$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등 수학 교과서 내용과 교사 이해를 중심으로 한 들이 개념 지도에 대한 분석
An Analysis of the Capacity Concept in Elementary School Mathematics: Focused on the Textbooks and Teacher Understanding 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.35 no.4, 2021년, pp.547 - 573  

김정원 (신탄진초등학교) ,  방정숙 (한국교원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

들이는 초등학교 수학 교과서에서 지속적으로 지도되어 왔지만 그 의미를 정확하게 정의하지 않고 사용하는 용어이다. 교과서에서 들이의 단위로 리터와 밀리리터가 제시되는 데, 이는 국제단위계에 의하면 부피의 단위에 해당한다. 이와 같은 측면에서 들이의 개념과 들이와 부피의 관계에 대한 논의가 필요하다. 본 연구에서는 제1차 교육과정에 따른 초등학교 수학 교과서부터 2015 개정 교육과정에 따른 초등학교 수학 교과서까지 들이 개념이 어떻게 다루어졌는지 분석하고, 초등학교 교사들이 들이 개념을 어떻게 이해하고 있는지 설문지를 통해 살펴보았다. 교과서 분석 결과 들이의 도입 시기는 매우 유사하였으나 들이를 제시하는 상황, 정의 여부, 부피와의 비교, 활용 측면은 교과서에 따라 차이가 있었다. 들이에 대한 교사의 이해를 분석한 결과 대부분의 교사들은 '용기 안쪽 공간의 크기'나 '용기에 담을 수 있는 양'으로 설명하였으나, 들이에 관련된 학생들의 오개념을 분석하는 측면에서는 피상적이거나 적절하지 않은 답변도 있었다. 본 연구 결과를 바탕으로 들이 개념의 지도 방안과 차기 교과서 개발에 시사점을 제공하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Capacity is a concept that has been covered in elementary mathematics textbooks but its meaning has not been accurately defined in the textbooks. Two units, liter (L) and milliliter (mL), are introduced as the units of capacity in the textbooks, but they are the units of volume according to the Inte...

주제어

표/그림 (26)

참고문헌 (46)

  1. Ko, H. K. (2020). Middle school mathematics 1. Seoul: Kyohak. 

  2. Ministry of Education (1996). Elementary school mathematics 3-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  3. Ministry of Education (1997). Elementary school mathematics workbook 5-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  4. Ministry of Education (2001). Elementary school mathematics 3-2. Seoul: Daehan. 

  5. Ministry of Education (2002). Elementary school mathematics 6-1. Seoul: Daehan. 

  6. Ministry of Education, Science and Technology (2010a). Elementary school mathematics 3-2. Seoul: Doosan. 

  7. Ministry of Education, Science and Technology (2010b). Elementary school mathematics 6-2. Seoul: Doosan. 

  8. Ministry of Education (2014). Elementary school mathematics 3-2. Seoul: Chunjae. 

  9. Ministry of Education (2015). Mathematics curriculum. Ministry of Education Notice No. 2015-74 [Separate 8] 

  10. Ministry of Education (2018). Elementary school mathematics teacher's guidebook 6-1. Seoul: Chunjae 

  11. Ministry of Education (2019). Elementary school science teacher's guidebook 3-2. Seoul: Visang. 

  12. Ministry of Education (2020a). Elementary school mathematics 3-2. Seoul: Visang. 

  13. Ministry of Education (2020b). Elementary school mathematics 6-1. Seoul: Visang. 

  14. Kim, S. K. (2012). Elementary schooler's recognition and understanding of the scientific units in daily life. Journal of Science Education, 36(2), 235-250. 

  15. Kim, S. M. (2019). A dictionary of mathematical terms used in American primary schools. Seoul: Kyowoo. 

  16. Kim. S. H. et al. (2009). Study on elementary school mathematics textbooks. Seoul: Dongmyeong. 

  17. Kim, J. H. (2013). A comparison study of capacity and weight of elementary school mathematics textbooks between Korea and Japan. Master's Thesis, Seoul National University of Education. 

  18. Ministry of Education (1955). Elementary school mathematics 3-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  19. Ministry of Education (1956). Elementary school mathematics 5-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  20. Ministry of Education (1964). Elementary school mathematics 2-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  21. Ministry of Education (1966). Elementary school mathematics 5-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  22. Ministry of Education (1972). Elementary school mathematics 3-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  23. Ministry of Education (1973). Elementary school mathematics 5-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  24. Ministry of Education (1982). Elementary school mathematics 3-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  25. Ministry of Education (1983). Elementary school mathematics 5-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  26. Ministry of Education (1987a). Elementary school mathematics 3-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  27. Ministry of Education (1987b). Elementary school mathematics 5-2. Seoul: National Education Textbook Co., Ltd. 

  28. Pang, J. & Kwon, M. S. (2017). An analysis of elementary mathematics and science textbooks for grades 3 and 4: focused on capacity, volume, weight, and mass. School Mathematics, 19(3), 617-638. 

  29. Pang, J., Kwon, M., Kim, M., Choi, I., & Seon, W. (2016). A comparative analysis of capacity and weight in elementary mathematics textbooks of Korea, Japan, Singapore, and the US. Journal of elementary mathematics education in Korea, 20(4), 627-654. 

  30. Byun, H. J. & Shin, H. K. (2009). An analysis of the elementary school teacher's current instruction for measurement. The Journal of Korea Elementary Education, 20(1), 55-77. 

  31. Paek, D. H. (2010). A note on appropriate use and representation of terms in elementary school mathematics textbooks. School Mathematics, 12(1), 61-77. 

  32. Seo, D., Kwon, S., Lee, J., & Kim, S. (2019). A study on the improvement of vocabulary in elementary school mathematics textbooks. Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity BD-1907-0002. 

  33. Y, E. J. (2013). Analysis on elementary school third graders' measuring sense shown in the capacity and weight class using measuring experience. Master's Thesis, Korea National University of Education. 

  34. Lee, S. E., Lee, J. E., & Park, K. S. (2018). A comparative analysis of measurement domain of elementary school mathematics curriculum in Korea and Japan: centered on extensive quantity. The Korean School Mathematics Society, 21(1), 19-37. 

  35. Jeon, E. H. (2017). An analysis of lessons about capacity for third graders based on key instructional elements of measurement. Master's Thesis, Korea National University of Education. 

  36. Choi, C. W. (2019). Elementary school mathematical terms for helping pre-service teachers and in-service teachers: measurement domain. Seoul: Kyeongmoon. 

  37. Standard Korean Language Dictionary (2021). https://stdict.korean.go.kr/search/searchResult.do 

  38. Korea Research Institute of Standards and Science (2019). The international system of units (9th Ed.). Retrieved from https://www.kriss.re.kr/standard/view.do?pgexplanation_tab_02 

  39. Hitotsumatsu, S., Masaki, K., Akai, T., Okada, Y., Machida, S., Moriya, Y., et al. (2011). Study with your friends mathematics for elementary school 3-2. Takeshi, Nara: GAKKOHTOSHO. 

  40. Ho, A. & McMaster, H. (2019). Is 'capacity' volume? understandings of 11 to 12-year-old children. In G. Hine, S. Blackley, & A. Cooke (Eds.), Mathematics education research: Impacting practice. Proceedings of the 42nd annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 356-363). Perth: MERGA. 

  41. New South Wales Department of Education [NSWDE] (2017). Teaching measurement: early stage 1 - stage 1. Retrieved from https://education.nsw.gov.au/content/dam/main-education/teaching-and-learning/curriculum/key-learning-areas/mathematics/media/documents/mathematics-es1-s1-teaching-measurement.pdf 

  42. Potari, D. & Spiliotopoulou, V. (1996). Children's approaches to the concept of volume. Science Education, 80(3), 341-360. 

  43. Reys, R., Lindquist, M. M., Lamdin, D. V., & Smith, N. L. (2014). Helping children learn mathematics (11th ed.). New York: John Wiley & Sons. 

  44. Sarama, J. & Clements, D. H. (2009). Geometric measurement, part 2: Area, volume, and angle. In J. Sarama, & D. H. Clements (Eds.), Early childhood mathematics education research: Learning trajectories for young children (pp. 293-316). New York: Routledge. 

  45. Schubring, G. & Fan, L. (2018). Recent advances in mathematics textbook research and development: an overview. ZDM, 50(5), 765-771. 

  46. Zacharos, K., Antonopoulos, K., & Ravanis, K. (2011). Activities in mathematics education and teaching interactions. The construction of the measurement of capacity in pre-schoolers. European Early Childhood Education Research Journal, 19(4), 451-468. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로