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[국내논문] 장애학생을 위한 초등학교 과학과 e-book의 보편적 학습설계 적용 분석
Analysis of Science and E-book Application for Universal Design for Learning for Students with Disabilities 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.6 no.4, 2020년, pp.9 - 14  

이옥인 (전주대학교 중등특수교육과)

초록
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이 연구에서는 장애학생을 위해 개발된 통합교육 과학과 자료 e-book이 보편적 학습설계 측면에서 적합하게 구현되었는지 살펴보았다. 분석을 위해 2015 개정 교육과정 초등학교 과학과 3~6학년까지 일반 교과서 내용을 학습하기 어려운 장애학생을 위해 교수 적합화(adaptation)한 국가 수준 자료인 「장애학생 통합교육 교수-학습 자료: 과학과」를 선정하였다. 과학과 3~6학년 영역은 기초과학탐구, 물질, 생명, 운동과 에너지, 지구와 우주로 총 40개 단원으로 구성되어 있다. 내용분석기준은 CAST(2018)에서 제시된 UDL 3개 원칙에 따른 9개 항목의 세부항목을 기준으로 하였다. 연구결과 통합교육 과학과 e-book은 UDL 원칙 중 전략적 네트워크가 가장 많았으며, 운동과 에너지 영역에서 가장 많이 나타났다. UDL 원칙별로 살펴보면, 인지적 네트워크는 학습자에 맞는 정보제시 구현, 전략적 네트워크는 자료탐색 방식 다양화 등(4.1~5.2/6.3), 정서적 네트워크는 난이도를 최적화한 다양한 자료제시가 가장 많이 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examined whether the integrated education science and resource e-book developed for students with disabilities were properly implemented in terms of universal design for learning. For analysis, "Teaching and learning materials for inclusive education of students with disabilities: grade 3...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 기존의 UDL 원리에 따른 전자책 개발은 시도된 바 있으나 정규교육과정에 따른 교과서 접근이 아닌 비교과(다문화) 보조 학습 도구로 현장성이 제한된 바 있다 [12]. 따라서 이 연구에서는 장애학생을 위해 개발된 통합교육 과학과 자료 e-book 이 UDL 측면에서 적합하게 구현되었는지 살펴보고 장애학생을 위한 시사점을 얻고자 하였다. 연구문제는 다음과 같다.
  • 이 연구는 장애학생을 위한 통합교육 과학과 자료 e-book이 UDL 측면에서 적합하게 구현되었는지 살펴보았다. 연구결과 통합교육 과학과 e-book은 UDL 원칙 중 전략적 네트워크가 가장 많았으며, 운동과 에너지 영역에서 가장 많은 개발이 이루어진 것으로 나타났다.
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참고문헌 (15)

  1. Ministry of Education, "2019 special education statistics," Sejong: Ministry of Education, 2019. 

  2. T. E. Hall, A. Meyer, and D. H. Rose. "Universal design for learning in the classrooms: practical applications," NY: The Guilford Press, 2012. 

  3. Center for Applied Special Technology, "Universal Design for Learning guidelines (Version 2.2)," Wakefield, MA: Author, 2018. 

  4. H. Kwon, H-S. Park, and S. D. Hong, "Effect of UDL on science achievement and the analysis of subgroups in middle school students: with the latent growth class analysis," Asian journal of education, Vol. 14, No. 3, pp.1-24, 2013. 

  5. S. Cho, and S. Park, "Effects of universally designed inclusive elementary science classes on the science achievement of students without and with disabilities," Korean Journal of Special Education, Vol. 46, No. 2, pp.51-84, 2011. 

  6. H. J. Kwon, and H. S. Park, "The effects of secondary science class applied UDL on academic engagement of students with and without disabilities," The Journal of Special Children Education, Vol. 15, No. 1, pp.213-241, 2013. http://doi.org/10.21075/kacsn.2013.15.1.213 

  7. Y. Kim, N. Kim, H. Lee., and Y. Kim, "The effects of UDL based science instruction on science positive experience of middle school student," Journal of Special Education & Rehabiltation Science, Vol. 38, No. 1, pp.49-78, 2019. http://doi.org/10.23944/jsers.2019.03.58.1.3 

  8. M. Park, "User-oriented information system: focusing on STEM field," The Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol 6, No.1, pp.249-253, 2020. http://doi.org/10.17703/JCCT.20120.6.1.249 

  9. T. E. Hall, A. Meyer, and D. H. Rose, "Universal design for learning in the classrooms: practical applications," NY: The Guilford Press, 2012. 

  10. National Institute of Special Education, "Teaching and learning materials for inclusive education of students with disabilities: grade 3-4 sciences," Asan: National Institute of Special Education, 2018. 

  11. National Institute of Special Education, "Teaching and learning materials for inclusive education of students with disabilities: grade 5-6 sciences," Asan: National Institute of Special Education, 2019. 

  12. H. Cha, Y. Hwang, M. Kim., and M. Ahn, "A study on a usability evaluation for a model e-book prototype applied UDL principles," Korea Journal of the Learning Sciences, Vol. 7, No. 3, pp.95-118, 2013. 

  13. S. Choi., J-H. Jung., and S. W. Jung, "Concept and procedures of qualitative content analysis," Journal of Qualitative Inquiry, Vol. 2, No. 1, pp.127-155, 2016. 

  14. H. Cha, and J. Son, "A study of guidelines development on digital textbooks for students with disabilities applying universal design for learning," Journal of Korean Association of Computer Education, Vol. 22, No. 2, pp.51-66, 2019. http://doi.org/10.32431/kace.2019.22.2.006 

  15. H. Lee, N. Kim, Y. Kim., and Y. Kim, "Perception and successful implementation on universal design for learning of science teachers in middle School," Journal of Special Education & Rehabilitation Science, Vol. 57, No. 2, pp.133-148, 2019. http://doi.org/10.23944/jsers.2018.06.57.2.7 

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