$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

사회정의를 위한 수학과 도덕의 통합교수모델 개발 및 효과분석
Development and effect analysis of an integrated teaching model of mathematics and ethics for social justice 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.59 no.4, 2020년, pp.313 - 329  

이예진 (서울잠전초등학교) ,  박만구 (서울교육대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 사회정의 주제를 중심으로 수학과 도덕을 통합한 통합교수모델을 개발하고 통합교수모델을 적용한 수업이 학생들에게 주는 효과를 알아보는 것이다. 통합교수모델을 개발하기 위해 2015 개정 수학 교육과과 3~4학년군, 5~6학년군 수학 교과서, 2015 개정 도덕 교육과정에 대한 문헌 연구를 실시하여 수학과 도덕 교과에 사회정의 소재가 얼마나, 어떻게 반영되어 있는지를 알아보고자 하였다. 앞선 교과서 분석 결과를 바탕으로 수학과 도덕, 사회정의를 3개의 축으로 하여 융합모형 틀과 사회정의를 위한 수학과 도덕의 통합교수모델을 구안하였다. 통합교수모델의 효과를 확인하기 위하여 수학과 도덕의 통합수업이 학생들의 수학에 대한 정의적 측면과 사회적 의식, 창의적 사고력 및 비판적 사고력에 어떤 영향을 주는지 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to develop an integrated teaching model that integrates mathematics and ethics with social justice theme centric approach. To solve the research problems, the investigator conducted literature studies on the 2015 revised mathematics curriculum, 2015 revised mathematics ...

주제어

표/그림 (22)

참고문헌 (36)

  1. Ackerman, D. (1989). Intellectual and practical criteria for successful curriculum integration. Interdisciplinary curriculum: Design and implementation, 25-37. 

  2. Aiken, L. (1970). Attitudes toward Mathematics. Review of Educational Research, 40(4), 551-596. Retrieved March 7, 2020, from www.jstor.org/stable/11 

  3. Beane, James A. (1995). Curriculum integration and the disciplines of knowledge. Service Learning, General. Paper 44, 616-622. Retrieved January 8, 2020 from http://digitalcommons.unomaha.edu/slceslgen/44. 

  4. Conrad, D. & Hedin, D. (1985). Instruments and Scoring Guide of the Experiential Education Evaluation Project. Center for Youth Development and Research. University of Minnesota. 8-10. 

  5. D'Ambrosio, U. (1976). Objectives and goals of mathematics education, Proceeding of the 3rd International Congress of Mathematics Education, Karlsruhe, Germany(Paris: LINES CO, 1979). 

  6. D'Ambrosio, U. (1990). The Role of Mathematics Education in Building a Democratic and Just Society. For the Learning of Mathematics 10(3). 20-23. 

  7. Dewey, J. (1902). The child and the curriculum. Chicago: University of Chicago Press. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/141a/88b7b85baf9af60dd564efb2cdd06bc9e6ee.pdf. 

  8. Drake, S. & Burns, R. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. ASCD. 6-17. 

  9. Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed (Myra Bergman Ramos, trans.). New York: Continuum Publishing Company, 71-86. 

  10. Good, C. (1973). Dictionary of Education, Third Edition. New York: McGraw Hill. 

  11. Gutierrez, R. (2007). Defining equity: The importance of a critical perspective, Improving access to mathematics: Diversity and equity in the classroom, 37-50. 

  12. Gutstein, E. (2003). Teaching and learning mathematics for social justice in an Urban, Latino School. Journal for Research in Mathematics Education, Vol. 34(1), 37-73. 

  13. Gutstein, E. (2006). Reading and writing the world with mathematics: Toward a pedagogy for social justice. Taylor & Francis. 

  14. Heo, I. S. & Lee, J. H. (2004). The study on Adolescences' Social Participation Activities and Citizenship Formation, Korean Youth Studies, 15(2), 443-472. 

  15. Ingram, J. (1995). Curriculum integration and life long education: A contribution to the improvement of school curricula(Translated by Bae, J. S. & Lee, Y. M): Seoul: Hakjisa. 

  16. Kang, C. Y. (20 8). Two Misconceptions about the Development of Textbooks and Teachers' Guide of the Elementary Integrated Curriculum Revised in 2007. The Korean society for the study of curriculum integration, 2(1), 1-15. 

  17. Kim, J. S. (2015). The effects of teaching mathematics for social justice on students' interests and recognition of values in mathematics. Master's thesis, Seoul National University of Education, Seoul. 

  18. Kim, J. S. (2011). A Cubic Model for STEAM Education. The Korean Journal of Technology Education,11(2), 124-139. 

  19. Kim, S. W, Chung, Y. L, Woo, A. J, & Lee, H.j. (2012). Development of a Theoretical Model for STEAM Education. Journal of the Korean association for science education, 32(2), 388-401. 

  20. Kim, Y. J.(2006). Analysis of textbooks on social inequality. Master's thesis, Sungshin Women's University, Seoul. 

  21. Kim, Y. Y. (2019). Transdisciplinary Learning in Moral Subject Education. The Korean Association of Ethics, 1(124), 241-267. 

  22. Kwon, O. N., Park, J. S. & Oh, K. H. (2013). A literature research on critical mathematics education. The Mathematical Education, 52(3), 319-3 4. 

  23. Lee, E. J. (2019). A Study on the Textbook Analysis of Contents of Mathematics for Social J ustice in the Curriculum of 2015. Master's thesis, Ewha Womans University, Seoul. 

  24. Lee, H. J. (2013). Comparison on the Counsciousness Level Classes of The Social Contribution and Career Awareness Gifted between Elementary Gifted Students and General Students. Master's thesis, Seoul National University of Education, Seoul. 

  25. Lee, Y. J. (2020). Development of an Integrated Teaching Model of Mathematics and Ethics for Social Justice. Master's thesis, Seoul National University of Education, Seoul. 

  26. Ministry of Education (2015a). Ethics Curriculum, Ministry of Education Notice No. 2015-74 (Separate Book 6). 

  27. Ministry of Education (2015b). Mathematics and Curriculum, Ministry of Education Notice No. 2015-74 (Separate Volume 8). 

  28. Moses, R. P., & Cobb, C. E. (2001). Radical equations: Math literacy and civil rights. Boston, MA: Beacon Press. 

  29. Mukhopadhyay, S., & Greer, B. (2004). Teaching mathematics in our multicultural world. In A. M. Johns & M. K. Sipp (Eds.) Diversity in college classrooms: Practices for Today's Campuses. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. 187-206. 

  30. National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics(Translated by Gu, G. J., Oh, B. S. & Ryu, H. C.): Seoul: kyungmoonsa. 330-331. 

  31. Nesin, G. & Lounsbury, J. (2019). Curriculum Integration: Twenty Questions- With Answers, Becoming: Journal of the Georgia Middle School Association, 30(1) , Article 3. DOI: 10.20429/becoming.2019.300103 

  32. Oh, K. H. (2014). A case study on critical mathematics education lessons. Master's thesis, Seoul National University, Seoul. 

  33. Park, M. G. (2018). A Program Development of Social Justice for Mathematics Education. Journal of Elementary Mathethics Education in Korea, 22(1), 47-67. 

  34. Skovsmose, O. (1985). Mathematical Education versus Critical Education. Educational Studies in Mathematics, 16(4), 337-354. 

  35. Stinson, D. W. (2004). Mathematics as "gate-keeper" (?): Three theoretical perspectives that aim toward empowering all children with a key to the gate. The Mathematics Educator, 14(1), 8-18. 

  36. Turner, E. (2003). Critical mathematical agency: Urban middle school students engage in mathematics to investigate, critique, and act upon their world. Doctor's thesis. The University of Texas at Austion. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로