$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

지식 공유 라방 학습 영향요인에 대한 실증 연구 - 중국 라이브 방송 플랫폼을 기반으로 하여
An empirical study on the influencing factors of learning through knowledge sharing live streaming - Based on live streaming platform in China 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.12 no.12, 2021년, pp.197 - 211  

류이 (국민대학교 테크노디자인전문대학원 경험디자인학과) ,  반영환 (국민대학교 테크노디자인전문대학원 경험디자인학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

지식 공유 라이브 방송의 출현은 라이브 방송 플랫폼에 더 많은 다원화적인 내용을 제공하였다. 지식 공유 라이브 방송 사용자의 사용 의향에 대한 영향 요인을 분석하면 인터넷 라이브 방송 플랫폼으로 하여금 이러한 내용에 관심을 가지는 사용자의 사용 특징을 더 잘 이해하게 할 수 있다. 또한 플랫폼 운영업체에 더 좋은 서비스를 제공하여 라이브 방송 플랫폼의 혁신에 도움을 줄 수 있다. 본 연구는 TAM모델을 기반으로 설문조사와 구조방정식 모형을 이용해 지식 공유 라이브 방송 중 사용자 의향에 대한 영향 요인에 관한 개념 모형을 구축하고 지식 사용자의 영향 요인 모형에 대해 실증 분석을 진행한다. 데이터 분석 결과에 따르면, 사용자가 지식 공유 라이브 방송 태도에 미치는 유의한 영향은 지각된 유용성이고 다음은 몰입 체험이며, 지각된 가치는 사용자 태도와 사용 의향에 긍정적 영향을 미치고 사용자 태도의 긍정적 영향은 사용자의 사용 의향에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The emergence of knowledge-sharing live streamers provides more diversified content to the live streaming platform. Analysis of the factors affecting the intention to use knowledge sharing live streaming users can allow the live streaming platform to understand better the adoption characteristics of...

주제어

표/그림 (12)

참고문헌 (38)

  1. C. C. Chen & Y. C. Liu. (2018) What drives live-stream usage intention? The perspectives of flow, entertainment, social interaction, and endorsement. Telematics and Informatics, 293-303. DOI : 10.1016/j.tele.2017.12.003 

  2. Twitch Usage and Growth Statistics: How Many People Use Twitch in 2021. Available online:https://backlinko.com/twitch-users 

  3. Z. Lu. (2021) Understanding and Supporting Live Streaming in Non-Gaming Contexts .Doctoral dissertation, University of Toronto.Canada.. DOI : 10.1145/3025453.3025642 

  4. China Internet Network Information Center.The 47th China Statistical Report on Internet Development. http://www.cnnic.cn/hlwfzyj/hlwxzbg/hlwtjbg/202102/P020210203334633480104.pdf 

  5. Z. Lu, H. Xia, S. Heo & S. Wigdor. (2018). You Watch, You Give, and You Engage: A Study of Live Streaming Practices in China. In Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI '18), 2018, pages Paper, 466, 13. DOI : 10.1145/3173574.3174040 

  6. X. Su. (2019). An Empirical Study on the Influencing Factors of E-Commerce Live Streaming, In 2019 International Conference on Economic Management and Model Engineering (ICEMME). IEEE, 492-496. DOI : 10.1109/ICEMME49371.2019.00103 

  7. Z. Lu. (2019) Improving Viewer Engagement and Communication Efficiency within Non-Entertainment Live Streaming. In The Adjunct Publication of the 32nd Annual ACM Symposium on User Interface Software and Technology, 162-165. DOI : 10.1145/3332167.3356879 

  8. C. Chiu, E. T. G.Wang, F. Shih & Y. Fan. (2011). Understanding knowledge sharing in virtual communities. Online Information Review, 35(1), 134-153. DOI : 10.1016/j.dss.2006.04.001 

  9. K. Scheibe, K. J. Fietkiewicz & W. G. Stock. (2016). Information behavior on social live streaming services. Journal of information science theory and practice 4(2), 6-20. DOI : 10.1633/JISTaP.2016.4.2.1 

  10. K. Payne, M. J. Keit, R. M. Schuetaler. (2017). Examining the learning effects of livestreaming video game instruction over Twitch. 2019. DOI: 110.1016/j.chb.08.029 

  11. F. D. Davis, R. P. BAGOZZI & P. R. WARSHAW. (1989). User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Management science, (8), 982-1003. DOI : 10.1287/mnsc.35.8.982 

  12. J. W. Moom & Y. G. Kim. (2010) . Extending the TAM for a World-Wide-Web context. Information & management,38(4), 217-230. DOI : 10.1016/S0378-7206(00)00061-6 

  13. W. Song & X. Zhu. (2015). A study of mobile library users' behavioral intentions based on TAM model. Librarianship Research, (11), 71-77. DOI:10.15941/j.cnki.issn1001-0424.2015.11.014 

  14. J. Ming, C. Guo & J. Zhang. (2017). A review of research on mobile library user perception behavior based on technology acceptance model in my country . Library Forum, 37(7), 125-131. 

  15. M. L. Richins. (1997). Measuring Emotions in the Consumption Experience. Journal of Consumer Research 24(2), 127-146. DOI : 10.1086/209499 

  16. M. Csikszentmihalyi. (1975). Beyond boredom and anxiety: Experiencing flow in work and play. Jossey-Bass Publishers. 

  17. J. A. Ghani & S. P. Deshpande. (1994) Task Characteristics and the Experience of Optimal Flow in Human-Computer Interaction. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 128(4), 381-394. DOI : 10.1080/00223980.1994.9712742 

  18. W. Xiong, S. Wang & Q. Pan. (2015). Research on the influence of WeChat mobile social user's flow experience on user stickiness. News, (7), 13-18. DOI:10.15897/j.cnki.cn51-1046/g2.2015.07.003 

  19. C. C. L. Judy. (2007) Online stickiness: its antecedents and effect on purchasing intention. Behavior & Information Technology, 26(6), 507-516. DOI:10.1080/01449290600740843 

  20. M. C. Lee. (2010). Explaining and predicting users'continuance intention toward e-learning: an extension of the expectation-confirmation model. Computers & Education, 54(2), 506-516. DOI:10.1016/j.compedu.2009.09.002 

  21. W. Wang, R. Shi & X. Li. (2017). Research on the Influencing Factors of Online Learning Continuous Willingness Based on Flow Experience. China Distance Education, (05), 17-23. DOI:10.13541/j.cnki.chinade.20170517.004 

  22. Y. Li, Y. Peng. (2021) What drives gift-giving intention in live streaming? The perspectives of emotional attachment and flow experience. International Journal of Human-Computer Interaction. 1-13. DOI:10.1080/10447318.2021.1885224 

  23. T. Kim & F. Biocca. (1997). Telepresence via television: two dimensions of telepresence may have different connections to memory and persuasion. Journal of Computer-Mediated Communication,3(2). DOI:10.1111/j.1083-6101.1997.tb00073.x 

  24. F. H. Nah. B. Eschenbrenner & D. Dewester. (2011). Enhancing brand equity through flow and telepresence: a comparison of 2d and 3d virtual worlds. Mis Quarterly, 35(3), 731-747. DOI:10.2307/23042806 

  25. D. L. Hoffman & T. P. Novak. (2009).Flow online: Lessons learned and future prospects. Journal of Interactive Marketing, 23(1), 23-34. DOI:10.1016/j.intmar.2008.10.003 

  26. M. M. Wong & M. Csikszentmihalyi. (2014). Affiliation motivation and daily experience: Some issues on gender differences. In Applications of Flow in Human Development and Education. Springer, Dordrecht, 305-326. DOI:10.1007/978-94-017-9094-9_16 

  27. Z. Guo, L. Xiao. C. V. Toorn. Y. Lai & C. Seo. (2015). Promoting online learners'continuance intention: an integrated flow framework. Information & Management, 53(2), 279-295. DOI:10.1016/j.im.2015.10.010 

  28. L. LaPointe & M. Reisetter. (2008). Belonging online: Students' perceptions of the value and efficacy of an online learning community. International Journal on E-learning, 7(4), 641-665. 

  29. R. L. Oliver & W. S. De Sarbo. (1988) Response determinants in satisfaction judgments. Journal of Consumer Research,14(4), 495-508. DOI:10.1086/209131 

  30. V. A. Zeithaml. (1988). Consumer perceptions of price,quality and value: a means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52(3), 2-22. DOI:10.1177/002224298805200302 

  31. M. B. Holbrook & E. C. Hirschman. (1982) The experiential aspects of consumption: consumer fantasies, feelings, and fun. Journal of Consumer Research, 9(2), 132-140. DOI:10.1086/208906 

  32. J. N. Sheth. B. I. Newmen & B. L. Gross. (1991). Why we buy what we buy: a theory of consumption values. Journal of Business Research,22(2), 159-170. DOI:10.1016/0148-2963(91)90050-8 

  33. R. L. Oliver. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research,17(4), 460-469. DOI:10.1177/002224378001700405 

  34. J. C. Sweeney & G. N. Soutar. (2001). Consumer perceived value: the development of a multiple item scale. Journal of Retailing, 77(2), 203-220. DOI:10.1016/S0022-4359(01)00041-0 

  35. P. Sweetser & P. Wyteh. (2005). Game Flow: A Model for Evaluating Player Enjoyment in Games. Computer in Entertainment, 3(3), 3. DOI:10.1145/1077246.1077253 

  36. J. C. Nunnally. (1978). Psychometric theory. McGraw Hill. 

  37. C. L. Hsu. K. C. Chang & M. C. Chen. (2012) Flow experience and internet shopping behavior: Investigating the moderating effect of consumer characteristics. Systems Research & Behavioral Science,29(3), 317-332. DOI:10.1002/sres.1101 

  38. W. Yan. (2021). Whether "Ganhuo" are enough: feature extraction and problem mining of knowledge sharing live streaming. Knowledge of library information. 38(4), 4-14. DOI:10.13366/j.dik.2021.04.004 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로