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가상현실기반 낙하훈련시스템 개발
Virtual Reality Based Fall Training System 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.25 no.12, 2021년, pp.1749 - 1755  

유재정 (Graduate School of Management of Technology, Korea University) ,  강석중 (Graduate School of Management of Technology, Korea University)

초록
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가상현실은 게임, 오락, 통신, 스포츠, 건축 분야에서 활발히 적용되고 있다. 특히 교육 분야에도 많은 가상현실 기반의 교육 시스템이 개발되고 있어 효율적인 학습효과를 만들어내고 있다. 그러나 기술적 한계, 콘텐츠의 부족, 이론적 연구 부족 등으로 인해 아직은 군사용 교육 훈련 부분 적용되기에는 수준이 부족한 상태이다. 본 논문에서는 군사용 집단 강하 훈련에 적용 가능한 수준 높은 낙하훈련시스템을 개발하고, 개발에 필요한 핵심 기술과 구현방법을 연구하였으며, 개발 결과에 따른 효과를 분석하여 군사용 훈련시스템으로서의 가상현실기반 교육 시스템의 발전에 이바지하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Virtual reality is actively applied in the fields of games, entertainment, communication, sports, and architecture. In particular, many virtual reality-based education systems are being developed in the field of education, creating efficient learning effects. In addition, virtual reality-based educa...

주제어

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참고문헌 (8)

  1. S. I. Park, Principles and Application of Educational Engineering, Kyoyookbook, 2012. 

  2. J. W. Im. (2016, October). It's the first year of Virtual Reality...How far is VR?. The Hankook Ilbo [Internet]. Available:https://www.hankookilbo.com/News/Read/201610240412671188. 

  3. S. A. Kim, "Trends and market prospects for virtual augmented reality technology development," Institute of Information & Communications Technology Planning & Evaluation, Weekly Technology Trend 1803Ho, Jul.2017. 

  4. M. S. Lee and K. S. Kim, "The rise of virtual and augmented reality (VR and AR) industries and measures to secure competitiveness," KDB BANK Monthly Research Report, Oct, 2017. 

  5. D. W. Lee, "Trends in the application of virtual/enhanced reality in the field of education," Institute of Information & Communications Technology Planning & Evaluation, Weekly Technology Trend 2000Ho, Jun. 2021. 

  6. Microsoft. Azure Kinect DK User Manual 2020 [Internet]. Available: https://docs.microsoft.com/en-us/azure/kinect-dk/. 

  7. H. S. Lee, S. T. Ryu, and S. H. Seo, "The comparative study of the structure and implementation method of Unity and Unreal Engine 4," Journal of the Korea Computer Graphics Society, vol. 25, no. 4, pp. 17-24, 2019. 

  8. IT DAILY. (2018. December). The SW industry is looking beyond creative convergence [Internet]. Available: http://www.itdaily.kr/news/articleView.html?idxno92038. 

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