$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한국, 일본, 싱가포르, 미국의 초등교과서에 제시된 곱하는 수가 두 자리 수인 자연수 곱셈 지도 내용의 비교 분석
Comparative Research on Teaching Method for Multiplication by 2-Digit Numbers in Elementary Mathematics Textbooks of Korea, Japan, Singapore, and USA 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.35 no.4, 2021년, pp.505 - 525  

최은아 (우석대학교) ,  정연준 (한국교육과정평가원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 한국과 일본, 싱가포르, 미국의 초등학교 수학 교과서에서 곱하는 수가 두 자리 수인 자연수 곱셈 계산을 어떻게 제시하는지를 비교·분석하여 곱셈 지도 관련 교육적 시사점을 도출하고자 하였다. 교과서 분석 결과, 우리나라 교과서는 10과 10의 거듭제곱의 곱을 별도로 지도하지 않는 반면, 일본, 싱가포르, 미국 교과서는 관련 내용을 명시하여 제시하고 있음을 확인하였다. '×(몇십)'의 지도에서는 일본과 미국 교과서가 자릿값에 따라 나누어 곱한 부분곱의 계산과정에서 적용되는 곱셈의 결합법칙 지도를 형식적으로 접근하고 있었다. 세로셈 계산 도식은 대체적으로 분배법칙에 따른 부분곱 계산을 자리를 맞추어 표기하는 표준적인 방식을 따르고 있었지만, 지도 모델과 분배법칙의 지도 방법, 끝 자리 '0'의 표기 등에서 차이가 확인되었다. 이상의 분석결과를 토대로 곱셈 지도와 관련한 시사점을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, we investigated how multiplication by 2-digit numbers had been taught in elementary mathematics textbooks of Korea, Japan, Singapore, and USA. As a result of analysis, we found as follows. Korean textbooks do not teach the multiplication by 10 and the multiplication by power of 10, bu...

주제어

표/그림 (13)

참고문헌 (35)

  1. Kang, H. K. (2009). An alternative program for the teaching of multiplication concept based on times Idea. School Mathematics, 11(1), 17-37. 

  2. Kang, H. K. & Sim, S. Y. (2010). A design of multiplication unit of elementary mathematics textbook by making the best use of diversity of algorithm. Journal of elementary mathematics education in Korea, 14(2), 287-314. 

  3. The Ministry of Education (2020). 2015 Reformed mathematics curriculum. Seoul: Author. 

  4. Ministry of Education (2017). Mathematics 2-2. Seoul: Chunjae. 

  5. Ministry of Education (2018a). Mathematics 3-1. Seoul: Chunjae. 

  6. Ministry of Education (2018b). Mathematics 3-2. Seoul: Chunjae. 

  7. Ministry of Education (2018c). Mathematics 4-1. Seoul: Chunjae. 

  8. Kim, N. K. & Kim, J. E. (2009). A study of the development of children's multiplication strategies and the computational resources. School Mathematics, 11(4), 745-771. 

  9. Kim, S. M. (2009). An analysis of the effects of zero on children's arithmetic performances. School Mathematics, 11(4), 567-581. 

  10. Pang, J. S. & Choi, J. Y. (2011). An analysis of the whole numbers and their operations in mathematics textbooks: Focused on algebra as generalized arithmetic. The Mathematical Education, 50(1), 41-59. 

  11. Byun, H. H. (2011). A comparative analysis on the distributive property in Korean and Japanese elementary textbooks. Journal of elementary mathematics education in Korea, 15(1), 39-56. 

  12. Sun, W. J. (2019). A comparative analysis of instructional methods on the properties of multiplication in elementary mathematics textbooks of Korea, Japan, and the US. Education of primary school mathematics, 22(3), 181-203 

  13. Yoon, H. T. (2002). A Study on Calculation Errors Made by Elementary Students - With the Focus on the Multiplication and Division -. Master's thesis, Kyeongin national university of education, Kyeong-gi, Korea 

  14. Chang, H. W. (2017). Research on teaching method for the properties of arithmetic based on analysis of elementary school mathematics textbooks. Journal of elementary mathematics education in Korea, 21(1), 1-22. 

  15. Joung, Y. J. (2011). An investigation on the historical developments of the algorithms for multiplication of natural numbers. School Mathematics, 13(2), 267-286. 

  16. Joung, Y. J. & Cho, Y. M. (2012). Comparative research on teaching and learning of agorithm of natural number multiplication - Focused on the elementary textbooks of South Korea, USA, Singapore, and Japan -. Journal of Educational Research in Mathematics, 22(2), 293-309. 

  17. Joung, Y. J. & Choi, E. A. (2020). Research on teaching method for the algorithms for multiplication of natural numbers based on analysis of Korean elementary school mathematics textbooks. School Mathematics, 22(3), 739-762. 

  18. Chong, Y. O. (2013). Teaching multiplication with whole numbers in elementary school mathematics -Focusing on the introduction of the concept of multiplication and multiplication facts-. School Mathematics, 15(4), 889-920. 

  19. Choi, K. A. & Lee, J. E. (2017). A study on marking the carrying number of multiplication algorithm with regrouping. Journal of elementary mathematics education in Korea, 21(1) 195-214. 

  20. 藤井?亮 外 (2020a). 新しい算數 2-下. 東京: 東京書籍. 

  21. 藤井?亮 外 (2020b). 新しい算數 3-上. 東京: 東京書籍. 

  22. 藤井?亮 外 (2020c). 新しい算數 3-下. 東京: 東京書籍. 

  23. 藤井?亮 外 (2020d). 新しい算數 4-上. 東京: 東京書籍. 

  24. 藤井?亮 外 (2020e). 新しい算數 4-下. 東京: 東京書籍. 

  25. Drake, J., & Barlow, A. (2008). Assessing Students' Levels of Understanding ultiplication through Problem Writings. Teaching Children Mathematics, 14(5) 272-277. 

  26. Flowers, J., Krebs, A., & Rubenstein, R. (2006). Problems to Deepen Teachers' Mathematical Understanding: Examples in Multiplication. Teaching Children Mathematics, 12(9), 478-484. 

  27. Howe, R., & Lippman, G. (2017a). Envision math 2.0 (3 volume 1). U.S.: Pearson. 

  28. Howe, R., & Lippman, G. (2017b). Envision math 2.0 (3 volume 2). U.S.: Pearson. 

  29. Howe, R., & Lippman, G. (2017c). Envision math 2.0 (4 volume 1). U.S.: Pearson. 

  30. Howe, R., & Lippman, G. (2017d). Envision math 2.0 (5 volume 1). U.S.: Pearson. 

  31. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2014). My pals are here! Maths 2A (3rd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education. 

  32. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2015). My pals are here! Maths 3A (3rd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education. 

  33. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2016). My pals are here! Maths 4A (3rd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education. 

  34. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2017). My pals are here! Maths 5A (3rd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education. 

  35. Otto, A. D., Caldwell, J. H., Lubinski, C. A. & Hancock, S. W. (2011). Developing essential understanding of multiplication and division for teaching mathematics in grades 3-5. Reston, VA : National Council of Teachers of Mathematics. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로