$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

팬데믹 시대 대학도서관 온라인 정보서비스의 현황과 과제
Current Status and Future Perspectives of Academic Library Online Services in the Pandemic Era 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.55 no.4, 2021년, pp.159 - 185  

이지수 (숙명여자대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

팬데믹 이후 대학의 비대면 원격 학습 전환으로 도서관의 정보 이용환경은 급격하게 변화하고 있고, 대학도서관은 이러한 변화에 따른 요구나 기대에 부응하는 연구 및 교육 지원 서비스를 제공해야 할 필요성이 대두되고 있다. 본 연구는 국내외의 대학도서관이 팬데믹 이후에 제공하고 있는 온라인 정보서비스와 이에 대한 원격 학습자들의 이용경험과 요구사항을 파악하기 위하여, 1) 국내외 대학도서관 60곳이 제공하고 있는 온라인 정보서비스의 현황, 그리고 2) 원격 학습을 하는 대학생들의 대학도서관 온라인 정보서비스의 이용경험 및 요구사항 등을 조사, 분석하였다. 연구 결과, 팬데믹 이후 국내외 대학도서관에서는 다양한 온라인 정보서비스를 제공하여 비대면 환경에 대응하고 있었으며, 이용자는 대학도서관의 전자자료 이용 서비스와 온라인 이용자 교육 서비스에 대한 높은 이용경험과 요구사항을 나타내었다. 본 연구에서는 국내외의 대학도서관이 팬데믹 발생 후에 제공하는 온라인 정보서비스의 현황 및 대학생들의 이용경험 및 요구사항에 대한 분석을 토대로 팬데믹 위기 속에서 원격 학습으로 전환된 대학의 교육과 도서관의 온라인 정보서비스의 질적 향상 및 이용자의 요구사항에 대응하는 서비스를 기획하는 방안을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

After the pandemic, universities are shifting to distance learning, and the information use environment of libraries is rapidly changing. Therefore, there is a need for academic libraries to provide learning and research support services to users in response to these changes. This study analyzed the...

주제어

표/그림 (12)

참고문헌 (25)

  1. National Library of Korea (2020. 01). COVID-19 Library Service. Available: https://nl.go.kr/covid19/contents/CV2010000000.do 

  2. Kim, J. & Kang, H. (2021. 3. 30). National library operation strategy after COVID-19. National Library of Korea. Available: https://www.nl.go.kr/NL/contents/N50711000000.do 

  3. Kim, J., Kim, S., & Choi, S. (2021). A study on activation of e-Reserve Service in university libraries: Focusing on the case of university libraries in the United States. Journal of the Korean Biblia Society for Library, 32(1), 199-221. 

  4. Korea Education and Research Information Service (2021). Analysis of University Library Statistics in 2020 and Relationship Analysis with Education Research Performance. Available: https://www.rinfo.kr/stat/home/sourcebook 

  5. American Library Association (ALA) (2020, June 30). Pandemic preparedness. Available: https://www.ala.org/tools/atoz/pandemic-preparedness 

  6. Association of College & Research Libraries (ACRL) (2008, July). Standards for Distance Learning Library Services. Available: https://www.ala.org/acrl/standards/guidelinesdistancelearning 

  7. Association of College & Research Libraries (ACRL) (2013, October). Guidelines for University Library Services to Undergraduate Students. Available: https://www.ala.org/acrl/standards/ulsundergraduate 

  8. Association of College & Research Libraries (ACRL) (2016, January 11). Framework for Information literacy for higher education. Available: https://www.ala.org/acrl/standards/ilframework 

  9. Association of College & Research Libraries (ACRL) (2020, May 12). Pandemic resources for academic libraries. Available: https://acrl.libguides.com/pandemic/. 

  10. Association of College & Research Libraries (ACRL) (2021, May 14). Pandemic Resources for Academic Libraries: Distance Education and Engagement. Available: https://acrl.libguides.com/pandemic/distance 

  11. Breeding, M. (2020). A global crisis may reshape library services. Computers in Libraries, 40(4), 9-11. 

  12. Corbett, A. & Brown, A. (2015). The roles that librarians and libraries play in distance education settings. Online Journal of Distance Learning Administration, 18(2). Available: http://www.westga.edu/~distance/ojdla/summer182/corbett_brown182.html 

  13. Cox, C. (2020. June 5). Academic libraries will change in significant ways as a result of the pandemic(opinion). Inside Higher Ed. Available: https://www.insidehighered.com/views/2020/06/05/academic-libraries-will-change-signifi cant-ways-result-pandemic-opinion 

  14. Decker, E. (2021). Reaching academic library users during the COVID-19 pandemic: new and adapted approaches in access services. Journal of Access Services, 18(1). Available: https://doi.org/10.1080/15367967.2021.1900740 

  15. Farkas, M. G. (2007). Social software in libraries: building collaboration, communication and community online. New Jersey: Information Today, Inc. 

  16. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) (2020. December). COVID-19 and the global library field. Available: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/files/assets/hq/annual-reports/2020.pdf 

  17. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) (2021, August 31). How to spot fake news-COVID-19 edition. Available: https://www.ifla.org/publications/node/93015 

  18. International Coalition of Library Consortia (ICOLC) (2020, March 13). Statement on the global COVID-19 pandemic and its impact on library services and resources. Available: https://icolc.net/system/files/2020MarchCOVID-19ICOLCStatementEnglish 

  19. Kailani, W. M. (2021). Essential Library Services for College Students in the Time of Social Distancing. Leadership Education Capstones. 50. Available: https://openriver.winona.edu/leadershipeducationcapstones/50 

  20. Kelly, A. & Columbus, R. (2020, July 7). College in the time of coronavirus: Challenges facing American higher education. American Enterprise Institute. Available: https://doi.org/10.2307/resrep25358 

  21. Laton, D. & Mollette, S. (2020, May 28). Expanding online student success strategies for the COVID era: Peer to peer review. Library Journal. Available: https://www.libraryjournal.com/?detailStoryexpanding-online-student-success-strategies-for-the-covid-era-peer-to-peer-review 

  22. Martzoukou, K. (2021). Academic libraries in COVID-19: A renewed mission for digital literacy. Library Management, 42(4/5), 266-276. 

  23. Mnzava, E. & Katabalwa, A. (2021). Library websites during the COVID-19 pandemic. Library Philosophy and Practice, 5568. Available: https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5568 

  24. Rafiq, M., Batool, S-H., Ali, A-F., & Ullah, M. (2021). University libraries response to COVID-19 pandemic: A developing country perspective. Journal of Academic Librarianship, 47(1). https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102280 

  25. Wheeler, A. & Kyprianou-Chavda, V. (2021). We are all distance learners now: How distance learning informed a library team's response to the Covid-19 pandemic. Journal of Library and Information Services in Distance Learning, 15(2), 84-98. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로