연구목적: 코로나바이러스 감염증-19(COVID) 펜데믹으로 인해 모든 교육기관은 전면 비대면 실시간 교육을 해야하는 상황이 발생하였고 이에 소방공무원에게도 비대면교육을 적용하여 소방교육을 운영하는 것이 요구되었다. 이러한 펜데믹 상황에서 중앙소방학교가 소방공무원에게 실시한 비대면 실시간 교육에 대한 실태조사를 통해 비대면 실시간 교육의 방향을 찾고 개선방안을 제시 하려한다. 연구방법: 소방공무원을 대상으로 '비대면 실시간 원격교육의 질적 향상 및 전문화를 위한 의식조사' 라는 주제로 설문조사를 실시하여 그 결과를 토대로 심층분석을 하였다. 연구결과 및 결론: 첫째, 교수자 혹은 교육운영자는 다양한 프로그램을 활용하여 교육특성에 맞는 원격교육 프로그램을 적극 활용할 필요가 있다. 둘째, 비대면 교육을 위한 전용노트북을 제공하여 모든 학습자들이 교육 참여에 어려움 없는 교육환경을 제공 할 필요가 있다. 셋째, 소방공무원 교육훈련 특성상 장비 활용이 필요한 교육훈련의 경우에는 각 소방서에 교육 장비를 배치하여 비대면 실습교육 장소로 고려해 볼 필요가 있다. 넷째, 실습교육은 이론교육으로 대처하는 것은 만족스러운 교육효과를 기대하기 어렵다. 그렇기에 비대면 실시간 실습교육이 가능한 시설과 프로그램이 개발되어져야한다. 그러한 비대면 실습교육이 가능해지기 전까지는 사회적 거리를 최대한 유지하면서 대면교육을 적절하게 병행하는 것도 고려해볼만 하다. 다섯째, 비대면 교육은컴퓨터 화면의 불빛과 전자파로 인하여 눈의 피로도가 높고 시간이 흐를수록 집중도가 많이 떨어진다는 의견으로 보아 적절한 수업시간과 휴식시간을 통해 학습자의 눈의 피로를 줄이고 집중력을 높일 수 있는 교육시간을 구성해야 할 필요가 있다. 마지막으로 교수자는 일방적인 지식전달을 하는 교육보다는 교수자와 학습자가 상호작용할 수 있는 학습자 참여 중심의 교육을 운영해야할 필요가 있다. 또한 비대면 원격교육 기술적인 문제는 사전시스템 점검을 통해 교육에 차질이 없도록 철저한 준비가 필요한 것으로 생각된다.
연구목적: 코로나바이러스 감염증-19(COVID) 펜데믹으로 인해 모든 교육기관은 전면 비대면 실시간 교육을 해야하는 상황이 발생하였고 이에 소방공무원에게도 비대면교육을 적용하여 소방교육을 운영하는 것이 요구되었다. 이러한 펜데믹 상황에서 중앙소방학교가 소방공무원에게 실시한 비대면 실시간 교육에 대한 실태조사를 통해 비대면 실시간 교육의 방향을 찾고 개선방안을 제시 하려한다. 연구방법: 소방공무원을 대상으로 '비대면 실시간 원격교육의 질적 향상 및 전문화를 위한 의식조사' 라는 주제로 설문조사를 실시하여 그 결과를 토대로 심층분석을 하였다. 연구결과 및 결론: 첫째, 교수자 혹은 교육운영자는 다양한 프로그램을 활용하여 교육특성에 맞는 원격교육 프로그램을 적극 활용할 필요가 있다. 둘째, 비대면 교육을 위한 전용노트북을 제공하여 모든 학습자들이 교육 참여에 어려움 없는 교육환경을 제공 할 필요가 있다. 셋째, 소방공무원 교육훈련 특성상 장비 활용이 필요한 교육훈련의 경우에는 각 소방서에 교육 장비를 배치하여 비대면 실습교육 장소로 고려해 볼 필요가 있다. 넷째, 실습교육은 이론교육으로 대처하는 것은 만족스러운 교육효과를 기대하기 어렵다. 그렇기에 비대면 실시간 실습교육이 가능한 시설과 프로그램이 개발되어져야한다. 그러한 비대면 실습교육이 가능해지기 전까지는 사회적 거리를 최대한 유지하면서 대면교육을 적절하게 병행하는 것도 고려해볼만 하다. 다섯째, 비대면 교육은컴퓨터 화면의 불빛과 전자파로 인하여 눈의 피로도가 높고 시간이 흐를수록 집중도가 많이 떨어진다는 의견으로 보아 적절한 수업시간과 휴식시간을 통해 학습자의 눈의 피로를 줄이고 집중력을 높일 수 있는 교육시간을 구성해야 할 필요가 있다. 마지막으로 교수자는 일방적인 지식전달을 하는 교육보다는 교수자와 학습자가 상호작용할 수 있는 학습자 참여 중심의 교육을 운영해야할 필요가 있다. 또한 비대면 원격교육 기술적인 문제는 사전시스템 점검을 통해 교육에 차질이 없도록 철저한 준비가 필요한 것으로 생각된다.
Purpose: Due to the coronavirus infection-19 (COVID) pendemics, all educational institutions were required to provide full non-face-to-face real-time education, and fire officials were required to provide fire-fighting education by applying non-face-to-face education. In this difficult situation, th...
Purpose: Due to the coronavirus infection-19 (COVID) pendemics, all educational institutions were required to provide full non-face-to-face real-time education, and fire officials were required to provide fire-fighting education by applying non-face-to-face education. In this difficult situation, the National Fire Service Academy tries to find the direction of the non-face-to-face real-time education and suggest ways to improve it through a survey of the status of non-face-to-face real-time education conducted by the NFSA to fire officials. Method: A survey was conducted on fire officials under the theme of "Consciousness Survey for Improving the Quality and Specialization of Non-face-to-face Real-Time Remote Education" and an in-depth analysis was conducted based on the results. Result & Conclusion: First, professors or educational operators shall actively utilize remote education programs suitable for educational characteristics by utilizing various programs. Second, a dedicated notebook for non-face-to-face training should be provided to provide an educational environment where all learners can participate in the training without difficulty. Third, in the case of education and training that requires the use of equipment due to the nature of fire officials' education and training, it is necessary to consider it as a non-face-to-face training place by arranging educational equipment at each fire station. Fourth, it is hard to expect a satisfactory educational effect to cope with practical education with theoretical education. Therefore, facilities and programs that enable non-face-to-face real-time hands-on training should be developed. It is worth considering the proper combination of face-to-face education while maintaining the social distance as much as possible until such non-face-to-face training is possible. Fifth, non-face-to-face education is considered to have high eye fatigue due to the light and electromagnetic waves of the computer screen, and as time goes by, the concentration level decreases. Therefore, it is necessary to form an education time to reduce the eye fatigue of learners and increase concentration through proper class and rest time. Finally, professors should operate a learner participation-oriented education that allows professors and learners to interact rather than one-sided knowledge transfer education. In addition, technical problems of non-face-to-face remote education should be thoroughly prepared through preliminary system checks to ensure that education is not disrupted.
Purpose: Due to the coronavirus infection-19 (COVID) pendemics, all educational institutions were required to provide full non-face-to-face real-time education, and fire officials were required to provide fire-fighting education by applying non-face-to-face education. In this difficult situation, the National Fire Service Academy tries to find the direction of the non-face-to-face real-time education and suggest ways to improve it through a survey of the status of non-face-to-face real-time education conducted by the NFSA to fire officials. Method: A survey was conducted on fire officials under the theme of "Consciousness Survey for Improving the Quality and Specialization of Non-face-to-face Real-Time Remote Education" and an in-depth analysis was conducted based on the results. Result & Conclusion: First, professors or educational operators shall actively utilize remote education programs suitable for educational characteristics by utilizing various programs. Second, a dedicated notebook for non-face-to-face training should be provided to provide an educational environment where all learners can participate in the training without difficulty. Third, in the case of education and training that requires the use of equipment due to the nature of fire officials' education and training, it is necessary to consider it as a non-face-to-face training place by arranging educational equipment at each fire station. Fourth, it is hard to expect a satisfactory educational effect to cope with practical education with theoretical education. Therefore, facilities and programs that enable non-face-to-face real-time hands-on training should be developed. It is worth considering the proper combination of face-to-face education while maintaining the social distance as much as possible until such non-face-to-face training is possible. Fifth, non-face-to-face education is considered to have high eye fatigue due to the light and electromagnetic waves of the computer screen, and as time goes by, the concentration level decreases. Therefore, it is necessary to form an education time to reduce the eye fatigue of learners and increase concentration through proper class and rest time. Finally, professors should operate a learner participation-oriented education that allows professors and learners to interact rather than one-sided knowledge transfer education. In addition, technical problems of non-face-to-face remote education should be thoroughly prepared through preliminary system checks to ensure that education is not disrupted.
본 연구는 코로나바이러스감염증-19(COVID-19) 펜데믹 상황에서 비대면 실시간 소방교육을 받는 소방관을 대상으로 설문조사를 실시하여 그 결과를 제시한 것이다.
본 연구에서는 소방공무원을 대상으로 비대면 실시간 교육에 관한 의식조사 하였다.
제안 방법
본 연구에서는 갑작스럽게 발생한 팬데믹으로 인해 준비 없이 비대면 실시간교육을 실시하게 되었고 이러한 과정 속에서 나타난 문제점을 중심으로 연구범위를 설정하였다. 또한 의식조사의 이해도를 높이기 위해 비대면 실시간 원격교육에 참여한 30인의 소방공무원들에게 의식조사 문항을 사전에 제시하여 어휘의 적절성과 내용의 명료성을 검토한 후 400인의 소방공무원을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 조사 내용은 다음과 같다.
소방교육훈련은 국민의 생명과 재산이 직결된 현안으로 코로나바이러스감염증-19(COVID-19)이 확산되고 있는 상황임에도 불구하고 교육훈련은 계속되어야 하는 중요한 사안이다. 소방학교에서 실시하는 교육은 대부분 대면교육으로 이뤄지는 현장실습교육이 큰 비중을 차지하고 있었지만 코로나바이러스감염증-19(COVID-19)이후 정부의 방침에 따라 일정기간 동안 모든 교육훈련을 비대면 으로 실시하였다.
대상 데이터
본 연구의 의식조사 는 2020년 10월~2021년 7월까지 약 10개월 동안 진행되었고 연구대상 으로는 비대면 실시간 원격교육에 참여한 소방공무원(소방사 시보~소방경)대상으로 총 400명에게 설문조사를 실시하였다.
조사대상 표본구성은 소방사 시보 혹은 소방사 140명, 소방사 5명, 소방교 9명, 소방장 14명. 소방위 3명, 소방경 229명으로 구성하였다. 표본구성이 편중된 부분이 있지만 본 연구자가 판단하기에 교육생과 교육과목의 특성을 고려했을 때 많은 차이가 발생하지 않는다고 판단하여 계급별 편차 조정을 하지 않고 그대로 진행하였다.
수집된 자료는 IBM SPSS 26.0 통계분석 프로그램을 사용하여 통계비대면 실시간 원격교육 특성 분석하여 빈도분석을 실시하였다.
성능/효과
넷째, 금번 비대면 교육에서 실습수업 과목의 진행방법은 실습 없이 이론 중심으로 대부분 이뤄졌다. 이론교육과 실습교육은 진행하는 교육내용, 방법, 환경 등이 다르다.
다섯째, 비대면 실시간 교육의 적정 수업시간은 50분 수업이 가정 적정하다고 답했지만 이러한 결과는 기존의 대면수업에 익숙한 측면에서 나온 결과로 볼 수 있다. 소수의견에서 보여주듯 비대면 교육은 대면교육과 달리 컴퓨터 화면의 불빛과 전자파로 인하여 눈의 피로도가 높으며 시간이 흐를수록 집중도가 떨어진다는 의견으로 보아 수업시간을 시간으로 줄이고 적절한 휴식시간을 통해 학습자의 집중력을 높일 수 있게 교육시간을 재구성해야 할 필요가 있다.
셋째, 비대면 교육을 위한 장소 선호에서는 자택이 가장 많은 것으로 나타났지만 소방공무원 교육훈련 특성상 장비를 활용한 교육훈련이 대부분 차지하고 있어 자택보다는 교육 장비를 활용할 수 있는 소방서에 비대면 실습교육을 위한 장소를 고려해 볼 필요가 있다.
2%로 나타났다. 전체 비대면 원격교육에서 실습을 포함한 수업 과목의 비율이 평균50.3%로 나타났고 실습 위주의 수업은 주로 실습 없이 이론 중심으로 진행하거나 교수자가 직접 시범 및 설명하는 방식으로 이뤄졌다. 이러한 결과는 금번 비대면 실시간 교육에서 소방공무원 교육훈련 특성상 이론과 실습수업을 함께 병행해야만 하는 점을 고려했을 때 상대적으로 이론교육이 많이 차지 할 수밖에 없었던 것으로 보인다.
참고문헌 (12)
Choi, K.A. (2008). "Development of institutional evaluation standards of distance graduate schools." Korean Journal of Educational Research, Vol. 46, No. 2, pp. 77-106.
Gilles, C. (1993). We Make an Idea: Cycles of Meaning in Literature Discussion Groups. Exploring the Potential of Talk in Learning Communities, Portsmouth, Heinemann, NH, pp. 199-218.
Hong, S., Jung, I. (2011). "The distance learner competencies: A three-phased empirical approach." Educational Technology Research and Development, Vol. 59, No. 1, pp. 21-42.
Kim, K.W. (2020). "Analysis of domestic education trends after COVID-19: Focusing on non-face-to-face education." Journal of Next-generation Convergence Information Services Technology, Vol. 9, No. 4, pp. 377-390.
Mandernach, B.J., Donnelli, E., Daileyhebert, A. (2006). "Learner attribute research juxtaposed with online instructor experience: Predictors ofsuccessin the accelerated, online classroom." Journal of Educators Online, Vol. 3, No. 2, pp. 1-17.
Ministry of Education (2020). Ministry of Education's News Material on the Operation and Support of Academic Programs in Response to Corona 19. Korea.
National Fire Service Academy (NFSA) (2020). Public Document about Preparedness Against COVID 19 for Student. Korea.
Park, J.C., Beck, M.H. (2021). "Study on Survey of Improvement of Non Face to Face Education focused on Professor of Disaster Management Field in COVID-19." Journal of the Society of Disaster Information, Vol. 17, No. 3, pp. 640-654.
Park, S.Y. (2012). "Teaching strategy in discussional lecture." Korean Journal of General Education, Vol. 6, No. 4, pp. 237-262.
Yamagatalynch, L.C. (2014). "Blending online asynchronous and synchronous learning." The International Review of Research in Open and Distributed Learning, Vol. 15, pp. 189-212.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.