$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수직정원을 활용한 초등학교 식물교육프로그램 운영 효과 분석
Effect of Plant Educational Programs Elementary School using Vertical Garden 원문보기

環境復元綠化 = Journal of the Korean Society of Environmental Restoration Technology, v.23 no.5, 2020년, pp.73 - 86  

정나라 (국립원예특작과학원 도시농업과) ,  유수진 (국립원예특작과학원 도시농업과) ,  김광진 (국립원예특작과학원 도시농업과) ,  한승원 (국립원예특작과학원 도시농업과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In the modern era, the elementary schools in the Republic of Korea are advanced with the competitive world. Thus advancement in technology, and other factors in the elementary schools are releases some kind of particulate matter (PM), which causes deleterious effects on school students health, acade...

주제어

표/그림 (14)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 초등학교 교실의 미세먼지 저감 및 환경에 대한 학생들의 인식 제고를 위한 체험형 교육 프로그램으로 개발한 그린스쿨의 운영과 효과를 구명하기 위하여 수행되었다.
  • 본 연구는 초등학생을 대상으로 하는 식물 및 환경 교육 프로그램을 개발하였다.
  • 식물 교육프로그램에 의한 교육적 효과를 분석한 연구에서는 환경과 식물에 대한 학생의 인식 변화를 지표로 삼고 있다. 본 연구에서도 교 육프로그램에 의한 교육적 효과를 파악하기 위하여 환경친화적 태도와 식물친숙도에 대한 인식을 측정하였다. 환경친화적 태도란 환경의 질 향상을 위하여 일상생활 중 환경문제를 야기하는 행동을 배제하고, 생태계의 평형성과 자기 조절 기능을 회복시키는 생활양식을 선택하며, 스스로 절약하는 생활을 실천하고 오염된 환경을 개선하여 현재와 미래에도 지속적으로 쾌적한 환경에서 살아갈 수 있게 하려는 태도를 의미한다(Seo, 1999; You et al, 2017).
  • 본 연구의 목적은 수직정원을 활용한 식물교육프로그램이 학생들에게 미치는 교육적 효과와 실내 공기질 개선에 미치는 환경적 영향을 분석하는 것이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
수직정원이란 무엇을 의미합니까? 그 동안 실내에서 진행된 식물 활용 프로그램으로는 수직정원으로 활용가능 한 부착형 화분 제작 등이 있다(Kim & Lee, 2008). 수직정원이란 구조물의 벽면을 수목 또는 초화류로 피복한 것을 의미한다. 실내에 적용 가능한 패널형 수직정원은 패널의 크기 및 적용 가능한 식물이 규격화 되어 있기 때문에, 수직정원을 활용한 교육 프로그램은 학생들이 식물을 직접 관찰하고 설계하여 조성할 수 있는 특징이 있다.
미세먼지 관련 교육프로그램들이 개발되고 있는 이유는 무엇입니까? 한편, 학교 자율활동프로그램 등의 일환으로 미세먼지 관련 교육프로그램들이 개발되고 있다. 미세먼지에 대한 이해뿐만 아니라 환경에 대한 올바른 인식, 태도, 그리고 가치를 정립할 수 있기 때문에 다양한 연구가 수행되고 있다. 서울시와 서울산업진흥원에서 중학생을 대상으로 한 ‘도전!미세먼지ZERO’은 미세먼지에 대한 정보를 교실 안에서만 학습하는 것이 아니라 지역사회 현장을 직접 방문하는 현장교육이 병행된 프로그램이다.
그린스쿨의 유형으로는 무엇이 있습니까? 관련 사업으로 학교 건축에 친환경 요소를 도입하여 에너지를 저감하고 학생들에게 환경 교육의 장을 제공하는 그린스쿨이 운영되고 있다(Ministry of Education, 2009). 그린스쿨의 유형은 생태 자연친화형 학교, 에너지절감학교, 친환경소재형 학교 등이 있으며, 그 중 생태환경 요소를 활용한 환경교육 프로그램은 활용성이 높다(Choi & Shin, 2018). 
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (33)

  1. An SY?LEE SH and KH So. 2020. The Effects of Environmental Education Program on Fin Dust on Elementary School Students' Knowledge Perception and Attitude of the Fine Dust. Environmental Education. 33(1): 76-89. (in Korean with English summary) 

  2. Cha, HY. 2014. Application and Development of Subject-Converged Plant Teaching Program for Elementary School Students. Master Thesis, Korea National University of Education 

  3. Choi H and H. Shin. 2018. Research on the State of utilization of Green School and Suggested Improvements; Focusing on the Analysis of Cases. The Journal of Sustainable Design and Educational Environment Research. 17(1): 1-11. (in Korean with English summary) 

  4. Choi GR. 2007. The Effects of Plant Learning Program Usning School Landscape on the Attitude of Elementary School Students toward the Environment. Master Thesis, Pusan National University of Education. 

  5. Elbayoumi, M.?Ramli, N.A.?Yusof, N.F.F.M. and W.A. Madhoun. 2013. Spatial and seasonal variation of particulate matter (PM10 and PM2.5) in Middle Eastern classrooms. Atmospheric Environment, 80: 389-397. 

  6. Eom YS?Park BR?Kim SG and DH Kang. 2020. A case Study on Plaoement of Portable Air Cleaner Considering Outdoor Particle Infiltration into an Elementary School Classroom. Journal of Korean Institute of Architectural Sustainable Environment and Building Systems. 14(2): 158-170. (in Korean with English summary) 

  7. Jeong E. 2019. The effect of Particulate Matter on Paediatrics & Adolescent Health. Proceedings of the Symposium on the Urban Agriculture Research Associate. Seoul: Urban Agriculture Research Associate. pp. 43-53. (in Korean) 

  8. Kang,YD. 2010. Development of the Plants Experience Learning Program for Discretionary activity time in the elementary school. Master Thesis, Korea National University of Education 

  9. Kim G and H Lee. 2017. Effects of Community-Based SSI Programs on Promoting Middle School Students’ Understanding of Issues and Character and Values as Citizens: Focused on Fine Dust Issues. Journal of the Korean Association for Science Education. 37(6): 911-920. (in Korean with English summary) 

  10. Kim HO. 2013. The Effect of Integrative Environment Program Focused on Planting Topics for Elementary School Students on Pro-Environmental Attitudes & Learning Flow. Master Thesis, Seoul National University of Education. 

  11. Kim HW?Jeong SJ?Jeong SR and SY Mun. 2018. Development and Application of Environmental Education Program for Elementary School Students Using Arduino. Environmental Education. 31(2): 167-179. (in Korean with English summary) 

  12. Kim YB and KS Lee. 2008. A Comparative Study on Sustainable Elementary School Planning and Direction for Improvement. Proceedings of Architectural Institute of Korea. pp. 153-156. (in Korean with English summary) 

  13. Kuk, JH?Yoon YH?Park BJ and WT Kim. 2008. Effects of School Froest on Satisfaction with Greenspace and Environmental Education- Focused on Elementary School Teachers'-. Journal of the Korean Society of Environmental Restoration Technology. 11(4): 57-66. (in Korean with English summary) 

  14. Kwack HR?Suh JN and AK Lee. 2007. In the classroom meet the nature. Seoul, Bumin Press. 

  15. Le, H.A. and V.T.Q. Linh. 2020. Investigation of indoor and outdoor air quality at elementary schools in Hanoi, Vietnam. VNU Journal of Science: Earth and Environmental Science. 36(1): 30-37. 

  16. Lee HS. 2005. Effects of Inquiry Learning Programs for the Environmental Education on the Pro-Environmental Attitudes of Elementary School Students. Master Thesis, Gyeongin National University of Education. 

  17. Lee JH and IS Joe. 2008. A Study on Development of Biofilter System for Removing Indoor Air Pollution used by Plants: on the basis of function of flowing air and maintaining water in operating biofilter system. Journal of People, Plants, and Environment. 11(4): 33-46. (in Korean with English summary) 

  18. Lee S and H Kim. 2019. The Effect of Particulate Matter on Human Health. Planning and Policy. 452: 42-48.(in Korean) 

  19. Lim WC. 2015. Literature Review of the Effect of the Carbon Dioxide Concentration in Classroom Air on the Students’ Learning Performance. Environmental Education. 28(2): 134-145. (in Korean with English summary) 

  20. Ministry of Education. 2009. Master Plan of Green School Project for Elementary and Middle School. Report to MOE. (in Korean) 

  21. Park HS?Kim MS?Kim SH?Ma R and MS Kim. 2020. The Influence of Awareness regarding Particulate Matter, Perceived Respiratory Symptoms, and Physical Activities on Health Promotion Behavior of Elementary School Children. Journal of the Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 27(2): 95-105. (in Korean with English summary) 

  22. Park JH?Lee TJ?Park MJ?Oh HN and YM Jo. 2020. Effects of air cleaners and school characteristics on classroom concentrations of particulate matter in 34 elementary schools in Korea. Building and Environment. 167: 106437. 

  23. Park JS. 2008. Influences of Environmental Art Education Progrmmes on Pro-Environmental Attitudes of Elementary School Students: Conducted on 3rd graders. Master Thesis, Daegu National University of Education. (in Korean with English summary) 

  24. Park KY. 2012. The Imparct of Vertical Garden Formation on Plant Growth and the Environment. Ph.D Dissertation, Kyung Hee University. (in Korean with English summary) 

  25. Pope, C.A. and D.W. Docokery. 2006. Health effects of fine particulate air pollution: lines that connect. Journal of Air Waste Management Association. 56(5): 70-742. 

  26. RDA. 2018. Green School Program Manual. JeonBuk: Hak Yae Sa. pp. 1-80. (in Korean) 

  27. Seo WS. 1999. A Strategy for Environmental Education through the Practical Arts Subject. Journal of Korean Practical Arts Education. 5(1): 73-91. (in Korean with English summary) 

  28. Sin JW?Kim H?Kim S?Kim S and JD Chang. 2014. Effects of Green Wall System Controling Indoor Thermal Environments and Carbon Dioxide. Journal of the Korea Furniture Society. 25(2): 148-153. (in Korean with English summary) 

  29. Son JR. 2019. A Study on the Current Status and Management of Particulate Matter in Schools. Proceedings of the Korean Society for Atmospheric Environment. 11. pp. 87. (in Korean) 

  30. Sung SY. 2019. Environmental Planning Contermeasures Considering Spatial Distribution and Potential Factors of Particulate Matters Concentration. Journal of the Korean Society of Environmental Restoration Technology. 23:(1): 89-96. (in Korean with English summary) 

  31. Vakalis, D.?Lepine C.?Maclean H.L. and J.A. Siegel. 2020. Can green schools influence academic performance?. Critical Reviews in Environmental Science and Technology. 2020: 1-43. 

  32. You SJ?Ham EK?Lee JA?Cho DG and JH Chon. 2017. Design Strategies to Enhance Resilience of Ecosystem Services in Urban Wetland-Using System Thinking-. Journal of the Korean Society of Environmental Restoration Technology. 20(4): 43-61.(in Korean with English summary) 

  33. Yu JY. 2009. Effect of Educational Planters for Increasing Plant-Familiarity of Elementary Children. Master Thesis, Seoul National University of Education. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로