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A Study on the Relationships between SNS Characteristics and Purchase Intention of Small Business Products 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.26 no.12, 2021년, pp.289 - 297  

Bae, Ok-ran (ARA Social Marketing Research Institute) ,  Ko, Chang-bae (Dept. of Business Administration, Kyungdong University) ,  Yoon, Jong-soo (Division of Global Business Administration, Kangnam University)

초록
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본 연구는 SNS 마케팅을 활용하여 우리의 일상과 밀접한 관련이 있는 소상공인들의 마케팅 활용 방안 모색에 도움을 제공하기 위한 목적으로 수행하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구는 SNS 사용자를 대상으로 설문조사를 통한 다양한 통계분석을 실시하였다. 분석결과, SNS의 특징인 정보제공성, 상호작용성, 편익성 모두 구매의도에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 그 영향력의 크기도 편익성, 정보제공성, 상호작용성 순으로 나타나, 편익성이 구매의도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 볼 때, 소비자와의 의사소통과 유용한 정보 제공은 소상공인을 위한 SNS 마케팅의 필수 요소이고, 이들이 SNS에 쉽게 접근할 수 있는 혜택에 초점을 맞추면 구매의도를 높일 수 있을 뿐만 아니라 구매실행으로 이어질 수 있는 전략적 방안 수립이 가능할 것이다라는 시사점을 발견할 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted with the aim of providing help in finding ways to utilize marketing for small business owners closely related to our daily lives by utilizing SNS marketing. To achive these research purpose, the study conducted various statistical analyses using questionnaire of SNS users. T...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 경쟁이 심화되고 있는 소상공인이 SNS 사용자들의 이용특성을 파악하고 소상공인이 운영하는 SNS 채널 내에서 실제로 고객만족과 구매의도가 구매실행으로까지 연결되어 창업의 실패 확률을 줄이고, 마케팅에 대한 활용방안이 되도록 기초자료를 제시하고자 한다.
  • 최근 SNS 특성에 대한 연구로는 외식분야[4], 호텔기업 분야[5][6], 항공사분야[7] 등에서 연구가 다양하게 진행되고 있으나, 소상공인 분야의 SNS마케팅은 중요성이 점점 크게 인식되고 있음에도 불구하고 아직은 선행연구가 미흡한 실정이다. 이러한 측면에서, 본 연구에서는 국내에서 SNS 채널을 이용하면서 소상공인들의 제품을 구매한 경험이 있는 사람들을 대상으로 SNS 특성과 구매의도에 관련된 설문지 배포 및 분석을 통해 다양한 현황을 검증하였다.

가설 설정

  • H1: SNS의 정보제공성은 구매의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • H2: SNS의 상호작용성은 구매의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
  • H3: SNS의 편익성은 구매의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다.
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참고문헌 (24)

  1. Ykhalm & Smpark, "Four misunderstanding about SNS," SERI Management Note, 2011. 

  2. Statistics Korea & Ministry of SMEs and Startups, "Distribution data of provisional results of the 2018 Small Business Survey," 2019. 

  3. Jhcho, "A Study on the Influence of SNS marketing Strategies of Self-employed People on Management Performance : A Study on the Validity of Influence Marketing," Doctoral Thesis of Graduate School of Kyonggi University, 2020. 

  4. Shahn & Jyko, "The Effect of SNS Characteristics on Food Service Enterprise related to the Customer Satisfaction and Purchasing Intention," E-business Studies, Vol. 18, No. 1, pp. 91-106, 2017. 

  5. Yhcho, "SNS characteristics of hotel corporation influencing brand attitude and purchase intention," Doctoral Thesis of Graduate School of Sejong University, 2017. 

  6. Tshan, "Impact of social network service on attitudes, satisfaction and intention to purchase : case of hotels," Doctoral Thesis of Graduate School of Sejong University, 2014. 

  7. Sachoi & Hrlee, "The effects of SNS characteristics for low-cost carriers on brand attitude and repurchase intention using the elaboration model : A study of elaboration model ," Vol. 32, No. 6, pp. 151-166, 2018. 

  8. Wsjoo, "The Effect of the Small Business Entrepreneur's Use of Social Commerce on Business Permance," Doctoral Thesis of Graduate School of Uiduk University, 2014. 

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  10. R. Chaganti, R.G. Cook, & W J. Smeltz, "Effects of Styles, Strategies, and Systems on the Growth of Small Businesses," Journal of Developmental Entrepreneurship, Vol. 7, No. 2, pp. 175-192, 2002. 

  11. Hmjang, "Does SNS writing forster kinder person? : the effects of facebook writing on empathic experiences and prosocial behavior," Doctoral Thesis of Graduate School of Seoul University, 2013. 

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  22. D. Bachiochi, M. Berstene, E. Chouinard, & N. Conlan, "Usability studies and designing navigational aids for the world wide web," Computer Networks and ISDN Systems, Vol 29, pp. 1489-1496, 1997. 

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  24. Hsyoon & Hhyoon(2013), "A Study on the Effect of Personal Consumption Values on Purchase Intention of Environment Friendly Agricultural Products : The Moderating Effect of Environmental Conscious Behavior," Korean Journal of Hospitality Administration, Vol. 22, No. 1, pp. 253-267, 2013. 

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