$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등과학 실시간 쌍방향수업을 위한 인공지능 융합교육프로그램의 개발과 적용 - '식물의 생활' 단원을 중심으로 -
Development and Application of Artificial Intelligence STEAM Program for Real-time Interactive Online Class in Elementary Science - Focused on the Unit of 'Life of Plant' - 원문보기

초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.40 no.4, 2021년, pp.433 - 442  

김혜란 (서재초등학교) ,  최선영 (경인교육대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 초등과학 실시간 쌍방향수업을 위하여 인공지능 융합교육프로그램을 개발하고 그 효과로 과학학업성취도와 창의적 문제해결력에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 적용 단원은 초등학교 4학년 과학 '식물의 생활'이다. 이 단원은 주로 암기 중심의 학습이 이루어지고 가르치기에 어려운 단원이다. 개발된 프로그램의 주제는 '식물박사 인공지능 챗봇 만들기'이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 초등학생의 과학학업성취도와 창의적 문제해결력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 초등과학 쌍방향 수업을 위한 인공지능 융합교육프로그램은 학생들의 과학학업성취도와 창의적 문제해결력 향상에 효과적이다. 그리고 인공지능융합교육 이론, 방법 및 실습에 대한 추가적인 연구가 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to develop an artificial-intelligence STEAM program for real-time interactive online class for elementary science and to analyze its effect on science academic achievement and creative problem-solving ability. The applied unit was 'Life of plant', a 4th grade science sub...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (26)

  1. Bae, J. (2017). A study on the relationship between problem based learning program using science writing and critical thinking ability of elementary school students: Focused on the life of plants' as the fourth grade unit. Master's thesis, Daegu National University of Education. 

  2. Chang, J., Park, J., & Park, J. (2021). An analysis on the trends of education research related to 'Artificial intelligence chatbot' in Korea: Focusing on implications for use in science education. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(13). 729-743. 

  3. Couch, J. D., & Towne, J. (2020). Rewiring education; How technology can make every student successful. In Kim, Y. (Eds.), An era without classroom is coming [교실이 없는 시대가 온다]. Seoul: Kyobo. 

  4. CSTA. (2011). CSTA computer science standards revised 2011. The CSTA standards task force. 

  5. Ham, Y., & Lee, K. (2016). The effects of learning through play about plant structures on observation and classification ability of elementary school students. Biology Education, 44(2), 312-323. 

  6. Han, J., & Hong, S. (2019). The development and application effects of STEAM program for tree model fractal structure using 3D printer. Journal of Korea Elementary Education, 30(1). 235-247. 

  7. Han, S., Ryu, M., & Kim, T. (2021). AI training for AI thinking [AI 사고를 위한 인공지능 교육]. Seongandang. 

  8. Jeong, E. (2008). Effects of squeak etoys based informatics education on the effects of squeak etoys based informatics education on elementary school student's creative problem solving ability. Master's thesis, Korea National University of Education. 

  9. Kim, H., & Choi, S. (2019). The development and application of the SW-STEAM program by utilizing ozobot coding for elementary science class. Journal of Korean Elementary Science Education, 38(2). 234-243. 

  10. Kim, H., & Choi, S. (2020). The development and application of the SW-STEAM program by utilizing software supporting the creation of VR for elementary science class. Journal of Korean Elementary Science Education, 39(2). 296-305. 

  11. Kim, H., & Choi, S. (2021). A study on the application of self-regulated learning method to real-time interactive online classes in elementary science: Focused on the unit of 'Life of Plant'. Biology Education, 49(2), 229-239. 

  12. Kim, H., Rhee, S., Jeong, S., & Tahk, H. (2020). The study of framework of structural scenarios for chatbot docent in science centers and museums. Journal of the Korea Convergence Society, 11(11). 115-121. 

  13. Kim, J. (2020). Mentoring future education [미래 교육을 멘토링하다]. Soulhouse. 

  14. Kim, L., & Lim, C. (2021). Effec ts of online science learning on elementary school students' interest and academic achievement. Korean Society of Elementary Science Education Conference, 80, 88-88. 

  15. Kim, M., Yeom, J., Jung, H., & Lim, C. (2021). A review of research on artificial intelligence chatbot in education through the lens of activity theory. The Journal of Educational Information and Media, 27(2). 699-721. 

  16. Kim, S. (2020). Analysis of press articles in Korean media on online education related to COVID-19. Journal of Digital Contents Society, 21(6). 1091-1100. 

  17. Ko, M., & Hong, S. (2019). The effect of STEAM program application on elementary science plant life unit using plant introduction video production. Korean Society of Elementary Science Education Conference, 77, 96-99. 

  18. Korean Educational Development Institute. (2001). A study on the development of a simple creative problem-solving ability test (I) [간편 창의 문제해결력 검사 개발]. 

  19. Moon, J., & Hong, S. (2019). Application effects of STEAM program to make creative output utilizing repeat structure. Journal of Korea Elementary Education, 30(3). 225-237. 

  20. Ministry of Education. (2020a). Information education comprehensive plan [정보교육 종합계획]. 

  21. Ministry of Education. (2020b). Science 4-2 teacher's guide [4-2 과학 교사용 지도서], Seoul: Chunjae Education. 

  22. Park, H., Kim, Y., Noh, S., Lee, J., Jeong, J., Choi, Y., Han, H., & Baek, Y. (2012). Components of 4C-STEAM education and a checklist for the instructional design. Journal of Learner-centered Curriculum and Instruction, 12(4), 533-557. 

  23. Shin, W. (2020). A case study on application of artificial intelligence convergence education in elementary biological classification learning. Journal of Korean Elementary Science Education, 39(2). 284-295. 

  24. Shin, W., & Shin, D. (2020). A study on the application of artificial intelligence in elementary science education. Journal of Korean Elementary Science Education, 39(1). 117-132. 

  25. Shin, W., & Shin, D. (2021). A case study on the application of plant classification learning for 4th grade elementary school using machine learning in online learning. Journal of Korean Elementary Science Education, 40(1). 66-80. 

  26. Song, J. (2021). Digital natives and future education. Babytimes. http://www.babytimes.co.kr/news/articleView.html?idxno45111. (2021, October 3). 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로