 Gen Z의 문화를 이해하고 그들의 미의식을 해석할 수 있는 근거를 마련하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
E-girl과 E-boy가 보여주고 있는 것은 무엇인가? ). 이들은 소셜 미디어에서의 획일화되고 완벽한 이미지에 반대하며 마치 위장과 변신을 한 듯 짙은 메이크업과 독특한 패션으로 낯설고 판타지적 패션 이미지를 추구하며 디지털 페르소나를 보여주고 있다. 셰리 터클(Turkle, 1995/2003)은 가상 사회 속의 페르소나(persona)를 통해 자신이 가진 다양한 자아상을 순환적으로 경험하고, 그 과정에서 자아를 인식하고 표현하며 의미를 재구성하는 창조적 가능성에 주목했다.
Gen Z란 무엇인가? 어린 시절부터 디지털 환경에 노출된 Gen Z(Generation Z)는 소셜 미디어에 익숙하며, 텍스트보다 이미지와 동영상을 선호하는 세대로 ‘디지털 네이티브(digital native)’ 또는 스마트 폰을 자신의 신체 일부처럼 사용하는 ‘포노 사피엔스(phono sapience)’로 언급된다. Gen Z를 구분하는 시각은 다양하나 보통 1995년 이후에 태어난 세대를 의미하며, 현재까지 가장 디지털로 크리에이티브한 세대라고 볼 수 있다. 2019년 ‘Into Z Future’ 보고서에 의하면, Gen Z의 51%는 이전 세대보다 더 창의적이라고 느끼고 있으며, Gen Z의 55%가 오프라인에서 경험하는 것보다 소셜 앱과 인터넷이 더 창의적인 공간으로 생각하고, 56%가 소셜 미디어 앱을 사용하여 자신을 창의적으로 표현하고 있는 것으로 나타났다(JWT Intelligence, 2019).
페르소나란 무엇인가? 페르소나는 그리스 어원의 ‘가면’을 나타내는 말로 ‘외적 인격’ 또는 ‘가면을 쓴 인격’을 의미한다. 배우가 무대 위에서 여러 가면을 쓰고 그에 맞는 역할을 하는 것처럼 페르소나는 개인이 사회라는 무대에서 주어진 환경에 맞게 사용하는 사회적 가면이라고 볼 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (43)

  1. Abraham, C. (2019, September 2). What is an eboy and how are they raising awareness of mental health, one TikTok video at a time? Screen Shot, Retrieved August 18, 2020, from https://screenshot-media.com/visual-cultures/influencers/eboy-tiktok/ 

  2. Bateman, K. (2020). Melovemealot on cloning herself on instagram, genderless beauty, and more. Dazeddigital, Retrieved October 1, 2020, from https://www.dazeddigital.com/beauty/head/article/48040/1/melovemealot-mlma-calvin-klein-ck-everyonefragrance-campaign-interview 

  3. Chan, E. (2019, December 15). 5 things you need to know about the new face of celine, TikTok star Noen Eubanks. Vogue, Retrieved August 18, 2020, from https://www.vogue.co.uk/miss-vogue/article/tiktok-star-noen-eubanks-celine-campaign 

  4. Chang, M. S., & Yang, S. H. (2000). A study on the grotesque make-up in the late 1990’s - Focused on make-up advertisements and collections -. The Research Journal of the Costume Culture, 26(3), 436-449. 

  5. Cho, Y. (2019, August 30). 브랜드 프로필: 스쿠읏어페럴 [Brand profile Skoot apparel]. Hypebeast, Retrieved October 1, 2020, from https://hypebeast.kr/2019/8/brand-profile-skoot-apparel-underground -streetwear-korean-brand-billie-eilish-bts-blackpink-jid-kid-milli 

  6. E-girls and e-boys. (n.d.). In Wikipedia. Retrieved October 22, 2020, from https://en.wikipedia.org/wiki/E-girls_and_e-boys 

  7. FirstViewKorea. (2020, May 18). 2021 youth culture trend - HOMEbuddy. Retrieved August 18, 2020, from http://www.firstviewkorea.com/#!/trendview/seminar/all/list 

  8. Goldfine, J. (2020, February 12). MLMA serves up cursed fashion in crispy crocs. Paper, Retrieved October 1, 2020, from https://www.papermag.com/mlma-crocs-kfc-collab-2645124936.html?rebelltitem15#rebelltitem15 

  9. Han, C. H. (2007). A case study on persona building in digital space: Focused on the users of internet community. Unpublished master's thesis, Chung-Ang University, Seoul, Korea. 

  10. Hess, L. (2019, December 12). Meet the new face of Celine: TikTok's biggest "soft boi" star. Vogue, Retrieved August 18, 2020, from https://www.vogue.com/vogueworld/article/noen-eubanks-celinesoftboi-tiktok 

  11. Jennings, R. (2019, August 1). E-girls and e-boys. Vox. explained. Retrieved August 15, 2020, from https://www.vox.com/the-goods/2019/8/1/20748707/egirl-definition-what-is-an-eboy 

  12. JWT Intelligence. (2019, June 18). New trend report:Into Z Future. Wunderman Thompson, Retrieved September 1, 2020, from https://intelligence.wundermanthompson.com/2019/06/new-trend-reportinto-z-future/ 

  13. Kim, H. K., & Kim, S. H. (2008). The changes of feminine image expressed in the creative dancing wear - Focusing on persona and animus -. Journal of the Korean Society of Costume, 58(6), 158-171. 

  14. Kim, J. S., & Ha, J. S. (2017). An analysis of persona manifestation through fashion style. Journal of Korean Society of Fashion Design, 17(1), 55-70. doi:10.18652/2017.17.1.4 

  15. Kim, K. H., & Lee, O. H. (2002). A study on symbolic of the mask dancing. The Research Journal of the Costume Culture, 10(4), 404-418. 

  16. Kim, M. (2018, February 27). Meet the risk-taking Korean artist behind the viral wavy brow. Vogue, Retrieved August 15, 2020, https://www.vogue.com/vogueworld/article/mlma-melovemealot-koreaninstagram-artist 

  17. Kim, S. J. (2013). Virtual space persona expressed in fashion illustration. Fashion & Textile Research Journal, 15(5), 671-681. doi:10.5805/SFTI.2013.15.5.671 

  18. Lee, M. K., & Han, M. S. (2003). A study on the formative characteristics appeared in modern kitsch fashion. The Research Journal of the Costume Culture, 11(4), 578-590. 

  19. Leskin, P. (2020, March 9). Everything you need to know about E-girls and E-boys, teen gamers who have emerged as the antithesis of Instagram influencers. Business Insider, Retrieved August 10, 2020, from https://www.businessinsider.com/e-girls-definition-tiktok-e-boys-anti-influencer-teen-gamers-2019-9 

  20. MLMA [@melovemealot]. (2018, December 25). This is why I smell so good [Instagram Video]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/BrxzHRvBPeR/?utm_sourceig_web_copy_link 

  21. MLMA [@melovemealot]. (2019a, May 19). I don't like pikachu that much [Instagram Photograph]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/BxnGT-ZH13v/?utm_sourceig_web_copy_link 

  22. MLMA [@melovemealot]. (2019b, June 22). I found my self [Instagram Video]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/By-oNKEnlpJ/?utm_sourceig_web_copy_link 

  23. MLMA [@melovemealot]. (2019c, July 13). What's ur favorite pokemonzz? [Instagram Photograph]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/Bz0twyDnNwP/?utm_sourceig_web_copy_link 

  24. MLMA [@melovemealot]. (2019d, September 7). If u can sit down and do something straight up 7hours that is called "passion" [Instagram Photograph]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/B2E6JMDnkfo/?utm_sourceig_web_copy_link 

  25. MLMA [@melovemealot]. (2019e, December 23). All I want is him to be happy and I like to be in love [Instagram Photograph]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/B6YlDoQnJnR/?utm_sourceig_web_copy_link 

  26. MLMA [@melovemealot]. (2020a, March 25). To all the internet friends who staying home we will go through this together I hope my videos make ur feel better [Instagram Photograph]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/B-H_csrHnIn/?utm_sourceig_web_copy_link 

  27. MLMA [@melovemealot]. (2020b, May 23). I guess my music is emo trap [Instagram Video]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/CAgLTgsHbuG/?utm_sourceig_web_copy_link 

  28. MLMA [@melovemealot]. (2020c, Jun 13). So many people asked me where are my clonesat. She is anime girl now [Instagram Photograph]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/CBV96uFDLJo/?utm_sourceig_web_copy_link 

  29. MLMA [@melovemealot]. (2020d, August 11). All I want is him to be happy and I like to be in love [Instagram Photograph]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/CDt1PXSHC93/?utm_sourceig_web_copy_link 

  30. MLMA [@melovemealot]. (2020e, September 7). I made sound track for the 4th slide so if u wanna hear more goodness go listen to my songs [Insta gram Photograph]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/CC1NJYunecI/?utm_sourceig_web_copy_link 

  31. Noen Eubanks [@noeneubanks__]. (2019a, September 13). Noen fan page [Instagram Photograph]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/B18sTQLAFoI/ 

  32. Noen Eubanks [@notnoen]. (2019b, August 28). Roses are red, violets are blue- Some birds brought me a fish. his name is peter [Instagram Photograph]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.instagram.com/p/B1rh1M0HGMh/?utm_sourceig_web_copy_link 

  33. Noen Eubanks [@noeneubanks]. (2019c, October 7). Do my makeup again: 0 I look like parzival [Tik tok Video]. Retrieved August 23, 2020, from https://www.tiktok.com/@noeneubanks/video/6744785018280742149?langko 

  34. Noen Eubanks [@noeneubanks]. (2019d, December 8). Turning into @gogogabriella because vibes [Tik tok Video]. Retrieved August 25, 2020, from https://www.tiktok.com/@noeneubanks/video/6767839224889609478?langko 

  35. Noen Eubanks [@noeneubanks]. (2019e, December 15). [Tiktok Video]. Retrieved August 25, 2020, from https://www.tiktok.com/@noeneubanks/video/6770414526677404934?langko 

  36. Noen Eubanks [@notnoen]. (2020a, February 25). My face on the face but seriously thank you guys so much for everything [Instagram Photograph]. Retrieved August23, 2020, from https://www.instagram.com/p/B89pd5DnF4d/?utm_sourceig_web_copy_link 

  37. Noen Eubanks [@noeneubanks]. (2020b). [Tiktok Video]. Retrieved August 25, 2020, from https://www.tiktok.com/@noeneubanks/video/6812709910879505669?langko 

  38. Noen Eubanks [@noeneubanks]. (2020c). Pov: The make up took@abbyrartistry so fricken long, let this flop and I will cry #joker#harleyquinn [Tiktok Video]. Retrieved August 25, 2020, from https://www.tiktok.com/@noeneubanks/video/6790792238571015430?langko 

  39. Park, J. H. (2008). A study on specialty of persona item at fashion show. Unpublished master's thesis, Kyung-Hee University, Seoul, Korea. 

  40. Persona. (n.d.). In Naver encyclopedia. Retrieved September 1, 2020, from https://terms.naver.com/entry.nhn?docId350370&cid42617&categoryId42617 

  41. Simon, L., & Kelley, T. (2007). Everybody hurts: An essential guide to Emo culture. New York: Harper Collins Publishers. 

  42. Turkle, S. (2003). 스크린 위의 삶 [Life on the screen:Identity in the age of the internet] (Y. S. Choi, Trans.). Seoul: Minumsa. (Original work published 1995) 

  43. Ye, M. H., & Yim, E. H. (2015). Persona marketing of fashion designers. The Korean Society of Clothing and Textiles, 39(3), 446-456. doi:10.5850/JKSCT.2015.39.3.446 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로